Mina resor går till Afrika där jag jobbar med organisationen MercyShips. Där kliver jag på värdens störst sjukhusskepp, Africa Mercy och jobbar där tillsammans med över 450 personer. Vi har alla olika arbetsuppgifter, mina är på operationsavdelningen som Operationsköterska och som ögonsköterska i ögonteamet på land. www.mercyships.se
hemstad Robertsfors V, Västerbottens län, Sverige
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Livsförvandlingar på Africa Mercy
måndag 26 februari 2018 - Douala, Littoral, Kamerun

Ett av mina favorit ord som jag gärna vill höra om och se hos våra patienter och personal ombord är livsförvandling. Vissa livsförvandlingar är mer tydliga än andra, men när jag tänker på det, så går tankarna så klart till alla patienter som fått en andra chans i livet. Livet har

Festligt att se igen!!
lördag 27 januari 2018 - Douala, Littoral, Kamerun

Det finns olika fester och olika saker att fira här i livet. Jag har den uppfattningen att det finns alltid något att fira. Igår var det Australiens dag med lamm till middag och alla Australiensare satt samlade till fest runt ett bord på deck 8. Festen var för dem, så jag deltog inte annat

Träning av ögon kirurger
lördag 6 januari 2018 - Douala, Littoral, Kamerun

Ögon operation är i full gång och jag arbetar som team ledare på ögonoperation ombord på Africa Mercy. Vi började våra ögonoperationer här i Kamerun i början på oktober och på tisdag börjar vi vårt program med att även operera 15 barn med gråstarr. Vi har haft många olika ögon

Retreat helg, Selah
måndag 27 november 2017 - Unnamed Road, Douala, Littoral, Kamerun

I torsdags var det "thanks giving", vilket är en stor högtid i USA. Vi fick kalkon till middag och jag tänkte på min systers goda fyllda kalkon som hon brukar göra i jultid. Alla besättning hade en långledig helg att se fram emot och vi var ledig i fredags. Vi var många som lämnade

Natur och Guds omsorg
lördag 18 november 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

Det är lördag och luften är varm och fuktig. Några gula fåglar flyger runt och ibland landar de framför mig på relingen och tittar på mig. De kvittrar och är så nyfikna. Till skillnad från andra länder jag varit i afrika, så är fågellivet otroligt rikt här. Vi ser dagligen flera

Att va blind med öppna ögon
tisdag 7 november 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

När man sjunger sången "förundrad jag hör" eller amazing grace så berör några textrader mig extra mycket, texter om att va blind men ändå kunna se. Eftersom jag arbetar på ögon operation och ögon mottagning så är detta en evig balansgång, att hoppas på att få synen tillbaka efter

Åka taxi till marknaden
lördag 14 oktober 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

Ni som följer min blogg vet att det är ett äventyr att åka bli här i Afrika. Att gå eller handla här är helt annorlunda än man är van vid. Min kompis Katrin från Tyskland berättade att hon ringt hem till en kompis och hon skulle berätta för sin vän vad hon gjorde i fredags och hon sa

Hajk 2100m över havet
måndag 9 oktober 2017 -

Ibland har besättningen på #AfricaMercy långledig helg, sk ship holiday. Många behöver dock jobba som vanligt men ibland har man tur och är ledig alla dagarna, fredag - söndag. Denna helg hade några kompisar planerat en trip till en by ca 4 timmar från skeppet lördag - söndag och jag

Black out
lördag 30 september 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

När hela skeppet är i mörker är en ficklampa bra att ha för att ta sig fram i kabinen. Ute på deck lyser alla lampor som går på reservkraft och motorerna har tystnat.. jag gillar faktiskt planerade strömsvbrott, för jag gillar tystnaden, man tänker.. är det möjligt att det kan bli

Att komma tillrätta​​​​​​​
söndag 24 september 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

De gamla missionärerna åkte ut till sina missionsfält på minst 3 år. De lämnade hus och hem och tog avsked till deras anhöriga för att återses i framtiden. Många kom inte hem på flera år och stannade längre än man tänkt sig, för hemresan var oftast inte bokad. Resan hem som de

