Vernazza

Kort sammanfattning av resan
söndag 9 juli 2017 - Vernazza, Ligurien, Italien

Här kommer en liten sammanfattning av de olika sträckorna vi vandrade samt en liten betygsättning av varje vandringsled. Vi valde att vandra varje dag utom en då vi tillbringade dagen i Vernazza på "stranden". Vissa dagar valde vi att gå tillbaks och inte ta tåget vilket annars är väldigt

De fem byarna
lördag 23 maj 2015 - Vernazza, Ligurien, Italien

Vi fortsatte från Carrara mot Cinque Terre (reservat där "de fem byarna" ligger). Fantastiskt! Sååå vackert! Vi åkte till Vernazza som ligger vid havet. Man kommer nästan ända ner med bil, fick gå kanske 500m. Världens mysigaste by dök upp med söta hus, mysiga restauranger och många

Lena Abrahamsson
Nickelena i Toscana runt
Senast aktiv - från Kraków, Lillpolen, Polen
Arrivederci Vernazza, Ciao Pisa....
lördag 7 maj 2011 - Vernazza, Ligurien, Italien

Med stort vemod säger vi hej då till Vernazza och vår värdinna Caterina.. Det har varit fantastiska dagar och minnena har etsat sig fast hos mig och Anton. Säger som Arnold: "I'll be back". Skall nu bli spännande att se Pisa. Det är tåg som gäller och det fungerar alldeles utmärkt för

Sista dagen i Vernazza...
fredag 6 maj 2011 - Vernazza, Ligurien, Italien

Usch, usch och usch.. Idag är sista dagen i Vernazza. Imorgon lördag checkar vi ut och åker till Pisa. Där skall vi se Lutande tornet och katedralen, samt kika runt lite. Det är ju ändå Gallileos stad så lite kultur bör finnas runt hörnet.. Idag har vi Hikat norrut mot Monterosso Al

Tvättdag och till havs....
torsdag 5 maj 2011 - Vernazza, Ligurien, Italien

Idag är det tvättdag och till lokala Lavanderian vi gå.. Vi tvättar underkläder och vandringskläder i 1:a svängen, och det var ju skönt att få dessa att lukta normalt igen.. Kallingar efter 1½ mils vandring luktar ju inte rosbuske direkt :-). Har hittat den lokala vinagenturen och dess

Träningsvärk...
onsdag 4 maj 2011 - Vernazza, Ligurien, Italien

Med bultande vader orkade vi inte röra oss igår kväll. Istället hade vi Italienskt mästerskap i att sträckläsa böcker :-) Jag vann.. Jag han på 6 ½ timme läsa ut Paganinikontraktet, medans Anton kämpade med sista delen av Alexander den Stores trilogi.. Sabla vandringsleder :-). Har ont

Hiking...
tisdag 3 maj 2011 - Vernazza, Ligurien, Italien

Igår kväll åt vi på restaurang i Vernazza och det var havets läckerheter på menyn. Vi åt pasta med scampi och salmon, helt j...a underbart, och drack vino biancho till detta (eller bara jag då, Anton fick vatten). Fantastisk kväll där det mesta hände. Ett sydafrikanskt par och ett

I Vernazza..
måndag 2 maj 2011 - Vernazza, Ligurien, Italien

Hejsan Vänner! Då var det måndag 2 maj och jag och Anton tar farväl av David Olsson vid Milanos Centralstation. Tack snälla David för sällskapet i ett par dagar!!! Jag och min vapendragare Anton drar så vidare till Vernazza i Ligurien.. Resan dit går med tåg via Genova, Sestri Levante

Le Cinque Terre ett äkta världsarv!
lördag 3 oktober 2009 - Vernazza, Ligurien, Italien

Hejsan hoppsan =) Efter att ha lämnat Florens, som vi tyckte mycket om, begav vi oss till staden Pisa, där vi gick med mycket snabba steg till det ”lutande tornet”. Vi tog de obligatoriska bilderna, hann få några regndroppar och tog oss en glass innan vi snart var tillbaka på stationen

