Intensiva kurser, alkoholrelaterade festligheter och starka servitriser.
tisdag 23 oktober 2012 - Mannheim, Baden–Württemberg, Tyskland

Jaha, nähä, det tog ju bara närmare två månader då innan jag nu äntligen fick tummen ur att komma med lite uppdateringar, ledsen för det! Visst hade jag förstått att det inte skulle bli nya inlägg var varannan dag, men en summering per vecka, eller iaf varannan hade jag nog hoppats på.

Det livsnödvändiga passet, min privata Mannheim-guide och banana und weizen
torsdag 30 augusti 2012 - Mannheim, Baden–Württemberg, Tyskland

Intro; Eftersom jag här umgås med både tyskar (from idag även några svenskar) och andra internationella studenter så har språken redan börjat blandas i en salig röra i huvudet på mig. Tankarna som formas gör det på både svenska och engelska och ibland tom med små inslag av tyska ord

Orättvis behandling, sushi för nybörjare och förvirrande vänstertrafik!
torsdag 1 oktober 2009 - Townsville, Queensland, Australien

Trots att jag hade gått i de ballerinaskorna tusen gånger innan lyckades jag få blåsor på vägen till jobbet på fredagen, de gjorde så ont att jag gick barfota de sista två kvarteren. Som vanligt var jag lite tidig och jag har svårt att tro att de inte skulle ha sett mig innan under de 20

Invigningsfest, besök från gamla chefen och en krashad I-pod
tisdag 29 september 2009 - Townsville, Queensland, Australien

Fredagen skulle egentligen vara min lediga dag men eftersom det var officiell invigningsfest för VIP-kunder och annat viktigt folk tyckte jag det verkade kul och bad om att få ett extra skift på fyra timmar under invigningen den kvällen. Eftersom jag började först sex på kvällen och därmed

Ny på jobbet, svensk husmanskost och en friskare Fia =)
fredag 31 juli 2009 - Townsville, Queensland, Australien

Så var det dax för den stora dagen. Jag vaknade vid 10.00 på fredagen, två timmar senare gick jag hemifrån för kunna vara på plats på The Coffee Club i tid för mitt första riktiga skift som började 13.00. Det var ganska rörigt till en början, vi hade inga fasta ansvarsområden vilket

Fullmoonparty, okänd diagnos och ett nytt jobb =)
söndag 5 juli 2009 - Townsville, Queensland, Australien

Vi var alla trötta och låg och drog oss till efter tio på torsdagen, gick ner till köket och åt frukost och eftersom vädret inte var speciellt bra gick vi tillbaka till våra rum igen för att vila en stund till. Jag hade precis lagt mig för att läsa lite när Julia kom inspringande och sa

Sömnlösnatt på en toalett, sightseeing i Townsville och chanser till jobb.
tisdag 16 juni 2009 - Townsville, Queensland, Australien

Jag vaknade när vi kom fram till Townsville, klockan var 1.00 på natten mellan fredag och lördag den 1:a och 2:e maj. Vi körde förbi alla nattklubbarna på Flinder str och det såg så kul ut, massa folk, alla uppklädda och klubbarna bara låg på rad. Färjeterminalen låg ett gäng kvarter

Överdrivna förväntningar, temakvällar och en bitch till receptionist!
tisdag 2 juni 2009 - Airlie Beach, Queensland, Australien

Eftersom vi hade en dag extra i Hervey Bay tog vi lite sovmorgon på söndagen innan vi begav oss ner till stranden. Den var väl inget speciellt direkt men den dök att ligga och sola på och jag la även märke till att det var första gången det inte var stora vågor. Eftersom Fraser Island

Frasers skumpiga vägar, vackra sjöar och missad färja...
tisdag 19 maj 2009 - Townsville, Queensland, Australien

Vi gick upp vid sex för att packa och lasta bilen, en sista briefing och sen var vi iväg. Redan innan vi kommit till färjeterminalen hade bilen fått ett namn; Helga. Fråga mig inte varför, det bara blev så. Jag träffade Johanna på färjan över till Fraser Island, hon verkade inte riktigt

Vilse i Brisbane, nya bekantskaper och ett välkommet återseende.
tisdag 28 april 2009 - Airlie Beach, Queensland, Australien

Jag fick skjuts av Alaine till South Bank där jag träffade Alice ett par timmar efter att jag hade avslutat det senaste inlägget. Det var så roligt att se henne igen, lika glad och full av galna historier som alltid. Vi pratade igenom vad vi hade för planer framöver. Alice som skulle åkt hem

Utbytestermin i Mannheim

Utbytestermin i Mannheim

22 augusti 2012 - 23 december 2012

Det enda som gjorde att jag ens övervägde att söka till ett program på tre hela år vid Lunds Universitet var att det stod att man kunde få åka på utyte under fjärde eller femte terminen. Flera av er har redan hört hela historien kring min vilja att åka till Kazakstan när jag inte fick åka tillbaka till Australien, så jag kommer inte att dra den igen för det är ju liksom en historia i sig. Detta kommer istället mest att vara lite iakttagelser och händelser ifrån min tid som utbytesstudent här i Mannheim den här hösten. Ni som var med redan under min resa till Australien och NZ 2008/2009 vet att mina inlägg kan bli väldigt långa, ganska oregelbundna, hamna efter i tiden och att jag kanske inte ens kommer till slutet av resan. Jag ska försöka sköta mig, men risken finns att jag hamnar där igen, so consider yourself warned people! Jag menar ni ser, jag har snart redan fyllt maxgränsen för hur mkt man får skriva här..! Därför tänkte jag avrunda nu och sätta igång på riktigt ist, enjoy! :)

Australien/Nya Zeeland 2008/2009

Australien/Nya Zeeland 2008/2009

10 oktober 2008 - 8 oktober 2009

Bestämde mig i slutet av den regniga vintern 2008 för att inte vara hemma och uppleva nästa. Planen är istället att dra till andra sidan klotet och värmen, Australien närmare bestämt. =)

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Fanny uppdaterar sin resa