Libreville

Gabon
fredag 1 april 2011 - Libreville, Estuaire, Gabon

När man reser i Gabon får man en känsla av hur det var att resa ett par generationer bakåt i tiden. Under de två veckor jag befinner mig i landet träffar jag inte på en enda turist eller västerlänning och de flesta platser jag passerar nämns inte ens i min guidebok. Varken internet eller

Viktor Josefsson
Viktor_ i Resa genom Afrika
Senast aktiv - från Nelspruit, Sydafrika
Pa jarnvag och lastbilsflak genom Gabon
måndag 31 augusti 2009 - Libreville, Estuaire, Gabon

Hej igen! Nu har vi natt Kamerun, men de senaste 5 dagarna har spenderats i det centralafrikanska landet Gabon. Vi hade ju osedvanlig tur som fixade bade visum och flygbiljetter till Libreville, trots valupptakten. Detta tack vare att all information talade om lugna och glada forhallanden i Gabon.

Andreas Vallgren
andval i Gabon 09
En kort rapport...
tisdag 16 juni 2009 - Libreville, Estuaire, Gabon

Hejsan! Tillbaka till Kamerun och mitt andra nummer, namligen; [b] 00237 79599696 [/b] Jag svarar pa alla sms, det verkar som att alla mina kommer fram medans Comvique och Tele2 inte gor det. Jag har nu lamnat Gabon och har nu internet for forsta gangen pa 25 dagar (De 25minutrarna jag fick i

Slut på slappheten
onsdag 31 december 2008 - Libreville, Estuaire, Gabon

Vi lämnade Libreville igår och vi ska ta oss ut ur Gabon och in i Kongo (-Brazzaville) är det tänkt. Efter 3 nätter stillastående i Libreville var man lagom sugen på att hoppa på lastbilen igen. Men men... Igår var jag matlag för andra gången och jag kan lugnt säga att det inte riktigt

Välkommen till Gabon!
måndag 29 december 2008 - Libreville, Estuaire, Gabon

Libreville i Gabon. Vi har varit här i 3 dagar nu och alla bara slappar och vilar upp sig (på Eddies rekommendation efter vad som komma skall...). Vi lämnade Kamrun i torsdags och sista natten innan vi kom in i Gabon spenderade vi i staden Ebolawe - staden där ebola-viruset bröt ut för

fattiglappar i Gabon
måndag 29 december 2008 - Libreville, Estuaire, Gabon

Kom till huvudstaden Libreville i Gabon för 4dagar sen, via en busshcamp i regnskogen. 75% av Gabon ar regnskog tycks jag mig ha last... var pa vag intill Lope nationalpark for lite trekking etc men insag att det var for lang vag att kora sa vi akte direkt till Libreville. Hittade ett litet hotell

sol og badeferie igjen
måndag 29 december 2008 - Libreville, Estuaire, Gabon

Hallaien ! Sitter pa internettkafe med ac og det er ganske skjont. Vi er i Libreville i Gabon. Selv om Libreville ligger ved kysten sa er det ganske varmt og fuktig luft sa vi har ikke gjort mye annet enn a vare pa stranden og slappe av. I sjoen er det nesten litt for varmt sa man blir ikke helt

Lill Irene Larsen
globetrotteren i Vest Afrika extreme
Senast aktiv - från Bergen, Hordaland fylke, Norge
Ostkvall
måndag 29 december 2008 - Libreville, Estuaire, Gabon

Gabon vid atlanten, lite overkligt kanns det. Aterigen langt bort i ett land man inte visste nagot om pa forhand. Landet ar det rikaste i trakten och det marks. Priserna ar hogre och fler verkar ha rad att anlagga tradgardar. Imorgon drar vi vidare mot Kongo, gissar att det blir dar vi firar

Henrik Hellborg
a95henhe i Africa Extreme
Kraftsamling i Libreville
måndag 29 december 2008 - Libreville, Estuaire, Gabon

Nu har vi efter langa bussakardagar stannat till for nagra dagars softande igen, denna gang i kuststaden Libreville i Gabon. Gabon ar det rikaste landet vi akt i hittills vilket marks tydligt. Har finns mer utbud och bekvamligheter an vi ar vana vid. Dock kostar det darefter. T ex var matpriserna

Fortfarande varmt P.S.
måndag 29 december 2008 - Libreville, Estuaire, Gabon

Glömde en sak, har inte kunnat lägga upp foton. Några bilder finns upplagda på Håkans sida, sök pa Hkan under resenär på resdagboken.se...

Resa genom Afrika

Resa genom Afrika

23 januari 2011 - 27 maj 2011

Resan kan delas in i 4 delar. De första 5 veckorna reser jag tillsammans med Johannes genom Saharaöknen, via Mali ner till Ghana. Därefter fortsätter jag på egen hand genom Nigeria till Kamerun, Gabon och Kongo, medan Johannes flyger till Sydafrika. Efter 5 veckor i Centralafrika möts vi igen i Johannesburg, där vi hyr en bil och kör runt kontinentens södra delar under 5 veckor. Avslutningsvis har jag ett par veckor i Sydafrika.