Fem sm byar
söndag 30 augusti 2009 - Vernazza, Ligurien, Italien

åhej jag är just nu i en av "dom fem små byarna" i Italien. Jag befinner mig nu i den största av dom som verkligen är pytteliten, Manarola. Det kan vara det vackraste ställe jag någonsin sett faktiskt. Alla borde åka hit. Eller inte alla för då blir det nog förstört. Vi åkte från

Amanda Eriksson

Vandring i Cinque Terre och avslutning i Milano

Toscana runt

Toscana runt

23 maj 2015 - 30 maj 2015

Vi flyger till Pisa där vi hämtar hyrbilen och kör norrut mot de fem byarna. Efter det styr vi kosan mot okända mål, helt efter tycke o smak för dagen. Inget förbokat, spännande och ett nytt sätt för oss att resa...

La Bella Italia 1

La Bella Italia 1

30 april 2011 - 8 maj 2011

La Bella Italia del 1: Jag och Anton företar oss en liten Far & Son resa till Milano, Cinque Terra och Pisa. Vi skall se Milan-Bologna, vandra på västkusten samt se renässansbyggnader i Pisa. Ciao!

Tågluff anno 2009

Tågluff anno 2009

26 september 2009 - 17 oktober 2009

Charter resernärerna ger sig ut på sitt livs äventyr! Nu är det slut på transferbussar och guider! Nu är det på riktigt, nu är det på egen hand!!!

Europabluffen

Europabluffen

19 augusti 2009 - 21 september 2009

Tågluff i europa tillsammans med Mysan, Emmzor och Linnea.

Soffsurfa, stadsvandra, strandsola i Italien

Soffsurfa, stadsvandra, strandsola i Italien

8 juni 2009 - 15 juni 2009

Jag tar flyget till norra Italien för o hänga med syrran en vecka. Sol, bad, glass o pizza lockar mest!

Med gitarren till Italien, dit vägarna bär...

Med gitarren till Italien, dit vägarna bär...

2 juni 2009 - 7 augusti 2009

Med minimal packning på ryggen å äventyr i sinnet ger jag mej av. Dit vägarna å drömmarna leder mej, så länge pengarna räcker å med gitarren som enda sällskap. Jag ska skapa minnen, musik, å större ordförråd. Jag ska se hav å sjöar, kullar å berg, byar å städer. Jag ska vara fri som en fågel å uppleva äventyr i solens land.

Ebony & Ivory - Euro Trip 2009

Ebony & Ivory - Euro Trip 2009

21 juni 2009 - 6 juli 2009

Vi ska under sommaren 2009 återuppleva Europa, men denna gången tillsammans och i finbil där "roof is optional". Bilen som ska ta oss ner är alltså Betsy. Betsy är en Japanare (Mazda Miata) tillverkad i Tyskland, hon finns endast i 2700 exemplar dvs Limited Edition. Hon är född 2000, Briliant Black, Snygg ljus läderklädsel, Nardi-ratt/växelspak, motorn är på 103Kw ger oss 146, glada, hk på en 6-växladlåda. Vi planerar att börja vår resa med en veckas vistelse i Chateau Du Grand Val, Bretagne, Frankrike. Sen kommer vi att fara till Paris, dra oss ner till franska rivieran, Cannes, Nice, Monaco, via Route Napoleon från Grenoble. Efter Monaco så blir det Italiens riviera som kommer att få fin besök. Vi vänder hemåt vid La Spezia för att utforska Läderhausen, Schnitzel & Biere dvs Österrike. Resans längd, who knows, the sky is the limit, eller var det kanske längden på semestern...?

Italien

Italien

14 juli 2008 - 24 juli 2008

Florens, Cinque terre-De fem jordarna, Bergamo...

Rivieran

Rivieran

25 augusti 2008 - 9 september 2008

Har vunnit biljetter med Sterling som jag tänkte använda för att flyga till Nice. Men jag är ju inte en sån som stannar så länge på varje ställe så jag reser runt i Cote d'Azur och sen vidare via italienska rivieran ned till Cinque Terre.

Liselott Karlsson
LiselottClaesson