Suezkanalen
lördag 16 mars 2019 - Suez, Egypten

I natt anlöpte vi Port -said och Suezkanalen. När vi åt frukost i morse var vi en bra bit på väg på den 193 km långa kanalen. Vi gick i kolonn med ett antal andra fartyg. Sinaiöknen på babords sida och öken med byar och städer på styrbords sida. Två bogserbåtar följde oss hela

Elefanten i rummet
fredag 15 mars 2019 - Kdoshei Bagdad St 34, Haifa, Israel

Till havs från Haifa mot Port Said och Suezkanalen. I går var en avslappnande dag ombord. Disig morgon med duggregn, men upplarnande fram på dagen.Vi upptäckte nya delar av fartyget och gjorde studiebesök i Spa och Gym. Blev visade runt i den välutrustade anläggningen och fick efter test av

Barlivet ombord
onsdag 13 mars 2019 -

Dagen har vi tillbringat till havs. Äntligen känner vi av att vi är till havs! Det har regnat hela dagen och nu blåser det så mycket så att det känns att båten rör sig lite! Lugnt liv ombord med bokläsning i avslappnad lounge, ända tills kineserna upptäckt området och spelar pingis och

Bland antika gudar och nya vänner
tisdag 12 mars 2019 - Heraklion, Kreta, Grekland

En dag i Heraklion på Kreta, vad gör vi då? Vi var här i höstas och såg fantastiska Knossos, men missad Arkeologiska museet i Heraklion. I dag tog vi ny kontakt med de antika gudarna på museet och återupplivade de gamla sagorna och myterna. Efter förmiddagens intressanta vandring genom

Livet ombord
måndag 11 mars 2019 -

Kineser, kineser, kineser. De finns överallt. När man väljer mat i buffén så kommer det någon under armen och kilar sig emellan. Vi märkte detta redan när vi köade för att komma ombord. De små kineserna hittade alltid en väg att smita före oss andra, även om vi försökte göra oss

Slottsbesök och vimmel på stan
söndag 10 mars 2019 - Bari, Apulien, Italien

Vaknade i morse i Bari efter en god natts sömn.Vandrade runt på stan i ett vimmel av färgglada löpare i 3-4 timmar. Besökte Castello Svevo, intressant med månghundraårig historia. Trötta i benen åter på båten med fika

Äntligen på väg
lördag 9 mars 2019 - Dubrovnik, Dubrovnik-Neretvas län, Kroatien

Fredag 8/3veUppe i ottan. Flyg Arlanda-München-Venedig och buss till Trieste helt enligt plan. Sedan började den Italienska planeringen visa sina sidor. Incheckning säkerhetskotoll, mm innebar köande i 3 timmar! Vi var några som skulle ombord och allt var väl ine riktigt intrimmat. Väl

Sista rycket
tisdag 16 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I går åkte Bittan, Margareta och Owe till Melidoni och besökte grottan Gerontospilios. Mycket välordnat och vackert med fina stalaktiter. Upplevelsen var stark trots att grottans omfattning inte var så stor.Jag stannade hemma och gick tll doktorn för min besvärliga natthosta och halsont.

Tröttsamt och antikt
lördag 13 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

I går åkte vi till Stavros, inte så långt norrut, där filmen om Zorba spelades in. Vi gick utmed en strand som ömsom bestod av sand och ömsom av mycket vassa kalkstensklippor. Inget för badare eller skeppsbrutna att hamna i.Vi fortsatte till Aptera, en bosättning anlagd under 17:e

fortsättning ...
fredag 12 oktober 2018 - Chania, Kreta, Grekland

Hälften föll bort från senaste inlägg...'I går, 11/10, gjorde vi en bilresa genom västra delarna av ön. Först ut på den fingerformade halvön Rodopou med karg vildmarksnatur. Vi försökte komma längst ut men hindrades av bilens markfrigång och stora stenar.Picniclunch vid blåsig

Trieste till Tokyo över havet

Trieste till Tokyo över havet

8 mars 2019 - 2 maj 2019

I Marco Polos kölvatten

Resan till Kreta

Resan till Kreta

1 oktober 2018 - 17 oktober 2018

Till Kreta för kultur, vandring och rekreation

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Christer uppdaterar sin resa