Trelleborgare på väg på cykel.
hemstad Trelleborg, Skåne län, Sverige
Senast aktiv - från Trelleborg, Skåne län, Sverige
Två månader till avfärd
söndag 15 april 2012 - Trelleborg, Skåne län, Sverige

Idag är det precis två månader till avfärd. Jag köpte en ny cykel i vintras men har hittills tränat inomhus på denna. Jag har alltså inte cyklat runt inomhus utan cykeln har varit upphängd på en så kallad cykeltrainer där en magnetbroms svarar för motståndet. Men den här helgen har

Pelister

Vi nådde inte toppen utan fick nöja oss med 2000 möh. Den sista biten upp till 2600 möh bestod av klippblock och vi ansåg det för riskabelt och även svårt att klättra den sista biten. För att nå Pelister är det först bilväg upp till 1450 möh. Anna och Anton åkte taxi dit från

Framme

Fruktansvärd första halva av dagens etapp. Tre mil uppförsbacke där jag var tvungen att gå nästan en mil. När det var som värst stannade två killar och berättade att det bara var två km kvar uppåt. Anton sms-ade att det var lättåkt därefter hela vägen till Bitola. Och så dök det

Nio mil kvar

Det blev inte Prilep idag, festivalen är så välbesökt att där troligen inte finns lediga rum. Frågan är om jag hade klarat hela sträckan då jag hade en väldigt jobbig sträcka på en mil upp och ner. När jag skulle ner var vägen bedrövlig så jag fick bromsa mig nerför. Istället har

Kommit till Makedonien
lördag 17 juli 2010 - Skopje, Makedonien (FYROM)

Jag lämnade Bujanovic vid åttatiden. Det kändes bra att komma därifrån, både staden och hotellet kändes lite skumt utan att jag direkt kan sätta fingret på vad. Jag tog den gamla vägen mot Makedonien men ju närmare gränsen desto mer igenväxt blev den tills den plötsligt tog slut. Jag

Det rullar pa
fredag 16 juli 2010 - Bujanovac, Serbien

Det rullar pa, 9 mil idag till Bujanovac. (Det verkar inte funka med de tre sista bokstaverna i vart alfabet idag sa det blir internationell stavning) Jag klarade varmen battre idag, det var bara pa slutet som det var besvarande. Det kanske var nagon grad svalare idag. Det har varit en bergig etapp

Passlös en dag
torsdag 15 juli 2010 - Leskovac, Serbien

Jag glömde passet i Lepovo i går morse och upptäckte det inte förrän i Aleksinac. Det skickades med en turistbuss och kom fram nu i kväll. Idag blev det en kort etapp på åtta mil till Leskovac. Jag besväras alltmer av värmen och får kanske cykla på morgnar och kvällar istället. Det

Hettan tilltar
onsdag 14 juli 2010 - Niš, Serbien

Här sitter jag på ett internetcafe i Aleksinac, en varm lokal med en massa skrikande ungar som spelar datorspel. Får se hur länge jag står ut. Jag är alltså inte i Nis men det är det närmaste som resdagboken hittar. Det slitna motellet där jag bodde föregående natt hade fantastiskt god

Svalkande fartvind
tisdag 13 juli 2010 - Kragujevac, Serbien

Det blir en kortare rapport idag per sms som Anna skriver in. Idag var det skönt att cykla igen med svalkande fartvind. Bergigt de första milen, slätåkning i mitten och lite kuperat på slutet. Hamnade efter elva mil på ett slitet motel i närheten av Lepovo. Fortsätter imorgon till Aleksinac.

Svettigt att turista
måndag 12 juli 2010 - Belgrad, Serbien

Puh, det är inte lätt att turista i den här värmen. Det blir som vanligt i storstäder, att stryka längs husväggarna för att få skugga, röra sig långsamt, äta glass och ta varje chans det finns att kunna sitta i skuggan. Det svalkar i alla fall lite när man cyklar. Eller så är det

Trelleborg-Hammerfest

Trelleborg-Hammerfest

15 juni 2012 - 9 juli 2012

Den 15 juni kl 15 beräknar jag att starta min tredje långcykling. Starten sker från Rådhuset i Trelleborg och avslutas 236 mil senare, den 9 juli, vid stadshuset/rådhuset i Hammerfest. Att resan går till Hammerfest beror på att det är en vänort till Trelleborg. Jag planerar att cykla från Trelleborg till Örebro, vika av mot Gävle, cykla längs norrlandskusten, cykla in i Finland strax norr om Pajala, följa svensk-finska gränsen och därefter cykla upp till Hammerfest.

Trelleborg till Bitola

Trelleborg till Bitola

27 juni 2010 - 19 juli 2010

En cykling mellan vänorterna Trelleborg och Bitola.

Trelleborg till Kiruna

Trelleborg till Kiruna

27 juni 2008 - 23 juli 2008

Trelleborg till Kiruna på cykel.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Mats uppdaterar sin resa