Mina resor går till Afrika där jag jobbar med organisationen MercyShips. Där kliver jag på värdens störst sjukhusskepp, Africa Mercy och jobbar där tillsammans med över 450 personer. Vi har alla olika arbetsuppgifter, mina är på operationsavdelningen som Operationsköterska och som ögonsköterska i ögonteamet på land. www.mercyships.se
hemstad Robertsfors V, Västerbottens län, Sverige
Senast aktiv - från Douala, Littoral, Kamerun
Att va blind med öppna ögon
tisdag 7 november 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

När man sjunger sången "förundrad jag hör" eller amazing grace så berör några textrader mig extra mycket, texter om att va blind men ändå kunna se. Eftersom jag arbetar på ögon operation och ögon mottagning så är detta en evig balansgång, att hoppas på att få synen tillbaka efter

Åka taxi till marknaden
lördag 14 oktober 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

Ni som följer min blogg vet att det är ett äventyr att åka bli här i Afrika. Att gå eller handla här är helt annorlunda än man är van vid. Min kompis Katrin från Tyskland berättade att hon ringt hem till en kompis och hon skulle berätta för sin vän vad hon gjorde i fredags och hon sa

Hajk 2100m över havet
måndag 9 oktober 2017 -

Ibland har besättningen på #AfricaMercy långledig helg, sk ship holiday. Många behöver dock jobba som vanligt men ibland har man tur och är ledig alla dagarna, fredag - söndag. Denna helg hade några kompisar planerat en trip till en by ca 4 timmar från skeppet lördag - söndag och jag

Black out
lördag 30 september 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

När hela skeppet är i mörker är en ficklampa bra att ha för att ta sig fram i kabinen. Ute på deck lyser alla lampor som går på reservkraft och motorerna har tystnat.. jag gillar faktiskt planerade strömsvbrott, för jag gillar tystnaden, man tänker.. är det möjligt att det kan bli

Att komma tillrätta​​​​​​​
söndag 24 september 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

De gamla missionärerna åkte ut till sina missionsfält på minst 3 år. De lämnade hus och hem och tog avsked till deras anhöriga för att återses i framtiden. Många kom inte hem på flera år och stannade längre än man tänkt sig, för hemresan var oftast inte bokad. Resan hem som de

Framme i Kamerun
torsdag 21 september 2017 - Douala, Littoral, Kamerun

Tidigt imorse steg jag upp och efter vissa påtryckningar från min rumskamrat, så bokade jag en taxi.  Anette tyckte att mina väskor va för tung att släpa på jag bokade det billigaste som jag hittade till Landvetter. Det va en afrikan som hämtade mig och han log mycket brett när jag sa att

Att komma hem från en missionsresa, en resa som förändrar
lördag 24 juni 2017 - Laxbacken, Laxbäcken, Västerbottens län, Sverige

-Att lämna en missionsplatsAtt lämna fartyget innebär en övergångstid för dig med många avsked och tid av förändringar. Vi säger "-Välkommen hem", men ibland är det så att man inte riktigt vet var hemma är eller att man inte ens vill komma hem. Du kanske kände dig hemma på

solglasögon till barnen i kyrkan
tisdag 25 april 2017 - Cotonou, Littoral Department, Benin

Denna veckan har ögonteamet åkt ut till olika små kyrkor i Benin, för att dela ut solglasögon till barnen.Vi åkte efter att vi ätit lunch tillsammans på skeppet och färdades med två bilar till utkanten av stan. Jag var en av chaufförerna och det tog oss nästan en timme att köra till

Helg i Togo
söndag 7 maj 2017 - Lomé, Maritime Region, Togo

Resan till Togo Att resa i afrika är alltid ett äventyr. Vi åkte tidigt på morgonen och chaffören väntade på mig och min tongolesiska vän Clementine utanför huvudingången till hamnen där skeppet står. Clementine knackade på bilfönstret, för chaffören hade lutat omkull sig och sov

FEST, Celebration of sight
tisdag 18 april 2017 - Cotonou, Littoral Department, Benin

Celebration of sight är vår fest som vi har på kliniken då vi firar och tackar Gud att många har fått tillbaka sin syn.Vi träffar våra patienter som opereras för gråstarr flera gånger på kliniken och vid sista besöket så samlar vi ca 80 patienter som opererats för 6 veckor sedan. Vi

