Attika

Första greklandresan
söndag 14 juni 1992 - Egina, Attika, Grekland

Jag kommer faktiskt inte ihåg vilket år denna resa gjordes, så jag har gissat på 1992.Egina var en liten mysig hamnstad med traditionella kaféer, fiskmarknad, fiskrestauranger och hästskjutsar, samt en del barer och klubbar. Vi vandrade upp till Afaeatemplet en solgassande dag. Det är

Helena Rosenqvist
HumlanR i Grekland, Egina
Senast aktiv - från Upplands Väsby, Stockholms län, Sverige
Athen - en mysig och intressant stad
tisdag 12 juli 2016 - Aten, Attika, Grekland

Vi bokade en guidad tur på Akropolis och fick lära oss mycket kring grekerna och livet i antikens Grekland. En del shopping blev det oxå såklart och en hel del strandliv på dagarna och restaurangliv på nätterna. En jättetrevlig resa!

Dag 8 dag på stranden och hemresa till Arlanda
lördag 19 maj 2018 - Alimos, Attika, Grekland

Efter frukost fick vi lämna båten så att dom skulle kunna ställa den iordning för nästa gäng kursdeltagere, vårat flyg hem till Arlanda skulle inte gå förän 21.15 så det vart att tillbringa större delen av dagen på en strand i närheten av marinan innan vi tog taxi till flygplatsen

Dag 7 Examination i Poros Och segling tillbaka till Alimos marina
fredag 18 maj 2018 - Poros, Attika, Grekland

Efter frukost gick vi upp tiil en resaurang där vi satte oss ner och gjorde våra examinatoner, vi var under veckan 3st som hede läst föraintyget och kompisen och jag hade läst utsjöskepparen och vi klarade samtliga våra examinationer. Efter examinationerna åt vi på restaurangen innan vi

Dag 6 Sista studiedagen och segling mot Poros
torsdag 17 maj 2018 - Poros, Attika, Grekland

Efter frukost körde vi det sista studiepasset innan vi kastade loss för att segla mot Poros där examinationerna skulle göras.

Dag 5 båtpraktik och båtpraktik mörker på väg mot Methana
onsdag 16 maj 2018 - Methana, Attika, Grekland

Som vanligt studier efter frukost fram till vi kasta loss för att segla mot Methana med en avstickare in till Poros för att skaffa ny regulator till gasolen då det hade slutat fungera på morgonen. På vägen mot Methana fick dom som skulle ta båtpraktik möjlighet att ta den samt att vi som

Dag 4 Spetses
tisdag 15 maj 2018 - Spetses, Attika, Grekland

Tillbaka till kursplan med frukost kl 8 och sedan studier fram till kl 12 då vi kastade loss för att segla mot Spetses där vi fick lite tid att se oss omkring innan vi senare på kvällen besökte en taverna för att äta gott.

Dag 3 Hydra
måndag 14 maj 2018 - Idra, Attika, Grekland

Vid frukost fattade vi gemensamt beslut om att kasta loss och segla mot Hydra innan studierna för att vara säkra på att få plats i Hydra som brukar kunna vara svårt att få plats i sent på eftermiddagarna så vi fick ta studierna senare när vi hade angjort Hydra och efter studierna gick vi

Dag 2 Poros
söndag 13 maj 2018 - Poros, Attika, Grekland

Dagen startade med frukost kl 8 och sedan genomgång av veckans upplägg fram till 12 då vi kastade loss för att segla mot Poros där vi skulle ligga över natten.

Spännande start på resan
lördag 12 maj 2018 - Alimos, Attika, Grekland

Vart upphämtade tidigt hemma av vårat resesällskap för att åka upp mot Arlanda där vi som tur var i god tid då det visade sig bli lite problem vid säkerhetskontrollen, kompisen som körde oss upp vart rutinmässigt stoppad i säkerhetskontrollen där det visade sig att han hade rester av

Grekland, Egina

Grekland, Egina

1 juni 1992 - 14 juni 1992

Chartersemester till Egina med mamma, brorsan och Therese. Är lite osäker på årtalet så jag har höftat.

Athen över en långhelg

Athen över en långhelg

9 juli 2016 - 12 juli 2016

Vi reste till Athen tillsammans med Berith och Mats, Jerry och Rebecka. Vi bodde strax utanför Athen, nära stranden och hade några riktigt slappa och härliga dagar.

