Kyoto prefektur

The Grande Finale
lördag 18 maj 2019 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Sista dagen började med besök till Yamazaki Whiskey destilleri. Yamazaki är Japans första whiskeytillverkade och startade 1923.17 personer kunde gå till första visningen kl. 10 och resten skulle behöva vänta till nästa visning en timme senare. Det ledde till att en del i sällskapet

Sistaste etappen påbörjad...
torsdag 16 maj 2019 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Det är inte lätt med alla dessa hotell. Såsom nämnt, igår bodde vi på 5te våningen, men matsalen var på 13de. En evinnerlig väntan på hissen upp (och sen ner), VM i tålamodsprövning för morgontrött Fia....  I ren ilska ville jag ge upp hissväntande och ta de där 8 trapporna upp...

Dag 24,25,26 - En helg i Nara
måndag 9 juli 2018 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Wow, vilken helg det varit! I fredags efter jobbet gick jag direkt till tågstationen här i Kamifukuoka för att ta mig till Tokyo station där jag skulle möte Nina och Miriam för att åka till Ninas föräldrar i Nara. Efter lite svårigheter att hitta rätt utgång på Tokyo Station (det finns

Elin Carlsson
ElinCarlsson i [email protected]
Senast aktiv - från Fujimino, Saitama prefektur, Japan
Geisha-jakt i Kyoto
fredag 30 mars 2018 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Nu är vi alltså i Kyoto. Jag har nog tyckt att det här ståhejet runt den japanska körsbärsblomningen varit lite överdrivet men här i Kyoto förstår jag grejen. I Tokyo var de ännu inte fullt utslagna men här är det annat. Det är helt enkelt väldigt maffigt när träden står i full

Mariaer i Med snabbtåg genom Japan
Ise med skaldjur och 100-yens-shopping
onsdag 28 mars 2018 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Igår kom vi till i Ise som ligger rakt söder om Nagoya, på andra sidan Isebukten med Stilla Havet runt hörnet. Japanerna kommer hit för att besöka Ise Shrines, dvs Japans heligaste shintohelgedomar. Vi är mest här för att vi ville till havet och äta skaldjur och Ise passade in i vår

Mariaer i Med snabbtåg genom Japan
Knappt vår i Kyoto!
söndag 11 mars 2018 - Kyoto prefektur, Japan

Direkt efter ankomst till flygplatsen Narita utanför Tokyo tog vi snabbtåget till Kyoto där vi nu tillbringar fyra dagar. Vid ankomst grått regnigt och ca 5 grader i luften så stor omställning för oss efter tropiskt klimat sista månaderna. Nu dock soligt och som svensk tidig vår vilket är

Marie B
Mariebra i Sydostasien
Senast aktiv - från Sandakan, Sabah, Malaysia
Nishiki matmarknad, Kiyamachi, Pontocho och teceremoni
lördag 30 september 2017 - Kyoto prefektur, Japan

Lör 30/9 Efter frukost beställer vi en teceremoni vid 16 och bad på Ryokan 18. Idag blir det en dag på stan på egen hand. Vi går till Nishiki matmarknad. Tak är byggt över gatan och även över korsande gator i detta shoppingcentrum. Här finns hur mycket mat som helst. Små

Tempel, trädgårdar och Nijoborgen
fredag 29 september 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Tors 29/9 Vi har beställt amerikansk frukost. Bacon, äggröra, vitt bröd med marmelad, frukt, yoghurt, juice te och kaffe. Småpratar med kvinnan som har morgonskiftet i receptionen. Hon tipsar oss om var vi kan se de traditionella konstformerna och få uppleva en riktig teceremoni.Tar taxi till

Mot Kyoto
torsdag 28 september 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Tors 28/9 Dags att checka ut. Regnade mycket före frukost. Hotellet har fri transport till järnvägsstationen men då får vi vänta 50 min. Vi går för nu har det slutat regna. Ett litet träningspass upp för backen. Tågen är precis på ingång åt varje håll. Vi kom samtidigt som ett

