Karibiska Nederländerna

Snorkling på Bonaire
söndag 3 november 2019 - Bonaire, Karibiska Nederländerna

Runt lunchtid la vi till vid Bonaire och vi skyndade oss bort mot vår utflykt för dagen. Ulf från Norge mötte upp vid grinden och släppte in oss på resorten och visade oss bort mot båten. Vi var cirka tjugo som skulle med på katamaranen idag. När alla passagerare och väskor var

Per-Kerstin-Sofia Lindholm
PerKerstin i Kryssning i Karibien
Senast aktiv - från Fort Lauderdale, Florida, USA
Jordbävningen
onsdag 10 januari 2018 - Kralendijk, Bonaire, Karibiska Nederländerna

Vi har inte kännt något av den hårda jordbävningen eftersom vi befinner oss ganska långt borta på den östra sidan om epicentret.N+H

Bon Bini = välkommen = tervetuloa
onsdag 10 januari 2018 - Kralendijk, Bonaire, Karibiska Nederländerna

Det blev 15 dykningar och de gick bra. Största problemet var de häftiga vågorna eller swellet som skapas av tidvattnet och passadvinden.Det var besvärligt att komma upp ur vattnet med den tunga utrustningen. Vi har båda skrapsår av koraller på ben och armar.Vattentemperaturen är ännu på

Bredviksborna i 4 reissu
Framme efter 22 timmars resande efter väckningen på onsdag morgon.
fredag 5 januari 2018 - Bonaire, Karibiska Nederländerna

Det blev en lång resa, 12,5 timmar totalt med flyg + väntetider = 22 timmar. Vi fick vänta på Arlanda, Sciphol och Aruba, var det var besättningsbyte och städning av planet.När vi kom fram till Bonair, Flamingo Airport, var vi första gången ute från terminalerna och fick promenera in till

Sista dagarna
fredag 3 februari 2017 - Bonaire, Karibiska Nederländerna

Så har vi då gjort våra sista dyk, lämnat in det vi hyrt och hängt den egna utrustningen på tork. Idag så tänkte vi åka och titta till åsnorna som har ett "sanctuary" en bit bort och sedan slappa på något bra ställe läsandes en bok.Bilderna är några snabba urval av stora fiskar och

Något att fira
tisdag 31 januari 2017 - Bonaire, Karibiska Nederländerna

Dagarna går snabbt med tidig uppgång, frukost på altanen, packa bilen med dykutrustningen och så iväg till något ställe längs kusten. Eftermiddagen fördrivs med en bok och senare på aftonen lagar vi middag.Ska man vara ärlig så är väl dykningen något enahanda men oftast så finns det

Första veckan
fredag 27 januari 2017 - Bonaire, Karibiska Nederländerna

Dykningen sker väsentligen längs öns västra kust och vi föredrar att åka norrut längs en smal kustväg och stanna vid något av de många dykplatser som finns utmärkta med en gul sten vid vägkanten. Vägarna är i ganska dåligt skick så den typiska hyrbilen är en fyrhjulsdriven truck

Lördagsmys i Kralendijk
lördag 21 januari 2017 - Bonaire, Karibiska Nederländerna

Torsdagen var en resdag där väckarklockan ringde 04:40 och vi landade på Bonaire 19 timmar senare. Flygplatsen här är stor som i Linköping men man tar ändå emot en Airbus A330 med ca. 300 passagerare.Gårdagen ägnades åt att komma in i rytmen, och den är låååångsam. Här är det

Bonaire 9/1
torsdag 9 januari 2014 - Kralendijk, Bonaire, Karibiska Nederländerna

Hej Så har vi då kommit till resans slut, att försöka summera upp detta äventyr i denna dagbok vore inte rättvist men en sak är hela familjen överens om, det har varit en helt FANTASTISKT upplevelse som man kommer att bära med sig långt efter det att solbrännan har försvunnit. Till