Utsjöskepparintyg o VHF/SRC i grekiska övärlden

Utsjöskepparintyg o VHF/SRC i grekiska övärlden

12 maj 2018 - 19 maj 2018

Min sambo Mia, jag o Anders en kompis från segelsällskapet samt hans flickvän Agneta vart sugna på att åka ner till Grekland o åka ut med en kursbåt igen där man kan läsa NFB-kurser(Nämnden för båtliv) som t.ex. Förarintyget för fritidsbåt, Kustskepparintyget, Vhf-certifikat samt Seglarintyg o även utsjöskepparintyg. Mia, Anders o jag var nere i maj 2016 o tog bl.a seglarintyg. Företaget vi åker med blir även denna gång Améus marine o denna gången skall Anders o jag läsa utsjöskepparintyg, Mia skall läsa VHF/SRCsom o Agneta skall läsa förarintyget o samtliga dessa kurser ingår i NFBs kursutbud(Nämnden för båtliv). Båten vi skall använda oss av är en Jeanneau Cyclades 50.5 med namn S/Y Lucky dice som hyrs av Navigare Yachting.

Pilgrimsresa

Pilgrimsresa

31 mars 2017 - 22 april 2017

Kustskepparintyget o seglarintyg i grekiska övärlden

Kustskepparintyget o seglarintyg i grekiska övärlden

7 maj 2016 - 14 maj 2016

Min sambo Mia, jag o Anders en kompis från segelsällskapet fick tips om ett företag som heter Améus marine som hyr båtar som kursbåt i Grekland där man kan läsa diverse NFB-kurser(Nämnden för båtliv) som t.ex. Förarintyget för fritidsbåt, Kustskepparintyget, Vhf-certifikat samt Seglarintyg o vart sugna på att ta seglarintygen samt att kompisen vill ta kustskepparen. Båten vi skall använda oss av är en 53fots(16,06m) Jeanneau Sun Odyssey 53 med namn S/Y Hope som hyrs av Navigare Yachting.

En resa för livet

En resa för livet

10 oktober 2015 - 20 oktober 2015

Nu är jag äntligen på väg till Grekland och Samos. Det är svårt att sitta hemma och se på när tusentals människor riskerar livet och tar sig över Medelhavet till Grekland, för att sen ta sig vidare genom Europa. Splittrade familjer med en oviss framtid behöver mötas av kärlek och värme. Även om jag inte har mycket att ge, så vill jag ge av mig själv. Jag har inte varit ute och rest på tio år, och jag har aldrig varit i Grekland så det ska bli en spännande resa, som jag kommer minnas hela livet. Tack mamma och pappa för ert bidrag med filtar mm, och tack till er som skänkt kläder. ❤️ Tiden är knapp så jag hoppas jag kan göra mesta möjliga av tiden. På återseende!

33. Grekland på 4 hjul

33. Grekland på 4 hjul

2 september 2015 - 16 september 2015

Så är det dax igen, denna gång blir Tiina med, hon har ju blivit pensionär. Diskussionens vågor gick höga, hon ville ö-luffa (man hamnar på många turistorter), jag ville bila runt långt bort från alla turister. Det blev ett demokratiskt mix. Flyg till Aten, hämta hyrbil, köra 3 timmar till första övernattningen, sedan vet vi inte mer än att vi skall ut på några öar ett par dagar. Dessvärre blir det bara 14 dagar denna gång.

Sommarresan 2015

Sommarresan 2015

5 juli 2015 - 28 juli 2015

På flykt från mörker och kyla

På flykt från mörker och kyla

18 oktober 2014 - 1 december 2014

Oktober- och novembermörkret är inte nyttigt, det tär på såväl kropp som själ. När man då hyfsat pigg och kry uppnått den magiska pensionsåldern, finns inga skäl i världen att stanna kvar i norra Norrlands kustland under vinterhalvåret! Vi gör som Snusmumriken, vi tar med oss det allra nödvändigaste och drar till varmare trakter då sommarvattnet i stugan stängs av.

Olympiakos - Malmö FF i Champions League

Olympiakos - Malmö FF i Champions League

7 december 2014 - 10 december 2014

Himmelriket (Svenskafans.com) skickar mig att rapportera om Champions League-matchen mellan Olympiakos och MFF.

Lisa Åkesson
Missippy