Guatemala

Summary of my Guatemala trip in English
onsdag 9 augusti 2017 - Flores, Petén, Guatemala

Trip to Guatemala July 31 Agust 12th.I have been taking spanish classes for 5 days, total 20h in Antigua. It has been a Good start and I manage to order food from restauranges by my self. I can also ask for the prices and have a very basic talk. I think it is pretty good to manage this after only a

Semuc Champey
söndag 6 augusti 2017 - Cobán, Alta Verapaz Department, Guatemala

Efter lunch åkte vi till Semuc Champey. Detta är ett område där det skapats naturliga bassänger. Vi började med att bege oss uppåt för att få en fin vy över vattenfallet och hur naturen skapat något jag aldrig sett tidigare.Då det redan är varmt och fuktig svettades vi alla resan innan

Kanb'a caves
söndag 6 augusti 2017 - Cobán, Alta Verapaz Department, Guatemala

Ankom till Linquin, som ligger utanför Copan igår. Åkte från Antigua igår ca 15:30 och kom fram klockan två på natten.​​​​​​Uppstod en hel del problem som ingen vill råka ut för vid denna tid på dygnet. Jag hade köpt ett resepaket som inkluderade transport, boende 2 nätter,

Spanska lektion vid havet
torsdag 3 augusti 2017 - Monterrico, Santa Rosa Department, Guatemala

Dagens utflykt går till Monterrico. Tanken är att vi ska ha spanska lektionen under parasoll samtidigt som vi både ser och hör havet i bakgrunden. Hotellet vars uteservering vi invaderat har även en egen swimmingpool.Monterrico är känt för sin strand med svart sand. Tänk er vattnet i

Dag 1-3
måndag 31 juli 2017 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

Efter nästan 24 timmar på resande fot kom jag fram till Antigua i Guatemala på fredagskvällen vid 22-tiden lokal tid. I Sverige hade klockan då hunnit bli sex på morgonen på lördagen.Själva flygresan tog cirka 14 timmar, men med cirka två timmars bytestid i Amsterdam och Panama samt

Att bestiga en vulkan
fredag 3 mars 2017 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

Bussen lämnar Antigua bakom sig. Meter för meter. Sockerrör, kaffe och avokado odlas längs åkrarna på vägen. Amerikaner, en mexare och en dansk skalle (som gillar att göra saker mycket utförligt) gör oss sällskap. Efter 1,5 timmar är vi framme vid Pacaya, en av tre aktiva vulkaner i

Antigua - vulkanernas stad
torsdag 2 mars 2017 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

Igår spenderade vi ungefär 8-9timmar i en shuttle för att ta oss ifrån Semuc champey till Antigua.Något stela, hungriga och möra checkade vi in på vårt hotell Casa Cristina för att ta det lugnt i någon timme. Senare på kvällen bestämde vi oss för att göra byn och testa på den

​​​​​​​Mui fucking bieno

Igår när vi anlände till vårt hotel Greengo's var vi ganska möra efter 11 timmars resa. Vi åt en middag tog några Gallo och la oss sedan. Hotellet vi bor på är fantastiskt. Det ligger mitt ute i djungeln med 30 minuter till närmsta by Lanquin. Det är färgglada stugor med en

En ny upplevelse att tanka
tisdag 28 februari 2017 - Chisec, Alta Verapaz Department, Guatemala

Vi åker på en liten landsväg. Vi omsluts av djungel på båda sidor. När vi stannar på macken möts vi av två män. En hjälper oss att tanka. Den andra fungerar som vakt. Han är beväpnad med ett hagelgevär med extra patroner runt bältet. Vi åker färja över en flod (Marstrandsfärjan

Tikal - platsen som talar
måndag 27 februari 2017 - Tikal, Petén, Guatemala

Klockan är 04:30. Vi är djupt inne i den tropiska djungeln i Guatemala. Det är kolsvart. Det är ensligt. Vi är några ensamma turister vid ingången till Tikal. Efter 1,5 timmes resa är vi framme. Vår guide Nathaniel, som själv härstammar från mayabefolkningen möter oss. Vi går ca. 45

Centralamerika

Centralamerika

28 juli 2017 - 25 augusti 2017

Reser till Guatemala för att lära mig spanska och bo i värdfamilj och se landet samt ta del av Maya indianernas liv idag och deras förfäders liv. Jag får på så sätt möjlighet att använda mina studier i antropologin, vilket känns kul. Efter två veckor i skolbänken med flera utflykter runt om i Guatemala flyger jag vidare till Panama. Här finns den berömda Panamakanalen. Dessutom har jag bokat en rundresa där jag kommer få besöka Bocas del Toro, Boquete och huvudstaden. Här ges även möjlighet till sol och bad. Ser fram emot den stora kombinationer och alla möjligheter som finns under min tid i Mellanamerika/Centralamerika/Latinamerika. Kärt barn har många namn... I dessa länder är en stor del av befolkningen indianer, vilket och gör det möjligt att se hur indianer lever idag och hur deras förfäder levt. Guatemala räknas som Maya indianernas centralpunkt och varje vecka anordnas en stor marknad där de visar upp sina hantverk. Det går även att besöka platser som Tikal där stora pyramider går att beskåda.

