D.D Karyas, Exantheias, Agiou Ilia, Nikoli Dimou Karyas, Sfakioton, Apollonion kai Ellomenou

Semesterdag nummer ?

Har helt o hållet tapppat räkning på dagar, tid o rum. Igår var vi på en RIKTIG grekfest. Massa folk, allt från nyfödda till de som var närmare graven. VI kom dit vid 1-tiden o det var fullsatt, säkert omkring 600 pers som bara satt o lyssnade på grekisk musik, vissa gick upp till dans

Skogsbrand & kronisk sömn.

Så hamnade jag mitt i skogsbranden, här tidigare i em så känner vi hur det börja lukta brandrök, allteftersom så såg vi också tjock brandrök, och nu under kvällen,några timmar senare kan vi också se flammorna bakom berget, hela himlen är orangefärgad. Det fullkomligt stinker. Här

Njuter av semester! <3

Jag njuter att vara tillbaka. "Tillbaka på mordplatsen" som en av samarbetspartnerna sa. Jag ääääääääääälskar det! folket, ön, stämningen, mohitosarna, vattnet, barerna, stränderna, solen, maten. Allt är bra här! God damn alltså! :D JAg förstår att jag har saknat ön, och

Ännu en dussinstrand i Dodekaneserna

Men detta är inte dodekaneserna utan den ioniska övärlden! Fick mersmak av att vidga vyerna och komma iväg från hålan där vi bor, så idag tog vi bussen till en strand ett par kilometer söder om byn, Kathisma Beach. Den liknar stranden vi var på dag ett. Skillnaden är att om den förra

Äntligen börjar det hända något

Äntligen börjar det hända något Igår beställde vi en rundtur med båt för en smärre förmögenhet. Och bussen som skulle ta oss till Nidri kom klockan 8:00, precis samtidigt som hotellfrukosten börjar. Som tur var var en del av maten tillgänglig tio i, så vi hann i all hast kasta i oss

Börjar se oss om på resten av ön

Vaknade ca 7:20 Märkte när bussen stannade precis utanför hotellet precis 7:30. Först då intsåg jag hur smart det hade varit att ta den bussen, att offra sig och gå upp eine kleine Stunde tidigare. Men istället tog vi det lugnt, åt frukost i godan ro och var redo för avfärd runt 9:30.

Byn redan utforskad

Dag två, om man räknar bort dagen då vi kom, vilket jag både anser och tycker att vi ska göra, för det var ändå förlorad om man bortser från själva transporten hit. På förmiddagen knallade vi ner till den lokala strandremsan igen. Insåg snabbt att den redan var utforskad och började

En dag - två stränder

På morgonen dagen efter var det inte försent längre... Rusade som besatt ner till stranden, ivrig som en liten gosse som inte sett havsvatten sen barnsben! Stranden är förhållandevis liten, inte större än en stor strand. -Och nordkust till råga på allt! Men det är inte lika

Gravt högteknologisk infrastruktur även här!

Godmorgon bäckfisk, kalimeros kalamares, som man brukar säga här nere. Av den dagliga uppdateringen har det inte blivit så mycket av, för på hotellet lyser det allt vad internet heter med sin frånvaro! Men nu har jag snokat upp en fin och fashinoabel restaarurang som erbjuder äkta signal,

En hel vecka i Grekland

En hel vecka i Grekland

26 juli 2010 - 3 augusti 2010

Det fanns ed tid då undertecknad var blott en liten gosse som gick på dagis. Då, på 70-talet voro samtliga dagisfröknar iförda lila, hemmavirkade särkar, små runda glasögon, rakla luggar och spelade tvärflöjt. I denna då rådande anda, fostrades vi barn till att, vi barn, förväntades ha dåligt samvete för att vi har samma hudfärg som de spanska conquistadorerna, som for över till Sydamerika och spred sjukdomar och elände bland lokalbefolkningen. Vi fick lära oss att i Ruhr-området hande man byggt flera stora fabriker med höga skorstenar, vars syfte var att bara tillverka rök! Vid Vänerns trand hade man fabriker som tillverkade kvicksilver, bara för att hälla rätt ut i sjön så att gravida inte ska kunna äta fisken därifrån. Som vän av ordning tyckte jag att det vore bättre om kvicksilvret användes till termometrar istället. Och Medelhavet hette just Medelhavet eftersom det var såpass förorenat av bland annat antirynkmedel, bekämpningsmedel, blötläggningsmedel, denatureringsmedel, desinfektionsmedel, diskmedel, dopingmedel drivmedel, emulgeringsmedel, emulgermedel, flockmedel, fläckmedel, färgmedel, gödningsmedel, hjälpmedel, impregneringsmedel, kräkmedel, köldmedel, laxermedel, livsmedel, läkemedel, lösningsmedel, mirakelmedel, navigationshjälpmedel, njutningsmedel, rengöringsmedel, sjösjukemedel, skurmedel, sköljmedel, skörbjuggsmedel (askorbinsyra), sprängmedel, spädningsmedel, stridsmedel, tillsatsmedel, tvättmedel, vattenborttagningsmedel, verkningsmedel, mirakelmedel, botemedel, navigationshjälpmedel, läromedel, påtryckningsmedel, studiemedel och biståndsmedel för att nämna några. Men när allt kommer till kritan är det enda man märker av är diverse båtar i for av färdmedel, transportmedel samt fortskaffningsmedel. Om det nu är något jag glömde i all hast, ber jag så hemskt mycket om ursäkt... Och av vattenkvaliteten att döma är allt man märker av, bortsett från solskyddsmedel, är klarningsmedel. Hur som helst, det är dit, till Medelhavet, jag och Nancy ska åka imorgon! Hon är så exalterad. -Tänk att åka till ännu ett land. Men jag som är en gammal sjörövare har varit i Grekland tre gånger innan. Men än kar jag lyckats hålla fast vid min devis att inte åka till samma ö två gånger, förrän jag först besökt samtliga andra öar. Detta blir fjärde ön på fjärde resan, nämligen Lefkas, eller Lefkada om man så vill. Har i nyfikenhetens namn uträttat en hel del grundforskning på Internet och kommit fram till att det är fint där. Lefkas tillhör den Ioniska ögruppen, precis som Zakynthos där jag var förts gången 1995. Det är bara 120 kilometer däremellan. Inspirerad som jag är, av min vän och forne japanska klasskamrat Tobias, samt det från VM i sydafrika, kända fotbollsoraklet med åtta armar, ska vi möla bläckfisk, åtminstone sju dagar i veckan! Mums!

Rhodos summer 2010 - ännu en säsong som reseledare!

Rhodos summer 2010 - ännu en säsong som reseledare!

25 april 2010 - 12 september 2010

Säsong #2 kommer spenderas i Rhodos för samma bolag som tidigare, nämligen för Apollo. Superglad tjej! Har förmodligen ett sjukt bra team och alla älskvärda turister att se framemot ytterligare en säsong!