Flores

Summary of my Guatemala trip in English
onsdag 9 augusti 2017 - Flores, Petén, Guatemala

Trip to Guatemala July 31 Agust 12th.I have been taking spanish classes for 5 days, total 20h in Antigua. It has been a Good start and I manage to order food from restauranges by my self. I can also ask for the prices and have a very basic talk. I think it is pretty good to manage this after only a

Christina G
tikena i Centralamerika
Framme i Guatemala
söndag 26 februari 2017 - Flores, Flores, Petén, Guatemala

Färjan är sen precis som all annan trafik här i Centralamerika. När färjan väl anlänt blir den så överbelastad så att motorerna håller på att säcka ihop påväg till Belize city. Gör läxan väl. När ni reser i Centralamerika ha alltid 2 timmar extra till godo utöver den vanliga

Morgonfågel

Det är otroligt hur mycket ljud som kan komma ur fåglarnas späda kroppar. För att inte tala om andra djur. Varenda morgon hittills har jag vaknat av naturen, det verkar vara vårt tema: tidiga mornar, på denna resa. Jag skyller fortfarande på jetlagen ;) Tidiga mornar och rejäla

Louise Zakrisson
loza i Centralamerika 2013 (Louise)
Senast aktiv - från Trondheim, Sør-Trøndelag, Norge
Nattbuss till Flores

Av misstag somna jag pa bussen mellan Xela och Guatemala City, 4 timmar. Stor och bekvam buss som korde direkt utan alla smastopp. Nar jag kom till BC gick jag in och kopte biljett med nattbussen till Flores, 120 kr. Gick pa bussen. Chaufforen tittar pa min biljett och pekar pa undervaningen, inte

Caroline Aronsson
CaoBao i Centralamerika
Mod,äventyr & lite tårar

Mod & äventyr! Mycket har som vanligt hänt sedan sist och tyvärr har mycket tråkighetet. Vi hade underbara dagar i Antigua med härliga dagar på marknaden, gick på fina cafer och en dag bestämde jag och Amanda oss för att gå upp för en vulkan! Vad tänkte jag egentligen? Det skulle

De sista dagarna i Guatemala mitt i djungeln

De senaste dagarna har varit lite som ett prov för oss. Utan internet och utan el har vi spenderat fem nätter ute i djungeln, på två olika fincor. Men det har bara varit helt underbart med härligt väder. Första fincan låg uppe i bergen så transporten dit var inte den roligaste. Efter

Flores & Tikal

Bussfarden borjade fint och vi kom ganska snart fram till den raserade bron. Det kanske var 5 meter ner till floden och det var definitivt inte sandsackar vi akte pa. Bussen var full och Jens fick sitta pa ett trappsteg och jag sjalv inklamd I ett horn. Det var modosamt och tog ca 6 timmar innan vi

Magnus Andersson
deluxe_mange i Guatemala & Belize 2012
Senast aktiv - från Tulum, Quintana Roo, Mexiko
Sammanfattning Guate

2012-04-16 Uppstigning för samtliga kl. 06:00 idag. Snabb morgonkaffe och sedan bussfärd mot La Libertad för bussbyte mot San Salvador. Väl där träffade vi fel på första bussterminalen, men vid andra försöket gick det bättre. Dessutom lyckades vi scora puposa's (tortilla med fyllning)

Från en sjö till en annan...

Lake Atitlán var verkligen ett litet paradis vilket var precis vad vi behövde! Efter två månader på resande fot var det skönt med lite semester i semestern. Vägen dit började i en fullpackade minibuss upp i bergen och sedan ner igen för att komma till Panajachel, en liten by vid vattnet.

Fanny Barck Österman
fannybarck i Nya Zeeland, USA och Central- & Sydamerika
Senast aktiv - från Sanur
Santa Elena
torsdag 1 mars 2012 - Santa Elena, Flores, Petén, Guatemala

Hej. Idag har vi varit i djungeln bland mayaruiner och tempel. Mycket intressant. Vi har haft det varmt, men inte så många mygg. Vi skriver mer nästa gång. Kramar Inger o Inger

Inger Friis
Friisarna i Centralamerika

28 juli 2017 - 25 augusti 2017

Reser till Guatemala för att lära mig spanska och bo i värdfamilj och se landet samt ta del av Maya indianernas liv idag och deras förfäders liv. Jag får på så sätt möjlighet att använda mina studier i antropologin, vilket känns kul. Efter två veckor i skolbänken med flera utflykter runt om i Guatemala flyger jag vidare till Panama. Här finns den berömda Panamakanalen. Dessutom har jag bokat en rundresa där jag kommer få besöka Bocas del Toro, Boquete och huvudstaden. Här ges även möjlighet till sol och bad. Ser fram emot den stora kombinationer och alla möjligheter som finns under min tid i Mellanamerika/Centralamerika/Latinamerika. Kärt barn har många namn... I dessa länder är en stor del av befolkningen indianer, vilket och gör det möjligt att se hur indianer lever idag och hur deras förfäder levt. Guatemala räknas som Maya indianernas centralpunkt och varje vecka anordnas en stor marknad där de visar upp sina hantverk. Det går även att besöka platser som Tikal där stora pyramider går att beskåda.

Centralamerika våren -17

11 februari 2017 - 13 mars 2017

Hej! Här kommer våra nära och kära kunna följa oss på vår resa genom en liten del av Centralamerika/Mexico. :-) Den 11/2 reser vi ifrån Landvetter, Göteborg till Cancun, Mexico. Därifrån kommer vi sedan ta oss genom Mexico, längst med kritvita stränder, genom den djupa djungeln ner till Belize, Guatemala och till slut avsluta i El Salvador. Vi hoppas på en fantastisk resa med häftiga upplevelser, god mat (speciellt Micke), härliga stränder (främst sara) och en å annan kall öl ( båda! ) Roligt att ni vill följa oss! Kramar Micke & Sara

Centralamerika 2013 (Louise)

15 april 2013 - 29 maj 2013

5 veckor i norra delarna av Centralamerika med start i Guatemala och 1 Grande Finale vecka i Miami. Here we go! Med Bästa Kristina såklart!

Amanda på resandefot efter sig själv i Latin Amerika

28 november 2012 - 1 maj 2013

Hanna,Amanda&Sandra ute i stora vida världen!

28 november 2012 - 30 mars 2013

Jag, Amanda & Sandra har fyra månader på att ta oss igenom 7 länder! klarar vi det? Ja det tror jag verkligen! Jag är så fylld av förhoppningar inför denna resan! Så mycket att lära sig om andra om sig själv. Det kommer definitivt bli en resa jag aldrig någonsin kommer att glömma! Minnen för livet <3

14 januari 2013 - 14 april 2013

Guatemala - Belize - Honduras - Nicaragua - Costa Rica - (Panama)

Guatemala & Belize 2012

29 september 2012 - 27 oktober 2012

Lite vulkaner, fiske och djungel.