Japan

The Grande Finale
lördag 18 maj 2019 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Sista dagen började med besök till Yamazaki Whiskey destilleri. Yamazaki är Japans första whiskeytillverkade och startade 1923.17 personer kunde gå till första visningen kl. 10 och resten skulle behöva vänta till nästa visning en timme senare. Det ledde till att en del i sällskapet

Sistaste etappen påbörjad...
torsdag 16 maj 2019 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Det är inte lätt med alla dessa hotell. Såsom nämnt, igår bodde vi på 5te våningen, men matsalen var på 13de. En evinnerlig väntan på hissen upp (och sen ner), VM i tålamodsprövning för morgontrött Fia....  I ren ilska ville jag ge upp hissväntande och ta de där 8 trapporna upp...

UnescoVärldsarv x2, japansk crepes, pyjamasparty
onsdag 15 maj 2019 - Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

Dagens förmiddagstågåkande med lokaltåg och shinkansen tog oss från Nagasaki till Hiroshima och hit anlände vi lagom till lunch.Efter käk styrde vi kosan mot Fredsmuseumet med flera relaterade stopp efter vägen. Vi passerade först minnesmärket för ground zero där världens första

Surrealistiska historiska upplevelser
tisdag 14 maj 2019 - Nagasaki, Nagasaki prefektur, Japan

Jag blir alldeles dagavill av detta flängande, och åkande av tåg, mer tåg, annat tåg och att besöka olika platser och sova på ännu fler platser, allt med en guide som pratar i örat vart man ska gå och som har koll på allt för dagen och nästa dag. Allt man behöver göra är att lalla

Rökiga samuraj-piloter
måndag 13 maj 2019 - Kagoshima, Kagoshima prefektur, Japan

Trots att vi spendera större delen av morgonen/förmiddagen med att sitta på tåg, ett annat tåg, eller ytterligare ett annat tåg, så känns det som vi hunnit med en hel del under dagen ändå - jag har i alla fall kommit upp i 20 00nånting steg, that gotta mean something. Jag gillar

Genomkokta och avslappnade
måndag 13 maj 2019 - Takehara, Hiroshima prefektur, Japan

Vad hände igår efter den bisarra giftgas-kanin-ön?Gårdagen slutade på ett Ryokan i Takehara. Ryokan kan är ett traditionellt värdshus, med egen varm källa (som heter "onsen"). Helst ska det ligga lite avsides för att skapa extra lugn. Väldigt mycket skratt när vi lyckades klämma in 28

Kaniner, kaniner, kaniner...

Vad än jag nu tycker om att resa i storgrupp så har onekligen arrangerade resor sina vinster... Som idag; tiiiidig uppstigning för att åka Shinkansen till Fukuyama, för att byta till lokalt till Mihara, för att byta till annat lokalt tåg till Tadunoumi, för att byta till färja ut till

Otippad middag, tunnlar och vackra hus
lördag 11 maj 2019 - Osaka, Osaka prefektur, Japan

God eftermiddag hemma,  här är det natt nu.Ny dag, nytt tåg.Vi klev upp i ottan för att hinna med 08.05-tåget till Osaka. Shinkansen går inte den sträckan så vi åkte "vanligt" expresståg. I Kyoto hade vi gott om tid - hela 4 minuter, på oss att få hela gänget av tåget, byta plattform

Vi "tågar" vidare...
fredag 10 maj 2019 - Kanazawa, Ishikawa prefektur, Japan

Idag skulle vi börja tågluffa! För att komma till tåget fick vi åka en enda station med pendeltåg. Hur fullt vi än tyckte det var, så sa Dennis att det inte alls var det i jämförelse med hur det är då det är som värst... Vi skulle åka Shinkansen, höghastighetståg. Vi har fått nån

Krigsbåtar, inälvor och sprit
torsdag 9 maj 2019 - Tokyo prefektur, Japan

Ytterligare en lång dags turistande är till ända och fötterna får vila ett par timmar. Efter vinterns slackande så är det väl bra att chocka systemet med typ tjugo tusen steg per dag.En stor del av dagen idag har handlat om krigsbåtar.Först åkte vi till Yokosuka där vi fick åka båt

Till Östern med Resten, Konnichiwa, Japan!

Till Östern med Resten, Konnichiwa, Japan!

6 maj 2019 - 18 maj 2019

12 juni 2018 - 5 augusti 2018

Beast in the East

Beast in the East

10 maj 2018 - 27 maj 2018

Tillbaka till Sydkorea en andra sväng och fjärde resan till Japan

41. Körsbärsblommor å Snöapor i Japan

41. Körsbärsblommor å Snöapor i Japan

19 april 2018 - 3 maj 2018

Så skall vi öppna ett nytt land i Asien. Tiina har alltid pratat om Snöaporna (Makkaker heter dom) i Japan. Å så hittade hon denna resa, med Världens Resor. Dyrt men spännande. Liten grupp (13 st) å svensk guide. kan det bli bättre?? Startar i Tokyo å lufsar norrut, både med tåg, buss å till fots.

Japan 2018

Japan 2018

3 april 2018 - 19 april 2018

Då har det blivit dags för årets resa till Japan! Två veckor med japansk vår, dvs värme och fint väder (förhoppningsvis :P)! Så följ med och se vad Japan har att erbjuda 2018! Let's go! :D

Med snabbtåg genom Japan

Med snabbtåg genom Japan

22 mars 2018 - 3 april 2018

Ibland är det 5 år mellan de utomeuropeiska resorna, inbland 3 månader. För klimatet och privatekonomin är det väl inte jättebra men för välbefinnandet desto bättre. Självklart blir det Asien igen, det är det ju alltid... Japan blir det denna gång och det är ju i alla fall ett nytt land. Väl här blir det mitt favorittransportmedel tåg genom centrala Honshu. Till skillnad från tidigare asiatiska tågupplevelser förväntar jag mig snabba, rena och punktliga tåg. Lite oroväckande är dock att japanska tåg ska ha dåligt med bagageutrymme och det faktum att jag inte tycker om sushi!? Japan är väl inte direkt känt som något billigt resmål så några fina hotell blir det inte, vilket också resulterar i att på 10 övernattningar blir det inte ett enda eget badrum! Men först väntar ett härligt dygn på resande fot med inte mindre än två mellanlandningar! Inte ens flera års dagligt cyklande kan nog klimatkompensera det koldioxidutsläppet men det ska jag tänka på en annan dag.

Japan - Tokyo, Kyoto, Hakone

Japan - Tokyo, Kyoto, Hakone

15 december 2017 - 2 januari 2018

Sydostasien

Sydostasien

23 december 2017 - 10 april 2018

Resa med ryggsäck, utan bestämda planer. Bara att vi ska hålla oss i Sydostasien och njuta av tillvaron.

Ewa Och Magnus Sten
esmj