Vulkanbestigning samt hippievecka!
måndag 25 februari 2019 - San Marcos La Laguna, Sololá, Guatemala

Halloj! Skriver igen för att komma ikapp mig lite då ytterligare en vecka hunnit gå sen jag slutade skolan. Har både bestigit en nästan 4000m hög vulkan samt spenderat några dagar vid olika små charmiga byar vid sjön Atitlan. Så förra helgen ringde klockan tidigt för min sista måltid

Senast aktiv - från Jönköping, Jönköpings län, Sverige
Spanska & salsa- win win!
fredag 22 februari 2019 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

Hej alla kära dagboksläsare! Nu har det varit dåligt med uppdatering från mig det sista men har nu hunnit med 2 rätt intensiva veckor i Antigua och tagit mig vidare upp mot Lake atitlan som är en stor sjö omringad av massa vulkaner och mysiga små byar. Men jag börjar som alltid där jag

Senast aktiv - från Jönköping, Jönköpings län, Sverige
In the jungle the mighty jungle 🐒

Hallå kyliga Sverige! Känns så konstigt att vintern slått till på allvar och själv går man i linne och kjol. Sorry men ren fakta. Dock sitter jag i bussen på väg mot Antigua nu och där kan temperaturen gå ner till runt 10grader på nätterna vilket känns sjukt kallt just nu. Men i

torsdag 9 november 2017 - Guatemala

Nu har vi kommit halvvägs på,resan och har lagt till i Guatemala. Varmt och soligt. Igår tillbringade vi hela dagen till havs efter vårt stopp i Acapulco och i morgon bär det av till Nicaragua. Lite bilder kommer hör.

Summary of my Guatemala trip in English
onsdag 9 augusti 2017 - Flores, Petén, Guatemala

Trip to Guatemala July 31 Agust 12th.I have been taking spanish classes for 5 days, total 20h in Antigua. It has been a Good start and I manage to order food from restauranges by my self. I can also ask for the prices and have a very basic talk. I think it is pretty good to manage this after only a

Semuc Champey
söndag 6 augusti 2017 - Cobán, Alta Verapaz Department, Guatemala

Efter lunch åkte vi till Semuc Champey. Detta är ett område där det skapats naturliga bassänger. Vi började med att bege oss uppåt för att få en fin vy över vattenfallet och hur naturen skapat något jag aldrig sett tidigare.Då det redan är varmt och fuktig svettades vi alla resan innan

Kanb'a caves
söndag 6 augusti 2017 - Cobán, Alta Verapaz Department, Guatemala

Ankom till Linquin, som ligger utanför Copan igår. Åkte från Antigua igår ca 15:30 och kom fram klockan två på natten.​​​​​​Uppstod en hel del problem som ingen vill råka ut för vid denna tid på dygnet. Jag hade köpt ett resepaket som inkluderade transport, boende 2 nätter,

Spanska lektion vid havet
torsdag 3 augusti 2017 - Monterrico, Santa Rosa Department, Guatemala

Dagens utflykt går till Monterrico. Tanken är att vi ska ha spanska lektionen under parasoll samtidigt som vi både ser och hör havet i bakgrunden. Hotellet vars uteservering vi invaderat har även en egen swimmingpool.Monterrico är känt för sin strand med svart sand. Tänk er vattnet i

Dag 1-3
måndag 31 juli 2017 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

Efter nästan 24 timmar på resande fot kom jag fram till Antigua i Guatemala på fredagskvällen vid 22-tiden lokal tid. I Sverige hade klockan då hunnit bli sex på morgonen på lördagen.Själva flygresan tog cirka 14 timmar, men med cirka två timmars bytestid i Amsterdam och Panama samt

Att bestiga en vulkan
fredag 3 mars 2017 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

Bussen lämnar Antigua bakom sig. Meter för meter. Sockerrör, kaffe och avokado odlas längs åkrarna på vägen. Amerikaner, en mexare och en dansk skalle (som gillar att göra saker mycket utförligt) gör oss sällskap. Efter 1,5 timmar är vi framme vid Pacaya, en av tre aktiva vulkaner i

Amerika't från nord till syd

Amerika't från nord till syd

10 januari 2019 - 2 april 2019

Halloj kära resedagboken! Tänka sig, jag är tillbaka. Länderna börjar fyllas på men jag har fortsatt mycket kvar. Och efter ett par år på resande fot nu både i nöje och jobb kände jag att jag borde passa på att göra en sista långresa. (Vi kan ju tro att det blir så iallafall). Inget jobb och ingen lägenhet när jag kom hem så tänkte jag lika bra att köra på denna tripp också. Så nu startar jag med ett kort stopp i USA och Fort Lauderdale innan jag åker vidare till Cancun i Mexico. Därefter är pappret blankt för denna resa ska gå i flexibilitetens tecken och bli som det blir. Målet är att lära mig spanska och dansa salsa, i övrigt bara se och upptäcka så mycket som möjligt. Med blandade känslor lämnade jag kära Sverige bakom mig återigen, och det blir aldrig lättare att säga hejdå till nära och kära. Speciellt inte till min älskade mormor som jag inte vet om jag får se vid liv igen. Men jag vet att hon kämpar på så länge hon orkar! Så jag hoppas att de som vill är med och läser om mitt nästa äventyr så ska jag försöka uppdatera så ofta jag hinner!

