Guinea

Glad påsk från Africa Mercy
fredag 19 april 2019 - Conakry, Conakry, Guinea

En liten PåskhälsningTiden går fort och nu jag har bara en vecka kvar ombord innan jag åker hemåt. Idag är det långfredag och vi tänker extra mycket på Jesu sista måltid med sina lärjungar och hur han fick offra sitt liv på ett kors. Påsken här på skeppet brukar vara mycket fin. Vår

Senast aktiv - från Conakry, Conakry, Guinea
Firar barnen som fått igen synen..
fredag 15 mars 2019 - Conakry, Conakry, Guinea

Jag körde iväg till ögonkliniken och hade hela bilen full av sköterskor. En sköterska hade sina föräldrar med och det var speciellt att se Afrika ifrån deras frågor. Vi var påväg till en av mina favoritdagar ombord, till ögonkliniken där vi firar alla barn som har fått tillbaka sin

Mentorskap i ögonsalen
lördag 9 mars 2019 - Conakry, Conakry, Guinea

En av de roligast och viktigaste uppgifter vi har ombord är att träna andra. Mentorskap är en viktig roll för att andra ska träna fler. 2010 så fick Dr Abram Wodome ( höger i bild) chansen att bli en gråstarr kirurg ombord. Dr Glenn Strauss var hans mentor, som idag har tränat över 60

Weekend på Kassa island
söndag 10 februari 2019 - Conakry, Conakry, Guinea

I helgen tog jag ledigt och bad en av mina aftikanska vänner att bokade två små hus på en ö och en båt från hamnen där Mercy Ships står. Moise var i tid och han gick ner med oss till båten och bekräftade resan. Båtturen tog ca 30 min och ibland gungade det regält, men jag tycker bara

Kaasa island
lördag 19 januari 2019 - Conakry, Conakry, Guinea

Idag åkte vi ut med en träbåt ut till en ö, ett fantastiskt ställe som jag besökte för 6 år sedan. Denna ö såg precis ut som den gjorde, ett fantastiskt litet paradis, en ren och fin strand och inget skräp. Jag åkte hit med ett gäng vänner, vi fyllde en stor båt och åkte ca 20

Två veckor.
söndag 20 januari 2019 - Conakry, Conakry, Guinea

Jag har varit ombord över två veckor nu och tiden går fort. Alla resor är olika, platsen är olika men denna gång återvänder jag till ett land som jag varit i förut, Guinea. Jag var här 2012, men det ser mycket annorlunda ut nu. Det var ett land som drabbades av Ebola 2014 och de misste

Framme på skeppet
lördag 5 januari 2019 - Conakry, Conakry, Guinea

Det var med stor lättnad och glädje som jag såg skeppet igen, det låg på samma plats i hamnen som 2012. Jag gick upp för brygga och in i skeppet, fick hjälp med de tyngsta väskorna. Jag mötte receptionisten som tog mitt samtal i onsdags och hon var otroligt lättad att se mig. Jag kommer

Vilken fest!
måndag 22 januari 2018 - Conakry, Conakry, Guinea

Soffor på rad.... Vilken fest!Utbildningsministeriet och konsulatet var inbjudna. Imamer och andra viktiga personer i samhället var på plats.Soffor på rad (vad annars), Djembe band med dansare var på plats. Mat hade lagats. Skolgården pyntats. Och alla barnen hade bytt ut skoluniformen till

Lägg geten i bagageluckan
söndag 21 januari 2018 - Conakry, Conakry, Guinea

Lägg geten i bagageluckanSå packade vi ihop för att lämna Falayes hus & familj och ta oss till jaktmarker som är mer likt de normala för oss. Ett hotell med varmvatten, täcke, riktig säng osv. På vägen ser vi en kille som köpt en get och får hjälp att lägga den i bagageluckan.

The new lot
lördag 20 januari 2018 - Conakry, Conakry, Guinea

Rough nightInte som ni alla tror. Vi var hemma i tid och i full stil. Men hunden som släpps ut på natten för att passa huset skällde från tid till annan och Uffe fick försöka köra lite Saga tricks för att få tyst på den. Lyckades sådär... Kanske bättre inatt😎 Tuppen gol som den

Guinea 2019

2 januari 2019 - 29 april 2019

Jag kommer att göra min 8:de resa till världens största civila sjukhusfartyg och arbeta som operationssjuksköterska / teamledare på ögonoperation. Tack för att du följer min resa som volontär ombord.

Positivefootsteps - Baobab School Guinea

17 januari 2018 - 24 januari 2018

Vi besöker skolan som vi under några år finansierat och sett hur vi som fått förmånen att tjäna pengar på vår kunskap kan ge andra möjligheten att bygga sitt liv (767 barn). Här talar vi verkligen om att påverka sitt liv. Och motivationen finns där uppenbart för annars hade inte 95%+ av avgångsklasserna klarat examensprovet. Ett prov som i Guinea har ett snitt på 10% som klarar det. Vill ni också bidra. Gå in på Positivefootsteps.se och skänk. Lite pengar gör stor skillnad.

En annan sida!

14 mars 2014 - 20 april 2014

Hej alla! Förra gången krånglade resdagboken med att ladda upp text och bild. Ska försöka att hålla er uppdaterade via min nya blogg (jodåsåatt...) så klicka er in på verasaventyr.wordpress.com så kommer det förhoppningsvis bli lättare för mig att ladda upp bilder och texter också. För er som har missat det är jag alltså denna gång på väg mot Pointe-Noire i Kongo Brazzaville! Hurra för äventyr!!

Guinea/Afrika

31 mars 2013 - 19 april 2013

Guinea2012

7 september 2012 - 16 december 2012

Detta kommer att bli min 4:e resa till västAfrika och stiga ombord på värdens största sjukhus skepp igen, Africa Mercy. Det är med den fantastiska organisationen Mercy Ships som jag arbetar tillsammans med som Operationssköterska. Vill du veta mer om MercyShips, www.mercyships.se

Guineeeeeee...

10 januari 2011 - 27 januari 2011

Jorden runt på 179 dagar!

6 januari 2010 - 2 juli 2010

Det blir av!!! Idén bakom resan kläcktes för 2-3 år sedan, började då spara cash men spenderade dom på en sommar i Grekland:D För ett halvår sedan drog jag igång å sparade igen. Nu är de klart å betart! Hade aldrig fixat det om det inte varit för mina underbart generösa föräldrar som låtit mig bo hos dom senaste året. Tack!!! Jag har tänkte hälsa på mitt fadderbarn i Conakry, hänga me Natalie i Thailand, surfa på Hawaii, dansa gärnet på Jamaica å lyssna på gospel i New york!

Guinea-Conakry

31 december 2005 - 14 januari 2006

Guinea-Conakry för 3:e gången. Lika spännande som vanligt. Åh, jag hade nästan längtat ihjäl mig! Men nu var det äntligen dags. Dansa, spela, Åka runt i byar, vara på stranden, träffa vänner och bara njuta av allt härligt!