Åter hemma efter en extra kryddad avslutning
lördag 29 juli 2017 - Uppsala, Uppsala län, Sverige

Dag 14: Hemfärd Efter frukosten åkte vi 08.15 ut till flygplatsen för och påbörjar vår resa hem. När vi kom fram såg vi att planet skulle avgå 2 h senare än beräknat. Det var ju ingen bra början, resan är ändå tillräcklig lång (11,5 h) och den blev ytterligare förlängd p gr a

Åter i Ulaanbaatar
onsdag 26 juli 2017 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Dag 13: Ikh Nart - UlaanbaatarVi lämnade vår Camp, strax före 07.00 för att med buss ta oss till Ulaanbaatar. Solen sken och morgonen var fortfarande skönt sval. På vägen ut ur naturreservat såg vi bl.a. vackra flygstäppshönor och stora flockar av Gazeller (eftertraktade av nomaderna som

Soluppgång och Longsong
onsdag 26 juli 2017 - Gobi Desert

Dag 12: Ikh Narth naturreservat Det var fortfarande mörkt och stjärnklart, när jag gick upp på morgonen. Blev förvånad över att det ljusnade så pass bra till vår avfärd kl 04.30, att det gick att skönja markkonturerna. För de som inte orkade gå, fanns det möjlighet att få åka vagn

Kamelridning
onsdag 26 juli 2017 - Gobi Desert

Dag 11: Ikh Nart naturreservatI dag steg jag upp samtidigt med soluppgången kl 05.30 och det har under natten varit en mycket behaglig temperatur att sova i. Eftersom det blir ganska varmt här mitt under dagen (35-40 grader), så började vår upptäcktsfärd av naturreservatet Ikh Nart redan kl

Nu bär det av mot söder
onsdag 26 juli 2017 - Ikh Nart, Dornogobi, Mongoliet

Dag 10: Till Ikh NarthNu har nästa etapp på resan börjat, den här gången ned till södra delen av Mongoliet, till ett eko-naturreservat i östra delen av Gobiöknen. Vår buss från Ulaanbaatar åkte landsvägen ned (ca 250 km) med vårt bagage och stod och väntade på oss vid vår

Åter i Ulaanbaatar
onsdag 26 juli 2017 - Ulaanbaatar, Mongoliet

Dag 8 - 9: Åter i UlaanbaatarDag 8: Tidigt på morgonen, kl 06.15 strax efter soluppgången, lämnade vi Campen för att åka de 200 km till Möröns flygplats. Det var så oerhört vacker att få färdas i gryningen över den här vackra stäppen med sina utspridda Ger, som lyste upp och djuren,

Upptäcktsfärd i Delger Moron
onsdag 26 juli 2017 - Delgermörön, Mongoliet

Dag 7: Delger Morons Camp Idag vaknade jag till en skön värme från kaminen. Någon hade smugit sig in o tänt den, medan jag fortfarande låg och sov. Nu gick det mycket lättare att stiga upp och klä på sig. Temperaturen har nästan snuddat vid 0-strecket. Det hade också regnat under natten

Flodäventyr
lördag 22 juli 2017 - Delgermörön, Mongoliet

Dag 6: FlodäventyrBrrrr! Det har varit en kall natt.  Legat som en mus, alldeles stilla, så ingen kall vind skulle kunna tränga ned i fältsängens bädd. Solen strålade från klar himmel. Perfekt för en flodfärd nerför Hövsgöls floden. En gammal rysk lastbil från 50- talet åkte iväg

Oj, vilken överraskning! 🏇🤼‍♂️🏹

Dag 5: Hövsgöls kanjonerIdag har vi förflyttat oss till Delger Morons Camp. Den ligger sydväst om den 1:a  Campen och 70 km från ryska gränsen. Vaknade till en strålande morgon, åt frukost, retur med båt över sjön och sedan samma väg tillbaka i ca 70 km, som vi kom på. Därefter tog

Wow, what a day!
lördag 22 juli 2017 - Hatgal, Chövsgöl, Mongoliet

Dag 4: Lake Hövsgöl nationalparkWow, what a day!!!Vaknade till strålande sol, klar luft, men något mörbultad, eftersom min säng var ganska hård att ligga på, mot vad jag är van vid. För övrigt var det helt OK och jag har inte heller frusit. Efter frukosten vandrade vi genom den vilda