Panamakanalen

Panamakanalen

30 oktober 2017 - 20 november 2017

Denna gång åker vi till USA, stannar ett par dagar i Los Angeles innan vi går på Norwegian Sun som kommer att ta oss längt Amerikas västkust genom Panamakanalen och sedan upp till Miami. Efter ett par dagar i Fort Lauderdale åker vi hemåt.

Centralamerika

Centralamerika

28 juli 2017 - 25 augusti 2017

Reser till Guatemala för att lära mig spanska och bo i värdfamilj och se landet samt ta del av Maya indianernas liv idag och deras förfäders liv. Jag får på så sätt möjlighet att använda mina studier i antropologin, vilket känns kul. Efter två veckor i skolbänken med flera utflykter runt om i Guatemala flyger jag vidare till Panama. Här finns den berömda Panamakanalen. Dessutom har jag bokat en rundresa där jag kommer få besöka Bocas del Toro, Boquete och huvudstaden. Här ges även möjlighet till sol och bad. Ser fram emot den stora kombinationer och alla möjligheter som finns under min tid i Mellanamerika/Centralamerika/Latinamerika. Kärt barn har många namn... I dessa länder är en stor del av befolkningen indianer, vilket och gör det möjligt att se hur indianer lever idag och hur deras förfäder levt. Guatemala räknas som Maya indianernas centralpunkt och varje vecka anordnas en stor marknad där de visar upp sina hantverk. Det går även att besöka platser som Tikal där stora pyramider går att beskåda.

Centralamerika våren -17

Centralamerika våren -17

11 februari 2017 - 13 mars 2017

Hej! Här kommer våra nära och kära kunna följa oss på vår resa genom en liten del av Centralamerika/Mexico. :-) Den 11/2 reser vi ifrån Landvetter, Göteborg till Cancun, Mexico. Därifrån kommer vi sedan ta oss genom Mexico, längst med kritvita stränder, genom den djupa djungeln ner till Belize, Guatemala och till slut avsluta i El Salvador. Vi hoppas på en fantastisk resa med häftiga upplevelser, god mat (speciellt Micke), härliga stränder (främst sara) och en å annan kall öl ( båda! ) Roligt att ni vill följa oss! Kramar Micke & Sara

Sydamerika - 2017

Sydamerika - 2017

1 januari 2017 - 3 juni 2017

Från Havanna till Rio. Genom hela Sydamerika på 5 månader ( 150 dagar) och allt som allt 13 länder. Varje plats har sitt smultronställe, något som är förundrande och häpnandeväckande. Har besökt underverk, och värdsarven Machu picchu, La Santísima Trinidad de Paraná, monumento Cristo Redentor, Salar de Uyuni, chizhe itza och som bilden visar nedan; Foz du iguacu.

Medföljare i Guatemala

Medföljare i Guatemala

1 mars 2016 - 1 mars 2017

Då blev det tillbaka till spansktalande Centralamerika, och den typ av arbete som jag bestämde mig för att jag ville ha för ungefär femton år sedan, och sedan dess gjort allt jag funnit roligt då jag varit övertygad om att det skulle ta mig dit. Anställd av Kristna Fredsrörelsen som fredsobservatör kommer jag att bo och arbeta i Guatemala under tolv månader. Än en gång, bring it on...

Central America Journey

Central America Journey

13 oktober 2015 - 25 november 2015

Äventyrsresa Mexico-Costa Rica. 32 dagars tur med G Adventures. Surf 8 dgr i Santa Teresa.

Centralamerika med Rosa bussarna

Centralamerika med Rosa bussarna

12 januari 2015 - 16 februari 2015

Centralamerika 50+ Från Panama-Mexiko! Utforska Centralamerika och res med Rosa Bussarna från Panama City till vackra mexikanska Playa del Carmen. Njut av karibiska stränder, upptäck regnskogens alla fantastiska djur- och fågelarter och ta del av mayakulturens unika historia. Vi lovar dig en resa du sent kommer att glömma. Så låter den korta sammanfattningen av min nästa resa. Med Rosa bussarna men utan rosa buss. Vi bor inomhus varje natt och inte på bussen! Vi börjar i Panama och sen Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Guatemala, Honduras, Belize och slutar i Mexico. Hela resan tar en dryg månad och min förhandsinställning är VATTEN, i haven och i luften, inte minst i REGNskogen. Välkommen att kommentera om stort och smått ute eller hemma. www.rosabussarna.com/resa/centralamerika-50#travelinfo

Mexico, Beliz och Guatemala

Mexico, Beliz och Guatemala

3 januari 2015 - 7 februari 2015

This is the end of the beginning

This is the end of the beginning

29 oktober 2014 - 30 maj 2015

You can't get to one place without going to another place.

356
353
318
318
359
322
Natural Monument Semuc Champey, San Agustín Lanquín, Alta Verapaz Department, Guatemala
328
455