Peloponnisos Dytiki Ellada ke Ionio

Det sista av Grekland.

Tillbaka på Joniska havet har vi besökt Zákynthos och Kefaloniá. Här är bergen höga och gröna, grottorna blå och havsskölpaddorna nyfikna.Här hamnar vi åter i massturismen. Hamnarna är fulla och vattnen kryllar av hyrbåtar.Fiskardo känns som Greklands Saint Tropéz. Härifrån går

Sydvästra Peloponnesos

På vår fortsatta resa längs Pelopponnesos passerade vi Capo Grosso där ingången till Hades finns. Efter att ha sett denna, fyllde Björn 70 år i Pylos. Där besökte vi det gamla fortet där en skogsbrand just dragit förbi.I Kiparyssa vandrade vi åter uppför berg till ett annat gammalt

Historiens vingslag ....

Om jag inte minns fel, sjöng Ulf Peder Olrog om lerfigurer från Mykene, och sedan dess har jag alltid undrat över hur det ser ut i Mykene. Därför var den gamla grekiska staden ett delmål på dagens resa, och sedan skulle rutten "toppas" av övernattning i den lika berömda platsen Korinth.Vi

Lars-Erik Holmberg

Dabo i Andra resor
Senast aktiv - från Osby, Skåne län, Sverige
Sista dagen...

160820Efter frukost packade vi och tog oss till flygplatsen och checkade in....efter kaos :)Efter en mysig flygresa landade vi på kastrup....bruna och fina :) Efter att Kaj hämtat oss och lite artighets prat....körde vi hem till Deniz och Malin så jag kunde pussa på mitt lilla barnbarn :)

Sköldpaddor...

160819Efter en tidig frukost körde vi in till Argostoli för att titta på sköldpaddorna...stora och fina :) Vi besökte en fyr som låg längst ut på udden och en bakväg tillbaka. Denna dagen solade vi på en strand nära hotellet....och nära flygplatsen, Ammes beach. Kändes som att planen

Skala...

160818Denna dag kör vi längs sydkusten efter att vi avnjutit vår frukost, ut till Skala beach. Där hittar vi solstolar som vi solar på i några timmar innan vi ser oss om i Scala med shopping, bikini och converse inhandlas....och glass :)På väg tillbaka togs fina foton och middag på

En underbar dag....Aylinns dag

160817 På morgonen fick jag reda på att jag blivit farmor till en liten flicka. Underbar känsla :)Efter frukosten blir det en bilfärd till Myrtos, den kändaste stranden på ön, vita stenar, varmt och MILJONER getingar gör att vi ger upp efter en liten stund och tar oss tillbaka till bilen

En mindre bra dag...

160816Mysig tidig frukost innan vi lägger oss vi poolen och njuter några timmar :) När vi tröttnat på detta tar vi oss till en strand, Platons Gialos, som ska vara bra...och den var fin....men vi har inga bra minnen därifrån eftersom en tant från England tog sin sista suck i vattenbrynet

Ännu en dag.....

160815Efter frukost började vi vår utflykt :) Första stoppet var ett kloster, St Gerasimos, som just denna dagen var hans dag....och ja...han fanns kvar. Vi stod i en kö för att titta på de mumifierade resterna av honom....när vi upptäckte att det var öppet in till honom och hans

Idas resa

22 april 2018 - 1 oktober 2019

Idas resa fortsätter nu på detta forum då resedagboken verkar vara nerlagd.

Grekland 2018

19 juli 2018 - 19 juli 2018

En expedition genom Europas östligaste berg på grus och asfalt

Mot Kefalonia :)

13 augusti 2016 - 20 augusti 2016

En restresa till Grekland :)

En vecka på Korfu

16 maj 2016 - 23 maj 2016

Barnens första flygresa och vår första charter på evigheter. Återstår att se hur många nya gråa hår vi kommer hem med...

Kustskepparintyget o seglarintyg i grekiska övärlden

7 maj 2016 - 14 maj 2016

Min sambo Mia, jag o Anders en kompis från segelsällskapet fick tips om ett företag som heter Améus marine som hyr båtar som kursbåt i Grekland där man kan läsa diverse NFB-kurser(Nämnden för båtliv) som t.ex. Förarintyget för fritidsbåt, Kustskepparintyget, Vhf-certifikat samt Seglarintyg o vart sugna på att ta seglarintygen samt att kompisen vill ta kustskepparen. Båten vi skall använda oss av är en 53fots(16,06m) Jeanneau Sun Odyssey 53 med namn S/Y Hope som hyrs av Navigare Yachting.

Höstsegling 2015

11 september 2015 - 14 november 2015

Segling från Orei på norra Evia via Thessaloniki i norr till Kalamata i söder

33. Grekland på 4 hjul

2 september 2015 - 16 september 2015

Så är det dax igen, denna gång blir Tiina med, hon har ju blivit pensionär. Diskussionens vågor gick höga, hon ville ö-luffa (man hamnar på många turistorter), jag ville bila runt långt bort från alla turister. Det blev ett demokratiskt mix. Flyg till Aten, hämta hyrbil, köra 3 timmar till första övernattningen, sedan vet vi inte mer än att vi skall ut på några öar ett par dagar. Dessvärre blir det bara 14 dagar denna gång.

På flykt från mörker och kyla

18 oktober 2014 - 1 december 2014

Oktober- och novembermörkret är inte nyttigt, det tär på såväl kropp som själ. När man då hyfsat pigg och kry uppnått den magiska pensionsåldern, finns inga skäl i världen att stanna kvar i norra Norrlands kustland under vinterhalvåret! Vi gör som Snusmumriken, vi tar med oss det allra nödvändigaste och drar till varmare trakter då sommarvattnet i stugan stängs av.