Tåg Hiroshima-Kyoto
söndag 24 september 2017 - Kyoto, Kyoto prefektur, Japan

Det gick väldigt snabbt att åka från Hiroshima till Kyoto. Vi bor på ett typiskt guesthouse där man byter skor mot tofflor vid ingången och sover på madrasser på golvet, ganska tunna är de. Åsa ovh jag delar rum med en kvinna, Irene.vi gick en lång promenad i lungan kvarter,ganska

Ove Höglund
OveH i Transsibiriska till Japan
Senast aktiv - från Tokyo, Hachioji, Japan
Till Östern med Resten, Konnichiwa, Japan!

Till Östern med Resten, Konnichiwa, Japan!

6 maj 2019 - 18 maj 2019

Hit och dit i Japan

Internship@KDDI

[email protected]

12 juni 2018 - 5 augusti 2018

Med snabbtåg genom Japan

Med snabbtåg genom Japan

22 mars 2018 - 3 april 2018

Ibland är det 5 år mellan de utomeuropeiska resorna, inbland 3 månader. För klimatet och privatekonomin är det väl inte jättebra men för välbefinnandet desto bättre. Självklart blir det Asien igen, det är det ju alltid... Japan blir det denna gång och det är ju i alla fall ett nytt land. Väl här blir det mitt favorittransportmedel tåg genom centrala Honshu. Till skillnad från tidigare asiatiska tågupplevelser förväntar jag mig snabba, rena och punktliga tåg. Lite oroväckande är dock att japanska tåg ska ha dåligt med bagageutrymme och det faktum att jag inte tycker om sushi!? Japan är väl inte direkt känt som något billigt resmål så några fina hotell blir det inte, vilket också resulterar i att på 10 övernattningar blir det inte ett enda eget badrum! Men först väntar ett härligt dygn på resande fot med inte mindre än två mellanlandningar! Inte ens flera års dagligt cyklande kan nog klimatkompensera det koldioxidutsläppet men det ska jag tänka på en annan dag.

Sydostasien

Sydostasien

23 december 2017 - 10 april 2018

Resa med ryggsäck, utan bestämda planer. Bara att vi ska hålla oss i Sydostasien och njuta av tillvaron.

21 september 2017 - 3 oktober 2017

Semester i Japan

Inte Johannas Sista Äventyr

Inte Johannas Sista Äventyr

18 augusti 2017 - 7 januari 2018

Min utbytestermin i Seoul, Sydkorea + diverse länder som jag råkar hamna i.

Transsibiriska till Japan

Transsibiriska till Japan

26 augusti 2017 - 2 oktober 2017

Via Ryssland, Mongoliet, Kina, Sydkorea och Japan

17 juli 2017 - 2 augusti 2017

En rundresa i Japan på 17 dagar med min bror Anders.

Japan squad

Japan squad

22 juni 2017 - 3 juli 2017

Så var det dags för en lite kortare resa. En spontan bokning till Tokyo för att möta upp våra vänner från Australien. Ett nytt land där vi förväntar oss god mat både av det mycket billiga och mycket dyra slaget, kanske smaka saké, se galna utstyrslar, bling-bling, mycket ljud och ljus samt ordning av sällan skådat slag. Det ska bli väldigt spännande och fantastiskt kul att träffa Marius, Amy och Sophia igen. Tjejerna lär kolla butikerna och vi med betalkorten får väl lösa ut dem :) Vi försöker uppdatera här i mån av tid och uppkopplingsmöjligheter, och i värsta fall får vi komplettera i efterhand. Tokyo, here we come!

Långresa till Japan

Långresa till Japan

25 maj 2017 - 22 juni 2017

Hela familjen åker till Japan för att hälsa på lillebror som pluggar i Sendai. Det blir släktsammankomst, sightseeing och shopping i en månad!

Ewa Och Magnus Sten
esmj