Petén

Summary of my Guatemala trip in English
onsdag 9 augusti 2017 - Flores, Petén, Guatemala

Trip to Guatemala July 31 Agust 12th.I have been taking spanish classes for 5 days, total 20h in Antigua. It has been a Good start and I manage to order food from restauranges by my self. I can also ask for the prices and have a very basic talk. I think it is pretty good to manage this after only a

Christina G
tikena i Centralamerika
Senast aktiv - från Bocas del Toro Province, Panama
Tikal - platsen som talar
måndag 27 februari 2017 - Tikal, Petén, Guatemala

Klockan är 04:30. Vi är djupt inne i den tropiska djungeln i Guatemala. Det är kolsvart. Det är ensligt. Vi är några ensamma turister vid ingången till Tikal. Efter 1,5 timmes resa är vi framme. Vår guide Nathaniel, som själv härstammar från mayabefolkningen möter oss. Vi går ca. 45

Framme i Guatemala
söndag 26 februari 2017 - Flores, Flores, Petén, Guatemala

Färjan är sen precis som all annan trafik här i Centralamerika. När färjan väl anlänt blir den så överbelastad så att motorerna håller på att säcka ihop påväg till Belize city. Gör läxan väl. När ni reser i Centralamerika ha alltid 2 timmar extra till godo utöver den vanliga

Vulkaner igen
måndag 9 februari 2015 - Tikal, Petén, Guatemala

Är tillbaka i Guatemala efter två nätter i Honduras. Ordet för dagen är Maya. Idag Tikal och tidigare Copan ruinas. För den ointresserade organiserade stenhögar, för andra några av mayaindianernas viktigaste platser. Området i Tikal är så stort att jag gick två kilometer utan att möta

3 länder
måndag 3 mars 2014 - El Remate, Petén, Guatemala

Den 21 februari lämna vi göteborg med 6 grader och ösregnar på morgonen. på kvällen landa vi i cuncon i mexico, där samlades hela gänget.Sen väntade en bussresa på ca 1 timme till playa del Carmen. Första dagen kolla vi stan och bada. Andra dagen så var vi i Chichen Itza och titta på

mr bubbles
Mr bubbles i Central Amerika
Senast aktiv - från Bocas del Toro, Panama
Aldrig mer Honduras
onsdag 12 februari 2014 - Tikal, Petén, Guatemala

Så var det klart, ALDRIG MER HONDURAS. In till nu har 5 st blivit magsjuka å jag är inne på 2 dygnet, alla jag försöker stoppa i mig rinner rakt igenom. Nu vet jag hur det blir när man blir gammal å måste ha blöjor, inget kul alls. Nå, efter regn kommer solsken, det vet jag å det är

Leif Jonsson
lionkungen i 28. Centralamerika
Senast aktiv - från Lahtis, Finland
Delfiner, rockor, sjöhästar, vrak och en haj.
måndag 14 oktober 2013 - Tikal, Petén, Guatemala

Nu är en en veckas dykning på Utila över. Dykningen har varit över förväntan och Kajsa är nu en certifierad advanced open water diver! Vi har bland annat sett en sköldpadda, en haj, sting rays, eagles rays, sjöhästar, massor av fina rev, två vrak och ett gäng delfiner som hoppade runt

Ola Johansson
olajoh i Centralamerika 2013
Senast aktiv - från Boquete, Panama
Morgonfågel

Det är otroligt hur mycket ljud som kan komma ur fåglarnas späda kroppar. För att inte tala om andra djur. Varenda morgon hittills har jag vaknat av naturen, det verkar vara vårt tema: tidiga mornar, på denna resa. Jag skyller fortfarande på jetlagen ;) Tidiga mornar och rejäla

Louise Zakrisson
loza i Centralamerika 2013 (Louise)
Senast aktiv - från Trondheim, Sør-Trøndelag, Norge
TIKAL
onsdag 6 februari 2013 - Tikal, Petén, Guatemala

Klockan ringer 5:00. Vaskan ar packad. Frukostpaket star redo i kylen i restaurangen. Vi valde att gora backpacker-varianten. Turistbuss dit, ingen guid, vi laste pa kvallen innan i var sin guidbok, lokalbuss tillbaka och kartan fick vi av en kanadensare som precis varit dar. Annars kostar den 100

Caroline Aronsson
CaoBao i Centralamerika
El Remate - El Remote
söndag 3 februari 2013 - El Remate, Petén, Guatemala

Kommer fram med nattbussen kl 6:30 till Flores. Ett par fran Australien och en kille fran Tyskland som jag traffade pa bussen, gick till hostlet Los Amigos. Jag o tysken hade inget reserverat och dom sager att vi kan ata frukost medan vi vantar pa vara rum. Vi borjar prata om vad vi ska gora i

