Hej! Mirjam är jag! Älskar att resa och sitter bara och drömmer om att försvinna långt, långt bort.... Och ibland blir drömmen verklighet, de gångerna kan ni läsa om här!!
hemstad Örebro, Örebro län, Sverige
Senast aktiv - från Serrekunda, Gambia
Ny resa, ny form av dagbok
onsdag 12 september 2012 - Serrekunda, Gambia

Nu hamnade jag plötsligt i Gambia igen för att arbeta. Jag testar denna gång att skriva på en blogg istället, ni är varmt välkomna att följa mig på: http://darjagar.blogspot.co.uk/ Och det är inget konstigt utländskt ord som är namnet på bloggen, utan adressen är "Där jag är". Så

Om konsten att njuta
fredag 9 december 2011 - Serrekunda, Gambia

Ofta är man på väg någon annanstans eller har så fullt upp att man inte hinner ta tid att njuta av stunden. Under hösten när jag haft mycket att göra, eller varit uttråkad, eller tyckt att vädret varit grått har jag tänkt att ”det gör inget, det kan jag ta igen när jag är i

En liten, liten semester senare
tisdag 6 december 2011 - Serrekunda, Gambia

Jag har blivit en bumster. Kör med samma repliker som killarna på stranden. ”Hej! Känner du igen mig? Det är ju jag, Mariama från Kololi.” Han tittar lika förvirrat på mig som jag brukar göra på killarna som dyker upp och säger ”Det är ju jag, Lamin från hotellet”. Men jag

Update
lördag 3 december 2011 - Serrekunda, Gambia

Mirjam: Nu förföljer du ju mig igen!! Kille på gatan: Neee… M: Jooo… K:.. och du gillar inte när jag följer efter dig! M: Nej, precis K: Om du inte tycker om det så tycker inte jag om det! M: Då tror jag att du ska vända här och gå tillbaka K: Ja det ska jag göra M: Bra! Som jag sa

Juleljus och stadsljus och behov av värmeljus?
måndag 28 november 2011 - Serrekunda, Gambia

Jag vet inte hur ni har det där hemma, men här har det verkligen blivit vinter nu. På morgonen är det sval luft och lite molnigt, nattvakten går klädd i jacka och kallduschen är inte alls skön. Nu mera sover jag med både nattlinne och ett lakan på mig och vaknar oftast hopkurad för att

Groundnuts and deep discussions
tisdag 22 november 2011 - Serrekunda, Gambia

Det är jordnötssäsong nu. Den enda egentliga naturresursen här. Folk skördar jordnötter. Äter jordnötter. Skalar jordnötter. Säljer jordnötter. Ger bort jordnötter. Har helt enkelt jordnötter på hjärnan. Så det är inte så konstigt att, när Alimatou presenterade mig på workshopen

To be or not to be- det är den krypande frågan
torsdag 10 november 2011 - Serrekunda, Gambia

Ett sådant utstuderat dödande. Alldeles nyss var det rusningstrafik, alla sprang fram och tillbaka på sträckan som uppifrån liknar en motorväg. Två filig. Helt ovetande om att någon snart skulle få syn på dem. Snart skulle vilja göra slut på dem. Bara för att deras väg råkade korsa

Happy Tobaski
måndag 7 november 2011 - Serrekunda, Gambia

Den man som ser på mig med samma blick som lilla Ousman (4 år) kommer bli min! Han har alltid haft den där blicken och har den fortfarande. Ser rakt in i ögonen på en och håller kvar länge, med ett leende som får hjärtan att smälta. Vi har just firat Tobaski här. Det görs till minne

That's life
söndag 30 oktober 2011 - Serrekunda, Gambia

Första flyget med Ving-resor landade i torsdags. J. och jag åkte ut till flygplatsen för att hämta lite folk. Det är något speciellt med flyplatser. Efterlängtade personer som kommer hem, folk som ser fram emot att komma bort. Alla på en plats, som en sluss mellan två världar. Gå in

På en promenad genom minnen
tisdag 25 oktober 2011 - Serrekunda, Gambia

Det tar emot lite att skriva det här inlägget och jag vet inte varför. Kanske för att det har skrivits några gånger tidigare. ”Oh vad jag är glad att vara här igen, jag har träffat den och den och den…”. Och så är det. