Finland

Finsk sisu och finsk makkara …
tisdag 2 juli 2019 - Taivalkoski, Finland

På fina vägar, delvis grus, tog vi oss de 12 första milen till Raate Portti, d.v.s. det finska muséet för Finska vinterkriget 1939-1940. Från muséet fortsatte vi vägen Raatitie fram till den Finska gränsposteringen mot Ryssland. Detta är en a de platser där den Röd Armen anföll Finland

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Kryssning mellan lågtrycken …
måndag 1 juli 2019 - Kuhmo, Finland

Idag har vi ägnat oss åt att "kryssa" mellan lågtrycken/regnmolnen längs den föga upphetsande vägsträckan mellan Lappeenranta och Kuhmo. Tyvärr ser man inte mycket av de vackra insjölandskapet efter den här vägen, som till stora delar benämns som Via Karelia. Istället har man fått

Finland, nästan hemma!
söndag 30 juni 2019 - Villmanstrand, Finland

Morgonen startade på ett "spännande" sätt. Båda navigatorerna vägrade att guida oss ut ur St. Petersburg. De helt enkelt slocknade, eller visade ett spår som inte gick att följa! Orsaken till detta kan ha varit att rutten spände över två olika kartor, och det klarade inte navigatorn av.

Senast aktiv - från Kuhmo, Finland
Dry land is not just our destination, it is our destiny!
torsdag 16 maj 2019 - Helsingfors, Nyland, Finland

Från att ha lämnat ett område som var under svensk kontroll under något hundraltal år var vi igår i hamn i Sveriges forna östra delar, som varit en betydande del av riket mycket längre. Vi tog spårvagnen från hamnen till Scandic Park där vi bokat vår natt. Direkt slogs vi av likheterna

Tr
Kakihara i Mare Nostrum
Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige
Sista dagen i Finland
onsdag 8 maj 2019 - Helsingfors, Nyland, Finland

I dag var det vår sista dag i Finland! Efter frukosten var det dags att packa väskorna och sen lasta dem på bussen. Innan båten mot Sverige skulle avgå kl 17.15 så hade vi mycket vi skulle hinna med.Kl. 10.00 startade vårt första studiebesök på Finland nationalmuseum. 2 väldigt duktiga

På upptäcktsfärd i huvudstaden
tisdag 7 maj 2019 - Helsingfors, Nyland, Finland

Idag var vi tidigt på gång för att ta morgonbåten från Salutorget till Sveaborg! Efter båtfärden möttes vi av tre duktiga guider som guidade oss genom Sveaborgs minst sagt brokiga historia. Vi mötte Gustav III, Ehrensvärd och af Chapman ...tre välbekanta herrar från vårt eget

Från Mänttä till Helsinki
måndag 6 maj 2019 - Helsingfors, Nyland, Finland

I går hade vi vår allra tidigaste avfärd - kompensationen kom i dag! Då vi inte skulle träffa vår guide förrän kl 11 så hade vi "sovmorgon". Möjlighet att sova lite längre eller ut o vandra i Mänttä på egen hand en stund.Väl på bussen så hämtade vi upp vår guide som tog oss med

På väg mot Ronnebys vänort
söndag 5 maj 2019 - Mänttä, Finland

Väskorna var packade och frukosten avnjuten när vi redan 7.40 hoppade på bussen för att bege oss till Tammerfors. Halvvägs dit slutade skyltarna att vara tvåspråkiga och vi förstod att ni var vi på väg mot nästintill enspråkigt finska områden.I Tammerfors landade vi utanför

Åbo och Nådendal
lördag 4 maj 2019 - Åbo, Finland

8.40 satt hela gänget på bussen som tog oss till Åbo domkyrka. Där mötte vår guide Eva oss för att ta med oss på förmiddagens första besök inne i domkyrkan. En praktfull och vacker kyrka med en historia ända till 1200-talet. Fantastisk arkitektur och vackra vägg- och

Finland...nu är vi här!!
fredag 3 maj 2019 - Åbo, Finland

Efter att ha tagit oss med buss till Stockholm och hoppat på Viking Lines färja mot Helsingfors under gårdagen, vaknade vi i morse och var nästan iland. Strax efter frukost tog vi oss av båten och upp på bussen igen för vidare resa mot Åbo.Väl framme i Åbo delade vi upp gruppen i två

Kryssning på Östersjön

Kryssning på Östersjön

16 juni 2018 - 23 juni 2018

Kryssning på Östersjön med familjen Halvarsson! En heldag i Helsingfors som blev en rejäl långpromenad! St Oetersburg med besök i tunnelbanan och promenad förbi några kända platser samtidigt som fotbolls-VM-feber pågick! En dag i Tallinn med shopping av kläder.

Resa till Finland

Resa till Finland

2 maj 2019 - 9 maj 2019

Under vårterminen läser vi om Finland och sedan åker vi dit för att uppleva det vackra landet!

Mare Nostrum

Mare Nostrum

6 maj 2019 - 16 maj 2019

Resa på östra sidan av vårat gamla innanhav. Börjar i Vilnius, vidare till Riga och Tallinn för att avsluta de tio dagarna i de forna stormaktsrikets Sveaborg i Helsingfors.

Sabatoncruise2018

Sabatoncruise2018

12 december 2018 - 13 december 2018

Sabatons 9e hårdrockskryssning.

Baku 2019

Baku 2019

31 maj 2019 - 2 juli 2019

Ner genom Europa till Odessa, varifrån vi tar färjan över Svarta Havet till Batumi. Därifrån via högt belägna byar i Kaukasus in i Azerbaijan och Baku. Tillbaka via the Military Highway i Kaukasus, genom Ryssland runt Moskva till St. Petersburg, Viborg och in i Finland vid Lappeanranta. Via Karelia norrut och hem till Forshaga, Kalix.

20 september 2018 - 7 oktober 2018

Florida 2018

Florida 2018

26 april 2018 - 12 maj 2018

Nedräkning... I morgon bär det av på största äventyret på 15 år. Två veckor i Florida med både Orlando och The Keys.

Beast in the East

Beast in the East

10 maj 2018 - 27 maj 2018

Tillbaka till Sydkorea en andra sväng och fjärde resan till Japan

Det omöjliga - är vad någon inte kan göra tills någon gör det.

Det omöjliga - är vad någon inte kan göra tills någon gör det.

7 mars 2018 - 29 mars 2018

Dags igen! :) Ingen idé om vart jag skall, vad jag skall göra så det får bli fokus på hur jag bor istället. :) Lite nytt och lite bekant i lagom blandning. Efter frustrerande funderingar i år igen så bär det i första hand av till sydligaste delarna av Thailand (Koh Lipe) för att sedan fundera på vart jag skall efter det, kan bli Malaysia eller fortsätta ö-luffa i Thailand. Jag får se helt enkelt. :)

Indien 2018

Indien 2018

12 januari 2018 - 12 februari 2018

Rundresa i den s.k gyllene triangeln samt till Varanasi. Vi avslutar resan med några slapparveckor i Goa.

Leif Jonsson
lionkungen