Gabon 09

Gabon 09

17 augusti 2009 - 6 september 2009

Äventyrsresa med start i Ghana, vidare genom Togo och Benin, känguruskutt över Nigeria till Kamerun och ev. Gabon eller Ekvatorialguinea.

Ulrik i Afrika etapp 2 - En aborre som slickar på en apelsin

Ulrik i Afrika etapp 2 - En aborre som slickar på en apelsin

23 mars 2009 - 23 juni 2009

En resa till Kamerun och Etiopien, med mestadelen av tiden spenderad i Centralafrika. Etiopien blir en kortvisit mellan den 24/3 och 10/4, Sedan flyger jag över till Kamerun då landvägen är både krånglig och farlig... I Kamerun stannar jag fram tills den 22/6 då jag flyger hem. Jag ska försöka besöka minst 1 grannland till Kamerun, men då det kan vara [u]mycket[/u] svårt att få visum till de flesta grannländerna så är planen ganska osäker. Kamerun har dessutom tillräckligt med intressanta platser för att räcka till en 9 veckorsvistelse, så att bara besöka Kamerun är inget misslyckande alls, kanske tvärtom. Densomleverfår.se Skillnaden mellan denna resan och min förra är att den här ska bli mer intensiv, mer förflyttningar, mer resor till avlägsna områden sällan besökta av turister och mindre safari-grejer. Det är redan sett! Resan kommer antagligen blir lite svårare än den förra, Inte alls så många som talar Engelska, sämre vägar, mer korruption och sämre väder (En het period i Etiopien och början på en regnperiod i Kamerun). Resedagboken kanske bara blir ett sätt att kommunicera med familj och vänner, det kanske blir en blogg, kanske en sida där jag lägger upp researtiklar. Det kan bli 2 inlägg, det kan bli 20. Jag siktar på 1 inlägg per vecka, men resedagboken får aldrig ta upp viktig tid för resan! Så jag lovar ingenting, men jag håller mina löften!

Africa Extreme 2008-2009

Africa Extreme 2008-2009

12 december 2008 - 20 januari 2009

Äventyrlig expedition i Västafrika med Rosa bussarna. "Om du gillar spännande äventyr, oförutsedda händelser och fantastiska möten är det här resan för dig. Vår resa kommer att gå genom Afrikas riktiga vildmark genom kuperad terräng och på dåliga vägar. Så följ med oss på ett riktigt äventyr utan inplanerade turistmål och välordnad resplan, en resa rakt ut i det okända." http://www.rosabussarna.se/publish/Softadmin.aspx?id=3&JourneyId=34 Efteråt blir det en vecka i Etiopien. http://www.rosabussarna.se/publish/Softadmin.aspx?id=3&JourneyId=62

Sandra i Afrika

Sandra i Afrika

12 december 2008 - 13 januari 2009

Nu bär det av igen med rosa bussarna. Den här gången kommer det bli under lite mer primitiva förhållanden. Vägarna, som troligtvis inte skulle räknas som vägar i Sverige, är dåligt underhållna eller bortspolade av regn. Det kommer att bli mycket påskjutande av buss/lastbil och lite duschande. Vi kommer att starta i Togo i västafrika och sedan följa kusten ner till Angola.

Africa Extreme, vårt Afrika

Africa Extreme, vårt Afrika

11 december 2008 - 20 januari 2009

Vi reser genom Togo, Benin, Nigeria, Kamerun (ev Ekvatorialguinea), Gabon, Kongo republiken, DR Kongo, Angola samt Etiopien

Massa Afrika

Massa Afrika

25 oktober 2008 - 13 mars 2009

Skulle åka lite i Afrika, blev massa...

12 december 2008 - 27 januari 2009

Resa med Rosabussarna.

13 december 2008 - 15 januari 2009

Rosa buss från Togo till Angola via Benin, Nigeria, Kamerun, Gabon, Ekvatorial Guneia, Kongo-Brazzaville, och Kongo-Kinshasa. Mycket äventyr utlovas... Alla datum är högst oklara varför vi kanske inte riktigt kommer vara där kartan visar.

Vest Afrika extreme

Vest Afrika extreme

24 oktober 2008 - 13 januari 2009

Skal rømme fra den kalde, regnfulle våte høsten i Norge til Vest-Afrika med Rosa Bussarna. Det blir 11 uker med sol og bad og varme og mange fantastiske opplevelser! Reisen er forlenget med 3 dagers så da blir det en 3 mnd reise. Jippi :-)

John Jonsson
Jonsaj