Centralamerika våren -17

Centralamerika våren -17

11 februari 2017 - 13 mars 2017

Hej! Här kommer våra nära och kära kunna följa oss på vår resa genom en liten del av Centralamerika/Mexico. :-) Den 11/2 reser vi ifrån Landvetter, Göteborg till Cancun, Mexico. Därifrån kommer vi sedan ta oss genom Mexico, längst med kritvita stränder, genom den djupa djungeln ner till Belize, Guatemala och till slut avsluta i El Salvador. Vi hoppas på en fantastisk resa med häftiga upplevelser, god mat (speciellt Micke), härliga stränder (främst sara) och en å annan kall öl ( båda! ) Roligt att ni vill följa oss! Kramar Micke & Sara

Sydamerika - 2017

Sydamerika - 2017

1 januari 2017 - 3 juni 2017

Från Havanna till Rio. Genom hela Sydamerika på 5 månader ( 150 dagar) och allt som allt 13 länder. Varje plats har sitt smultronställe, något som är förundrande och häpnandeväckande. Har besökt underverk, och värdsarven Machu picchu, La Santísima Trinidad de Paraná, monumento Cristo Redentor, Salar de Uyuni, chizhe itza och som bilden visar nedan; Foz du iguacu.

Medföljare i Guatemala

Medföljare i Guatemala

1 mars 2016 - 1 mars 2017

Då blev det tillbaka till spansktalande Centralamerika, och den typ av arbete som jag bestämde mig för att jag ville ha för ungefär femton år sedan, och sedan dess gjort allt jag funnit roligt då jag varit övertygad om att det skulle ta mig dit. Anställd av Kristna Fredsrörelsen som fredsobservatör kommer jag att bo och arbeta i Guatemala under tolv månader. Än en gång, bring it on...

Central America Journey

Central America Journey

13 oktober 2015 - 25 november 2015

Äventyrsresa Mexico-Costa Rica. 32 dagars tur med G Adventures. Surf 8 dgr i Santa Teresa.

Centralamerika med Rosa bussarna

Centralamerika med Rosa bussarna

12 januari 2015 - 16 februari 2015

Centralamerika 50+ Från Panama-Mexiko! Utforska Centralamerika och res med Rosa Bussarna från Panama City till vackra mexikanska Playa del Carmen. Njut av karibiska stränder, upptäck regnskogens alla fantastiska djur- och fågelarter och ta del av mayakulturens unika historia. Vi lovar dig en resa du sent kommer att glömma. Så låter den korta sammanfattningen av min nästa resa. Med Rosa bussarna men utan rosa buss. Vi bor inomhus varje natt och inte på bussen! Vi börjar i Panama och sen Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Guatemala, Honduras, Belize och slutar i Mexico. Hela resan tar en dryg månad och min förhandsinställning är VATTEN, i haven och i luften, inte minst i REGNskogen. Välkommen att kommentera om stort och smått ute eller hemma. www.rosabussarna.com/resa/centralamerika-50#travelinfo

Mexico, Beliz och Guatemala

Mexico, Beliz och Guatemala

3 januari 2015 - 7 februari 2015

This is the end of the beginning

This is the end of the beginning

29 oktober 2014 - 30 maj 2015

You can't get to one place without going to another place.

Centralamerika-Hawaii-Fiji-NZ 2014

Centralamerika-Hawaii-Fiji-NZ 2014

30 augusti 2014 - 11 januari 2015

Woop woop, tar oss från Mexiko till Colombia med allt vad det innebär (tequila, dykning, guacamole, surf, salsa, partey, äventyr). Flyger sedan till Hawaii, Fiji (där vi möter upp Christofer) och avslutar med Nya Zeeland där även Jerra möter upp oss. Sämre kan man ha det!

Central Amerika

Central Amerika

21 februari 2014 - 28 mars 2014

En ny tur till en ny världsdel med Rosa bussarna.

Guatemala City, Guatemala
Natural Monument Semuc Champey, San Agustín Lanquín, Alta Verapaz Department, Guatemala
135
140