Vi hade iaf wifi
måndag 3 juli 2017 - Ciudad Darío, Matagalpa, Nicaragua

Trots tröttheten var det ingen vidare kvalitet på sömnen, många ljud trängde igenom öronpropparna, tuppen på bakgården, den mekaniska verkstaden i grannhuset, trafiken på gatan o.s.v.Egentligen skulle vi inte sovit hos Ansa, utan på hotellet, men då mannen som skulle jobbat kväll hade

Första intrycken
söndag 2 juli 2017 - Ciudad Darío, Matagalpa, Nicaragua

Etapp 4: Houston - Managua, flygFlygresan gick bra även om jag var ordentligt trött. Lite komiskt att jag fick sällskap på min rad av två andra skandinaver, ett danskt par. Vi pratade lite grann med varandra, men eftersom både de och jag hade rest sedan tidigt på morgonen så försökte vi

Houston, we have a problem
söndag 2 juli 2017 - Houston, Texas, USA

Problemet är att det börjar bli lite segt och långtråkigt.En lång dag är ännu inte slut. Det är 21 h sedan jag ankom Arlanda för avfärd mot Nicaragua. Jag har förberett mig inför dygnsomställningen med att vara uppe sent och bara sova några få timmar. OK, det var inte riktigt

Yad VaShem, Västra muren och Gravkyrkan
onsdag 14 juni 2017 - Jerusalem, Israel

Åh nej, redan sista dagen är redan här.Vi fick iaf sovmorgon. Större delen av gänget spenderade förmiddagen på förintelsemuseet Yad VaShem. Tyvärr fotograferingsförbud. Många intryck, en väldigt stor samling. Förintelsen är så mycket mer än koncentrationsläger. Här fick vi se

City of David, Hiskias tunnel, Siloadammen, Tempelinstitutet
tisdag 13 juni 2017 - Jerusalem, Israel

Ännu en tidig morgon, numera utan buss. Vi lämnade hotellet strax efter kl 7 för att hinna gå till City of David (Davids stad) och vara på plats till kl 8. Vi hade en filmvisning bokad och om man missar sin tid kan det vara kört. Promenaden från hjärtat av västra Jerusalem tog oss till

Masada, Döda havet och resan till Jerusalem
måndag 12 juni 2017 - Jerusalem, Israel

Vem behöver en tupp som väckning på morgonen när man har en påfågel som låter dygnet runt? Tack och lov för öronproppar. Jag vaknade kl 4 av att jag fick solen rakt i ansiktet, så kändes det iaf. I verkligheten var det lamporna i beduintältet som tändes. Ute var det fortfarande mörkt,

Jordandalen från Galileen till Judeen
söndag 11 juni 2017 - Masada, Norra distriktet, Israel

Frukost sista dagen i Tiberias. Man vet vad man har men inte vad man får, så jag passar på att äta mycket fetaost. Den godaste och mjukaste fetaost jag någonsin ätit. En del av koshermaten innebär att judarna inte blandar kött och mjölk. Konsekvensen i praktiken innebär mjölkprodukter

Arbel, Migdal, Ginosar och Genesarets sjö
lördag 10 juni 2017 - Tiberias, Norra distriktet, Israel

Intrycken är så många, det är verkligen svårt att skriva resdagbok när man haft nästan en hel dag med nya intryck efteråt.Lördagsmorgonen var lika tidig som fredagen, avresa från hotellet kl 07:30. Den här gången med ordentliga skor på fötterna och mycket vatten i ryggsäcken. En kort

Saligprisningarnas berg, Kafarnaum och Nasaret
fredag 9 juni 2017 - Tiberias, Norra distriktet, Israel

Efter frukost rullade bussen norrut mot Saligprisningarnas berg, d.v.s. berget där Jesus höll Bergspredikan (Matt. 5-7). Vi blev avsläppta uppe och vandrade sedan neråt till en utkiksplats som mycket väl kan ha varit ungefär den platsen där Jesus faktiskt stod. Man (någon man eller kvinna)

Resdag
torsdag 8 juni 2017 - Tiberias, Norra distriktet, Israel

Samling kl 04:40 vid Norwegians incheckningsdiskar – så löd instruktionerna från reseledningen och så gjorde vi. Ett glatt gäng, 26 personer totalt och ännu fler förväntningar.Det tar ca 4,5 h att flyga från Arlanda till Tel Aviv. Väl framme strålade solen och värmen emot oss, 32

Nicavaca med lite NYC

Nicavaca med lite NYC

2 juli 2017 - 14 juli 2017

Nicaragua och New York City - resan är nästan helt oplanerad förutom Ansas bröllop

Israel - i farfars fotspår

Israel - i farfars fotspår

7 juni 2017 - 15 juni 2017

Inlandsbanan 2015

Inlandsbanan 2015

14 juli 2015 - 18 juli 2015

En slags tågluff i miniformat. Inlandsbanan mellan Mora och Gällivare, plus en dagstur till Kiruna står på schemat.

Ghana 1.0

Ghana 1.0

8 februari 2015 - 21 februari 2015

Bröllop och semester i Ghana, februari 2015

Det stora sommaräventyret 2012 a.k.a. Hurtigrutten och Nordkalotten med omnejd

Det stora sommaräventyret 2012 a.k.a. Hurtigrutten och Nordkalotten med omnejd

3 juli 2012 - 22 juli 2012

På upptäcktsfärd längs norska kusten och i svenska norra norrland. Gävle (tåg) Örebro (bil) Oslo (tåg) Bergen (båt) Hurtigrutten (båt) Kirkenes (flyg) Tromsö (buss) Narvik (tåg) Luleå (bil) Råneå... och sedan får vi se... Gävle

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Frida uppdaterar sin resa