Sacatepéquez

Spanska & salsa- win win!
fredag 22 februari 2019 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

Hej alla kära dagboksläsare! Nu har det varit dåligt med uppdatering från mig det sista men har nu hunnit med 2 rätt intensiva veckor i Antigua och tagit mig vidare upp mot Lake atitlan som är en stor sjö omringad av massa vulkaner och mysiga små byar. Men jag börjar som alltid där jag

Emelie Sandin
emet i Amerika't från nord till syd
Senast aktiv - från Jönköping, Jönköpings län, Sverige
Dag 1-3
måndag 31 juli 2017 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

Efter nästan 24 timmar på resande fot kom jag fram till Antigua i Guatemala på fredagskvällen vid 22-tiden lokal tid. I Sverige hade klockan då hunnit bli sex på morgonen på lördagen.Själva flygresan tog cirka 14 timmar, men med cirka två timmars bytestid i Amsterdam och Panama samt

Christina G
tikena i Centralamerika
Att bestiga en vulkan
fredag 3 mars 2017 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

Bussen lämnar Antigua bakom sig. Meter för meter. Sockerrör, kaffe och avokado odlas längs åkrarna på vägen. Amerikaner, en mexare och en dansk skalle (som gillar att göra saker mycket utförligt) gör oss sällskap. Efter 1,5 timmar är vi framme vid Pacaya, en av tre aktiva vulkaner i

Antigua - vulkanernas stad
torsdag 2 mars 2017 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

Igår spenderade vi ungefär 8-9timmar i en shuttle för att ta oss ifrån Semuc champey till Antigua.Något stela, hungriga och möra checkade vi in på vårt hotell Casa Cristina för att ta det lugnt i någon timme. Senare på kvällen bestämde vi oss för att göra byn och testa på den

Del 6
fredag 13 november 2015 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

6 nov: Vi reste tidigt för att hinna stanna vid en strand några timmar innan färjan till Isla de Ometepe och Puesta del Sol Homestay. Vi mötte upp våra familjer på kontoret som låg på stranden. Vilade i hängmattorna och blickade ut över en fantastisk solnedgång. Sen information och

Del 3j
fredag 23 oktober 2015 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

19 okt: Gick upp tidigt för att få aktuell info om prel.bokade aktiviteter. Barton Creek Cave Canoeing och Cave tubing var inställda då regnet fortsatt hela natten. Crystal cave visit med hiking 8 h kändes inte lockande. Alla slitna efter sista dagarnas regn + primitiva boendet för stunden.

Svavelosande
måndag 2 februari 2015 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

Vi var 3 natter i Granada i Nicaragua. En fin gammal kolonialstad grundad redan 1524. Forsta dagen gjorde vi en utflykt bland bergen, det ar nagot bortom bergan ... Folkmarknad och keramiktillverkning, men en gammal Hoganasare ar inte lattflortad nar det galler lera. Hojdpunkten var vulkanen Masaya

Del: 17
lördag 24 januari 2015 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

Dag: 22 24/1-15 Antigua - Panajachel Då var det dags att resa vidare igen, man skulle kunna tycka att det är lite stressigt men det har ju då varit lite otur med platserna vi har besökt och trivs man inte så vill man inte spilla någon onödig tid. Så snart kommer vi slå oss ner och bara

Del: 16
fredag 23 januari 2015 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

Dag: 21 23/1-15 Antigua Godmorgon. Detta kommer bli en dag vi sent kommer att glömma, nej sätt nu inte kaffet i halsen när du läser det. Allt kommer att få sin förklaring innan dagens slut här, men man kan säga att det blev en vändning. Det började med att det var lite kallt här, man

Del: 15
torsdag 22 januari 2015 - Antigua Guatemala, Sacatepéquez, Guatemala

Dag: 19 21/1-15 Livingston Man kan säga att det var lyhört här och att det nog varit en del liv ute på gatan. För vårat rum ligger lite oturligt nog kanske 5 m från vägen så man hörde trafiken ganska väl vilket var konstigt att det var så mycket bilar som rullade så sent på natten

Amerika't från nord till syd

Amerika't från nord till syd

10 januari 2019 - 2 april 2019

Halloj kära resedagboken! Tänka sig, jag är tillbaka. Länderna börjar fyllas på men jag har fortsatt mycket kvar. Och efter ett par år på resande fot nu både i nöje och jobb kände jag att jag borde passa på att göra en sista långresa. (Vi kan ju tro att det blir så iallafall). Inget jobb och ingen lägenhet när jag kom hem så tänkte jag lika bra att köra på denna tripp också. Så nu startar jag med ett kort stopp i USA och Fort Lauderdale innan jag åker vidare till Cancun i Mexico. Därefter är pappret blankt för denna resa ska gå i flexibilitetens tecken och bli som det blir. Målet är att lära mig spanska och dansa salsa, i övrigt bara se och upptäcka så mycket som möjligt. Med blandade känslor lämnade jag kära Sverige bakom mig återigen, och det blir aldrig lättare att säga hejdå till nära och kära. Speciellt inte till min älskade mormor som jag inte vet om jag får se vid liv igen. Men jag vet att hon kämpar på så länge hon orkar! Så jag hoppas att de som vill är med och läser om mitt nästa äventyr så ska jag försöka uppdatera så ofta jag hinner!