Kamerun2017-2018

Kamerun2017-2018

21 september 2017 - 8 april 2018

Min resa går till Kamerun. Jag kommer att stiga ombord på världens största civila sjukhusfartyg #africamercy och arbeta som volontär under drygt 7 månader. Detta är min tjunde resa till skeppet och denna gång ska jag arbeta som sektionledare på ögonoperation. Vi planerar för att operera ca 2300 patienter för gråstarr och 50 av dem är barn med gråstarr. #mercyships #volontär #AFM www.mercyships.se

Benin 2017

Benin 2017

3 januari 2017 - 23 maj 2017

Jag kommer att göra min sjätte resa till världen största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy. Jag kommer att jobba i ögonteamet som "eye team field coordinator". Jag jobbar som sjuksköterska och focus på denna resa kommer att vara mentorskap och att lära ut ögonsjukvård till lokalt sjukhus och klinik i Benin. Mercy Ships har funnits sedan 1978 och alla som jobbar ombord är volontärer. Vill du bidra och ge andra möjlighet till gratis operaton? PG: 90 00 93-6, Swish: 1239000936

Kongo Brazzaville 2013

Kongo Brazzaville 2013

26 augusti 2013 - 18 december 2013

En ny resa har startat i tankarna... snart drar jag till ett nytt uppdrag till Kongo Brazzaville. Denna gång som teamledare på ögonoperation. Jag ska stanna i 4 månader och leva ombord på sjukhusskeppet Africa Mercy tillsammans med 450 besättningsmän. Varje gång man åker undrar man ju förstås hur jobbet blir? Vem ska man bo med? Vilka vänner finns redan ombord? Vilka nya vänner kommer man att lära känna och var i världen kommer dem ifrån. Idag känner jag många runt om vår jord, men det viktigaste är att fokusera på sitt uppdrag och lära känna det land som vi ska till. Jag kommer att berätta mer vad som händer och ni kan följa mig ännu en resa på resdagboken. /Anneli www.mercyships.se

Syd Afrika2013

Syd Afrika2013

13 februari 2013 - 3 mars 2013

Jag ska tillsammans med en ögonläkare och hans fru, starta upp en ögonklinik med gråstarrkirurgi i området runt kustlandet vid den sydöstra delen av Syd Afrika. Regionen i detta område är ett sk "glömt område" och det har inte funnits någon ögonkirurgisk verksamhet här tidigare. Projektet går i MercyShips regi och har varit igång en tid, men nu ska den alltså startas upp tillsammans med lokal personal. Jag kommer att vara här 3 veckor och fokusera på undervisning och mentorskap.

Guinea2012

Guinea2012

7 september 2012 - 16 december 2012

Detta kommer att bli min 4:e resa till västAfrika och stiga ombord på värdens största sjukhus skepp igen, Africa Mercy. Det är med den fantastiska organisationen Mercy Ships som jag arbetar tillsammans med som Operationssköterska. Vill du veta mer om MercyShips, www.mercyships.se

SierraLeone2011

SierraLeone2011

7 januari 2011 - 7 juni 2011

Jag kommer att jobba på operationsskeppet, Afrika Mercy, som drivs av organisationen mercyships www.mercyships.org Mina arbetsuppgifter kommer att likna tidigare resor dit, i huvudsak som operationssköterska och ögonsköterska.

benin2009

benin2009

11 september 2009 - 30 november 2009

Jag ska än en gång åka till Operationsskeppet, Africa Mercy, som denna gång ligger i Benin. Mina arbetsuppgifter blir som operationssjuksköterka och ögonsköterska. www.mercyships.org

Liberia2008

Liberia2008

11 september 2008 - 1 december 2008

Jag jobba med organisationen Mercy Ships på ett skepp, M/S Afrika Mercy, som ligger an i huvudstaden Monrovia.(Skeppethar varit där sedan januari 2008 och planerar att åka vidare i december 2008 till Benin). Skeppet har 90 vårdplatser och har tillgång till 6 operationssalar, skola, dagis, resaurang och cafe´. Mina uppgifter kommer att i huvudsak vara som operationssjuksköterka och de 2 sista veckorna som ögonsjuksköterka.

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Anneli uppdaterar sin resa