Caroline Aronsson
CaoBao i Centralamerika

28 juli 2017 - 25 augusti 2017

Reser till Guatemala för att lära mig spanska och bo i värdfamilj och se landet samt ta del av Maya indianernas liv idag och deras förfäders liv. Jag får på så sätt möjlighet att använda mina studier i antropologin, vilket känns kul. Efter två veckor i skolbänken med flera utflykter runt om i Guatemala flyger jag vidare till Panama. Här finns den berömda Panamakanalen. Dessutom har jag bokat en rundresa där jag kommer få besöka Bocas del Toro, Boquete och huvudstaden. Här ges även möjlighet till sol och bad. Ser fram emot den stora kombinationer och alla möjligheter som finns under min tid i Mellanamerika/Centralamerika/Latinamerika. Kärt barn har många namn... kombinera detta med men även få ta del av landets kultur och sevärdheter samt få njuta av lite sol och bad. I dessa länder är en stor del av befolkningen indianer, vilket och gör det möjligt att se hur indianer lever idag och hur deras förfäder levt. Guatemala räknas som Maya indianernas centralpunkt och varje vecka anordnas en stor marknad där de visar upp sina hantverk. Det går även att besöka platser som Tikal där stora pyramider går att beskåda.

Centralamerika våren -17

Centralamerika våren -17

11 februari 2017 - 13 mars 2017

Hej! Här kommer våra nära och kära kunna följa oss på vår resa genom en liten del av Centralamerika/Mexico. :-) Den 11/2 reser vi ifrån Landvetter, Göteborg till Cancun, Mexico. Därifrån kommer vi sedan ta oss genom Mexico, längst med kritvita stränder, genom den djupa djungeln ner till Belize, Guatemala och till slut avsluta i El Salvador. Vi hoppas på en fantastisk resa med häftiga upplevelser, god mat (speciellt Micke), härliga stränder (främst sara) och en å annan kall öl ( båda! ) Roligt att ni vill följa oss! Kramar Micke & Sara

Centralamerika med Rosa bussarna

Centralamerika med Rosa bussarna

12 januari 2015 - 16 februari 2015

Centralamerika 50+ Från Panama-Mexiko! Utforska Centralamerika och res med Rosa Bussarna från Panama City till vackra mexikanska Playa del Carmen. Njut av karibiska stränder, upptäck regnskogens alla fantastiska djur- och fågelarter och ta del av mayakulturens unika historia. Vi lovar dig en resa du sent kommer att glömma. Så låter den korta sammanfattningen av min nästa resa. Med Rosa bussarna men utan rosa buss. Vi bor inomhus varje natt och inte på bussen! Vi börjar i Panama och sen Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Guatemala, Honduras, Belize och slutar i Mexico. Hela resan tar en dryg månad och min förhandsinställning är VATTEN, i haven och i luften, inte minst i REGNskogen. Välkommen att kommentera om stort och smått ute eller hemma. www.rosabussarna.com/resa/centralamerika-50#travelinfo

Central Amerika

Central Amerika

21 februari 2014 - 28 mars 2014

En ny tur till en ny världsdel med Rosa bussarna.

28. Centralamerika

28. Centralamerika

15 januari 2014 - 19 februari 2014

Det blir en tur med Rosabussarna från Panama tll Mexico. Länder som vi skall passera: Panama Costa Rica, Nicaragua, Honduras,Guatemala, San Salvador, Belize, Mexico.

Centralamerika 2013

Centralamerika 2013

1 oktober 2013 - 13 januari 2014

Min och Kajsas resa i Centralamerika hösten/vinter 2013/2014. Allt mellan dyk och surfing i Karibien till trekking och utforskande i djungel och berg finns i de icke ännu speciellt bestämda planerna.

Centralamerika 2013 (Louise)

Centralamerika 2013 (Louise)

15 april 2013 - 29 maj 2013

5 veckor i norra delarna av Centralamerika med start i Guatemala och 1 Grande Finale vecka i Miami. Here we go! Med Bästa Kristina såklart!

Amanda på resandefot efter sig själv i Latin Amerika

Amanda på resandefot efter sig själv i Latin Amerika

28 november 2012 - 1 maj 2013

Hanna,Amanda&Sandra ute i stora vida världen!

Hanna,Amanda&Sandra ute i stora vida världen!

28 november 2012 - 30 mars 2013

Jag, Amanda & Sandra har fyra månader på att ta oss igenom 7 länder! klarar vi det? Ja det tror jag verkligen! Jag är så fylld av förhoppningar inför denna resan! Så mycket att lära sig om andra om sig själv. Det kommer definitivt bli en resa jag aldrig någonsin kommer att glömma! Minnen för livet <3

14 januari 2013 - 14 april 2013

Guatemala - Belize - Honduras - Nicaragua - Costa Rica - (Panama)

Christina G
tikena