Äventyrsresa i Mongoliet

Äventyrsresa i Mongoliet

14 juli 2017 - 28 juli 2017

Dag 1. Resdag Flyg från Stockholm-Istanbul-Bishkek (Kirgizistan)- Dag 2. Landar under fm i Ulaabaatar (Mongoliet). Efter lunch upptäcka huvudstaden. Dag 3. Flyg Ulaabaatar- Mörön. Därefter jeep till Hatgat Village o båt på Lake Hövsgöl (systersjö till Baikalsjön) till halvön Ardavhar. Övernattning i "Jurtor". Dag 4. Vandring i omgivningen Dag 5. Vandring över bergen till Havsgöls kanjon Dag 6-7. Vandring o flodäventyr Dag 8. Jeep tillbaka till Mörön. Flyg till Ulaabaatar. Dag 9. Fortsätter att upptäcka huvudstaden Dag 10. Heldagsfärd med tåg på sträckan Ulaabaatar-Shiveegobi på transibiriska järnvägen. Därefter jeep till Red Rock Ger Camp i östra Gobiöknen Dag 11-12. Vandring i öken- o stepplandskapet Dag 13. Bil Ikh Nart-Ulaanbaartar Dag 14. Återfärd till Arlanda, samma rutt som jag kom.

Vägen till Mandalay, Burma

Vägen till Mandalay, Burma

25 februari 2017 - 11 mars 2017

Dag 1. Resdag: Stockholm - Doha (Qatar) - Yangon, Burma Dag 2. Yangon Dag 3. Yangon-Golden Rock (buss) Dag 4. Golden Rock-Bagon-Yangon (buss) Dag 5. Yangon (flyg)-Loikaw-PanPae-Loikaw (buss) Dag 6. Loikaw-Damdamagyi-Loikaw (buss) Dag 7. Loikaw-Sagar-Inlesjön (buss+båttur) Dag 8 Båttur på Inlesjön Dag 9. Inlesjön (buss)-Heho (flyg)-Mandalay-U Bein Dag 10. Mandalay-Mingun (båtfärd)-Mandalay Dag 11. Mandalay- Bagan (båtfärd) Dag 12. Bagan Dag 13. Bagan Dag 14. Bagan-Yangon (Flyg) Dag 15. Resdag: Yangon, Burma - Doha, Qatar - Stockholm

Antarktis-Sydgeorgien-Falklandsöarna

Antarktis-Sydgeorgien-Falklandsöarna

3 november 2014 - 28 november 2014

Dag 1-2. Flyg Arlanda-London-Buenos Aires Dag 3. Fm Sightseeing i Buenos Aires Dag 3. Flyg Buenos Aires-Trelow Dag 3. Buss Trelow-Puerto Madryn Dag 4. Valdéshalvön o Sydlig rätval Dag 4. Ombordstigning på M/N Ortelius Dag 5-6. Till havs Dag 7-8. Falklandöarna Dag 9-10. Till havs Dag 11-14. Sydgeorgien Dag 15. Till havs Dag 16. Sydorkneyöarna Dag 17. Till havs Dag 18-20. Antarktiska halvön Dag 21-22. Till havs Dag 23. N/M Ortelius anländer till Ushuaia Dag 23. Flyg Ushuaia-Buenos Aires Dag 24-25. Flyg Buenos Aires-London-Arlanda

EQUADOR o GALÁPAGOS

EQUADOR o GALÁPAGOS

24 februari 2013 - 14 mars 2013

Dag 1 Ankomst till huvudstaden Quito 2 800 möh Dag 2 Quito-Quilotoa-Baños Dag 3 Baños-Puyo-Baños Dag 4 Baños-Laguna Limpiopungo-Lasso Dag 5 Lasso-Saquisili-Otavalo Dag 6 Otavalos omgivning Dag 7 Otavalo-Quito Dag 8 Quito-Guayaquil-Baltra, Galapogos Dag 9-14 Galapagosöarna Dag15 Baltra, Galapagos-Guayaquil-Quito Dag16 Quito Dag17 Quito-Mindo Dag18 Mindo-Quito-Avfärd mot Amsterdam Dag19 Ankomst till Stockholm sen kväll

Marocko - Vandring i Atlasbergen

Marocko - Vandring i Atlasbergen

24 mars 2011 - 3 april 2011

VANDRING I ATLASBERGEN med Temaresor Utöver besök i Casablanca, Marrakech, Taroudant och Ait Ben-Haddou, kommer vi att vandra utefter berberbefolkningens egna stigar intill de Höga Atlas bergens snöklädda toppar och i den grönskande Ourika dalgången, besöka ökenartade miljöer och gästfria berberbyar.