Lis Nilsson
Resklara i Jul i Karibien
Senast aktiv - från Helsingborg, Skåne län, Sverige
Kralendijk Bonaire 5/1
söndag 5 januari 2014 - Kralendijk, Bonaire, Karibiska Nederländerna

Hej Det var ett bra tag sedan vi hördes av men nu har vi så landat på Bonaire (4/1) som är vårt sista stopp på vår underbara resa. Gårdagen gick åt att installera oss i vårt nya boende "Bellafonte Chateau de la Mer" lägenheten är stor 2 sovrum, ett stort vardagsrum, 3st toaletter och en

Lis Nilsson
Resklara i Jul i Karibien
Senast aktiv - från Helsingborg, Skåne län, Sverige
Kryssning i Karibien

Kryssning i Karibien

26 oktober 2019 - 10 november 2019

Så var det dags för höstsemester lagom när höstrusket kommer. Vi startar i Florida och tar sedan Crown Princess runt i Karibien. Vi kommer stanna till på Bahamas, Saint Thomas, Grenada, Bonaire och Aruba.

4 reissu

4 reissu

3 januari 2018 - 4 februari 2018

Bonaire 2017

Bonaire 2017

19 januari 2017 - 5 februari 2017

Efter att ha haft Bonaire på kandidatlistan i flera år så blir det till slut en två veckors resa till denna karibiska ö. Om urvalet av aktiviteter har varit något begränsat på tidigare resor så finns här egentligen bara en - dykning. Sedan kan man också titta på flamingos, åsnor, och saltproduktion vilket säkert är fullständigt fascinerande. Dykningen å andra sidan lär vara väldigt bra och vi har fått en del tips på bra ställen för vilka vi hoppas kunna återkomma med rapport.

Jul i Karibien

Jul i Karibien

15 december 2013 - 10 januari 2014

Hej Nu åker hela familjen Nilsson till Aruba, Curaçao och Bonaire för att fira jul och nyår. Vi ska inte ta i för mycket utan en riktigt god semester med sol, bad , slappe och god mat o dryck förstås.

Christmas on the ABC islands

Christmas on the ABC islands

17 december 2013 - 1 januari 2014

After having spent the summer in a garage doing fieldwork and the autumn in the lab also doing fieldwork I realized how much I miss the sun and started to think about possibilities for a trip during Christmas. I was on the phone with a friend and told her that I was thinking of just leaving everything and go to the Amazon or something and I asked her if I could do that. Of course you can, she said. And then I started to look for tickets and they turned out to be bloody expensive that time of the year... So, together we searched for last minute trips and were mostly focused on Thailand and India, but then suddenly a really cheap flight to Aruba popped up and the rest is history. :) Ok, so what to do on Aruba? I'm mostly in it for the animals, as usual, and I hope to see some nice birds and herps, and it would be great with a new whale or two as well! Then there are also a couple more islands in the Lesser Antilles that we are planning on visiting; Bonaire and Curacao. Exciting! :)

Dykning Bonaire & Aruba

Dykning Bonaire & Aruba

2 februari 2013 - 23 februari 2013

Vi skall åka till Bonaire för att prova på den unika dykningen där man dyker helt själva vart man vill på den lilla ön. Efter 10 dagars dykning på Bonaire åker vi vidare till Aruba för att chilla men också göra några vrakdyk på ett av de många vraken och kanske vind/kitesurfa.

Andra sidan

Andra sidan

31 januari 2013 - 13 mars 2013

Hej på er alla Nu börjar det dra ihop sig för en ny resa.. Denna gång provar vi andra sidan av klotet blir en Ö-luffar resa i karibien första stoppet blir Kuba. Tills nästa gång Ha det bäst och skriv gärna en rad ni som läser Kram Kalle och Lars

Bonarie & Aruba

Bonarie & Aruba

1 februari 2013 - 23 februari 2013

Dykning och solsemester i Karibien.

Karibien runt

Karibien runt