Otippade upplevelser sista dan!
lördag 21 november 2009 - Sigtuna N, Stockholms län, Sverige

Fredagen 20e - hemresa. Ett uppsamlingsheat med tidig uppgång och en snabb promenad ner på stan. Vi planerade ett besök i ett privathem i medinan (=gamla stan), som numera delvis är ett museum över hur en rik medborgare bodde fordomdags i Sousse. Huset är från 900-talet, och ligger intill

Tunis, Sidi Bou Said och Kartago
lördag 21 november 2009 - Sigtuna N, Stockholms län, Sverige

Tidig uppgång på torsdagmorgonen, resans sista dygn. Vi promenerade i rask takt till tågstationen och tog tåget till huvudstaden Tunis, ca 14 mil norrut. Efter ett par timmars tågresa anlände vi till miljonstaden, tog en brunch på Teaterkafét, och vandrade längs avenue Bourghiba till

Mot alla odds....
onsdag 18 november 2009 - Douz, Kebili, Tunisien

En dag som ägnades åt att resa - och som det senare skulle visa sig - att överleva! Resan från öknen gick bra - tog med mig en flaska Saharasand för att plantera kaktusar i! Tillbaka i Douz åt vi en snabb lunch för att sen fortsätta med lounge - minibuss - till Gabez där vi skulle byta

Öken, öken, öken...
tisdag 17 november 2009 - Douz, Kebili, Tunisien

Så var det då dags - att begå Sahara. Visst skulle man gärna ha velat backa ut en egen kamel ur garaget och sakta vaggat fram e en vecka till en oas. Men så fungerar det tyvärr inte. Vi fick istället betala för att åka en fyrhjulsdriven bil rätt in i Sahara - över förtorkad mark och upp

Natt i Nordafrika
måndag 16 november 2009 - Douz, Kebili, Tunisien

...nu har vi snart gjort allt som går att göra i den här lilla stan. tagit in på litet hotell ätit lamm med couscous pa retaurangterass under bouganviljor. Promenerat på torget och under Mickes vilda protster gått i affärer och till och med handlat så nödvändiga saker som, skor av

Nu vid öknens rand....
måndag 16 november 2009 - Douz, Kebili, Tunisien

Tidig uppgång i morse och promenqd till Gare du Nord en Sousse. Biljetter till sydligaste punkten på linjen (Gabès) inhandlades. Efter fyra timmar söderut, genom oändliga fält av olivlundar, ankom vi slutligen, vandrade till busstationen och hittade en "louage" (minibuss som sköter en stor

I väntan på tåget mot Mahdi.....
söndag 15 november 2009 - Sigtuna N, Stockholms län, Sverige

Börjar utforska landet, tog idag bussen till Monastir och kollade bla in stadens ribat dar bla Life of Brian spelats in. Ska strax ta tåget till Mahdi nerat kusten, sedan hemåt igen for middag och lite vin.... Fö bor vi utmärkt, fint hotell med gångavstånd från centrum, endast

Debut i Nordafrika...
lördag 14 november 2009 - Arvidsjaur, Norrbottens län, Sverige

.... blev det idag (tidigare Egyptenresor räknas liksom inte). Vi anlände sent så Sahara får vänta. Dagen har tillbringats med att känna in stämningen och sas kolla läget.Vi har i alla fall spanat in gamla stan, handlat en del och planerar för kommande expeditioner i landet....IoM

Arlanda fredag den 13e
fredag 13 november 2009 - Sigtuna N, Stockholms län, Sverige

resan började i fin fredg 13 stil med att vi klev på fel tåg istf det mot Arlanda.... vi hoppade av på Sundsvll västra,tog en taxi tillbaka och hann precis.... kom sedan på att vi skulle kunna ha suttit kvar, det var näligen samma tåg som åkte tillbaka...! puhh.... Nu på ,Arlanda,

La Tunisie

La Tunisie

13 november 2009 - 20 november 2009

Kolla in läget

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Micke uppdaterar sin resa