28 juli 2017 - 25 augusti 2017

Reser till Guatemala för att lära mig spanska och bo i värdfamilj och se landet samt ta del av Maya indianernas liv idag och deras förfäders liv. Jag får på så sätt möjlighet att använda mina studier i antropologin, vilket känns kul. Efter två veckor i skolbänken med flera utflykter runt om i Guatemala flyger jag vidare till Panama. Här finns den berömda Panamakanalen. Dessutom har jag bokat en rundresa där jag kommer få besöka Bocas del Toro, Boquete och huvudstaden. Här ges även möjlighet till sol och bad. Ser fram emot den stora kombinationer och alla möjligheter som finns under min tid i Mellanamerika/Centralamerika/Latinamerika. Kärt barn har många namn... I dessa länder är en stor del av befolkningen indianer, vilket och gör det möjligt att se hur indianer lever idag och hur deras förfäder levt. Guatemala räknas som Maya indianernas centralpunkt och varje vecka anordnas en stor marknad där de visar upp sina hantverk. Det går även att besöka platser som Tikal där stora pyramider går att beskåda.

Centralamerika våren -17

Centralamerika våren -17

11 februari 2017 - 13 mars 2017

Hej! Här kommer våra nära och kära kunna följa oss på vår resa genom en liten del av Centralamerika/Mexico. :-) Den 11/2 reser vi ifrån Landvetter, Göteborg till Cancun, Mexico. Därifrån kommer vi sedan ta oss genom Mexico, längst med kritvita stränder, genom den djupa djungeln ner till Belize, Guatemala och till slut avsluta i El Salvador. Vi hoppas på en fantastisk resa med häftiga upplevelser, god mat (speciellt Micke), härliga stränder (främst sara) och en å annan kall öl ( båda! ) Roligt att ni vill följa oss! Kramar Micke & Sara

Central America Journey

Central America Journey

13 oktober 2015 - 25 november 2015

Äventyrsresa Mexico-Costa Rica. 32 dagars tur med G Adventures. Surf 8 dgr i Santa Teresa.

Centralamerika med Rosa bussarna

Centralamerika med Rosa bussarna

12 januari 2015 - 16 februari 2015

Centralamerika 50+ Från Panama-Mexiko! Utforska Centralamerika och res med Rosa Bussarna från Panama City till vackra mexikanska Playa del Carmen. Njut av karibiska stränder, upptäck regnskogens alla fantastiska djur- och fågelarter och ta del av mayakulturens unika historia. Vi lovar dig en resa du sent kommer att glömma. Så låter den korta sammanfattningen av min nästa resa. Med Rosa bussarna men utan rosa buss. Vi bor inomhus varje natt och inte på bussen! Vi börjar i Panama och sen Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Guatemala, Honduras, Belize och slutar i Mexico. Hela resan tar en dryg månad och min förhandsinställning är VATTEN, i haven och i luften, inte minst i REGNskogen. Välkommen att kommentera om stort och smått ute eller hemma. www.rosabussarna.com/resa/centralamerika-50#travelinfo

Mexico, Beliz och Guatemala

Mexico, Beliz och Guatemala

3 januari 2015 - 7 februari 2015

Centralamerika-Hawaii-Fiji-NZ 2014

Centralamerika-Hawaii-Fiji-NZ 2014

30 augusti 2014 - 11 januari 2015

Woop woop, tar oss från Mexiko till Colombia med allt vad det innebär (tequila, dykning, guacamole, surf, salsa, partey, äventyr). Flyger sedan till Hawaii, Fiji (där vi möter upp Christofer) och avslutar med Nya Zeeland där även Jerra möter upp oss. Sämre kan man ha det!

In the heart of America

In the heart of America

13 januari 2014 - 24 maj 2014

Då var det dags igen. Sällskapet har fördubblats och med mina två nya kompanjoner styrs kosan åt samma håll som sist men lite längre norrut. Förväntningarna på nya äventyr, bravader och massa nya möten och intryck är skyhöga.

Centralamerika-Panama till Mexico 2014

Centralamerika-Panama till Mexico 2014

15 januari 2014 - 19 februari 2014

Med Rosa Bussarna 50+ resa med buss från Panama City till Playa del Carmen i Mexico.

15 januari 2014 - 19 februari 2014

Resa från Panama till Mexiko. Besök i 8 länder