Kamerun2017-2018

Kamerun2017-2018

21 september 2017 - 8 april 2018

Min resa går till Kamerun. Jag kommer att stiga ombord på världens största civila sjukhusfartyg #africamercy och arbeta som volontär under drygt 7 månader. Detta är min tjunde resa till skeppet och denna gång ska jag arbeta som sektionledare på ögonoperation. Vi planerar för att operera ca 2300 patienter för gråstarr och 50 av dem är barn med gråstarr. #mercyships #volontär #AFM www.mercyships.se

Benin 2017

Benin 2017

3 januari 2017 - 23 maj 2017

Jag kommer att göra min sjätte resa till världen största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy. Jag kommer att jobba i ögonteamet som "eye team field coordinator". Jag jobbar som sjuksköterska och focus på denna resa kommer att vara mentorskap och att lära ut ögonsjukvård till lokalt sjukhus och klinik i Benin. Mercy Ships har funnits sedan 1978 och alla som jobbar ombord är volontärer. Vill du bidra och ge andra möjlighet till gratis operaton? PG: 90 00 93-6, Swish: 1239000936

Kongo Brazzaville 2013

Kongo Brazzaville 2013

26 augusti 2013 - 18 december 2013

En ny resa har startat i tankarna... snart drar jag till ett nytt uppdrag till Kongo Brazzaville. Denna gång som teamledare på ögonoperation. Jag ska stanna i 4 månader och leva ombord på sjukhusskeppet Africa Mercy tillsammans med 450 besättningsmän. Varje gång man åker undrar man ju förstås hur jobbet blir? Vem ska man bo med? Vilka vänner finns redan ombord? Vilka nya vänner kommer man att lära känna och var i världen kommer dem ifrån. Idag känner jag många runt om vår jord, men det viktigaste är att fokusera på sitt uppdrag och lära känna det land som vi ska till. Jag kommer att berätta mer vad som händer och ni kan följa mig ännu en resa på resdagboken. /Anneli www.mercyships.se

Syd Afrika2013

Syd Afrika2013

13 februari 2013 - 3 mars 2013

Jag ska tillsammans med en ögonläkare och hans fru, starta upp en ögonklinik med gråstarrkirurgi i området runt kustlandet vid den sydöstra delen av Syd Afrika. Regionen i detta område är ett sk "glömt område" och det har inte funnits någon ögonkirurgisk verksamhet här tidigare. Projektet går i MercyShips regi och har varit igång en tid, men nu ska den alltså startas upp tillsammans med lokal personal. Jag kommer att vara här 3 veckor och fokusera på undervisning och mentorskap.

Guinea2012

Guinea2012

7 september 2012 - 16 december 2012

Detta kommer att bli min 4:e resa till västAfrika och stiga ombord på värdens största sjukhus skepp igen, Africa Mercy. Det är med den fantastiska organisationen Mercy Ships som jag arbetar tillsammans med som Operationssköterska. Vill du veta mer om MercyShips, www.mercyships.se

SierraLeone2011

SierraLeone2011

7 januari 2011 - 7 juni 2011

Jag kommer att jobba på operationsskeppet, Afrika Mercy, som drivs av organisationen mercyships www.mercyships.org Mina arbetsuppgifter kommer att likna tidigare resor dit, i huvudsak som operationssköterska och ögonsköterska.

benin2009

benin2009

11 september 2009 - 30 november 2009

Jag ska än en gång åka till Operationsskeppet, Africa Mercy, som denna gång ligger i Benin. Mina arbetsuppgifter blir som operationssjuksköterka och ögonsköterska. www.mercyships.org

Liberia2008

Liberia2008

11 september 2008 - 1 december 2008

Jag jobba med organisationen Mercy Ships på ett skepp, M/S Afrika Mercy, som ligger an i huvudstaden Monrovia.(Skeppethar varit där sedan januari 2008 och planerar att åka vidare i december 2008 till Benin). Skeppet har 90 vårdplatser och har tillgång till 6 operationssalar, skola, dagis, resaurang och cafe´. Mina uppgifter kommer att i huvudsak vara som operationssjuksköterka och de 2 sista veckorna som ögonsjuksköterka.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Anneli uppdaterar sin resa