Kina-Taiwan-Japan-Kina, Kryssning

Kina-Taiwan-Japan-Kina, Kryssning

25 mars 2010 - 11 april 2010

25/3 Resdag Arlanda-Helsingfors-Hon Kong 26/3 Anländer till Hong Kong (bor på Hotell) 27/3 Hong Kong (bor på fartyget Costa Classica) 28/3 Hong Kong (Sightseeing). Båten avgår 21.30 29/3 Till sjös 30/3 Taiwan, Keelung 31/3 Japan, Naha (Okinawa) 1/4 Till sjös 2/4 Japan, Kobe (Osaka) 3/4 Japan, Kobe (Osaka) 4/4 Japan, Yokohama, MT Fuji 5/4 Japan, Yokohama, Tokyo 6/4 Till sjös 7/4 Japan, Nagasaki 8/4 Till Sjös 9/4 Shanghai (bor på faryget Costa Classica) 10/4 Resdag Shanghai-Helsingfors-Arlanda

Gorilla Safaris, Uganda

Gorilla Safaris, Uganda

26 oktober 2009 - 9 november 2009

[u]Dag 1.[/u] Övernattning på "Rest and Fly, Arlanda, eftersom planet går redan vid 06.00-tiden. [u]Dag 2.[/u]Resdag: Arlanda-Antwerpen-Enbedde, Uganda. [u]Dag 3.[/u] Besöker Murchison Falls National Park. [u]Dag 4.[/u] "Game drive"= beskåda djurlivet från jeep. Om vi har tur kan vi bl a få se babianer, giraffer, elefanter, antiloper, bufflar, fåglar, lejon. Därefter 2-3 timmars färd på Nilen tillsammans med flodhästar och krokodiler. [u]Dag 5.[/u] Bilfärd söderut mot Rwenzoribergen, Mountains of the moon, som gränsar mot Kongo. [u]Dag 6.[/u] "Chimpans tracking" i regnskogen Kibaale Forest National Reserve. [u]Dag 7.[/u] Åker vidare söderut med bil och passerar ekvatorn på vägen. Därefter "Game drive" genom Queen Elizabeth National Park. [u]Dag 8.[/u] "Early morning game drive" för att ev få se vårtsvin, antiloper, bufflar och elefanter. Båttur, under e m, på Kazinga Channel fylld med flodhästar, krokodiler, bufflar och fåglar. [u]Dag 9. [/u] Färden fortsätter söderut med bil till Bwindi Imenetrable Forest, Gorillornas domäner. På vägen dit åker vi bl a utefter gränsfloden mot Kongo. [u]Dag 10.[/u] "Gorilla tracking" sammanfaller med min födelsedag. Vilken höjdardag! [u]Dag 11.[/u] Färden går vidare genom alplandskapet till Lake Bunyonyi, söder om Kabale på 2000 m höjd, nära gränsen till Rwanda. [u]Dag 12.[/u] Resan fortsätter och vi passerar ekvatorn igen på väg tillbaka till huvudstaden Kampala. [u]Dag 13.[/u] "White water rafting", heldag. En ca 30 km lång färd på Vita Nilen, som klassas som en av världens bästa rafting. Få se om jag pallar för den. [u]Dag 14.[/u] Tillbringa viss tid i Kampala, innan färden går hem till gamla Svedala. Planet ska lämna Entebbe kl 23.00. [u]Dag 15.[/u] Anländer till Amsterdam vid 07-tiden och fortsätter sedan vidare mot Arlanda.

Jordanien rundresa

Jordanien rundresa

27 mars 2009 - 5 april 2009

[b]Klassisk rundresa i Jordanien[/b] [u]Dag 1[/u] Resdag Arlanda-Istanbul-Amman [u]Dag 2[/u] Rundtur till bla Dekapolisområdet med väl bevarade romerska huvudstäder. [u]Dag 3[/u] Citytur i Amman. Reser vidare till Petra via Madaba, berget Nebo och Döda Havet. [u]Dag 4[/u] Heldag i Petra. [u]Dag 5[/u] Petra- Wadi Rum med övernattning i Beduinläger. [u]Dag 6[/u] Wadi Rum - Aqaba. [u]Dag 7[/u] Aqaba. [u]Dag 8[/u] Aqaba - Döda Havet. [u]Dag 9 [/u]Döda Havet. [u]Dag 10[/u] Resdag Amman-Istanbul-Arlanda.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Kerstin uppdaterar sin resa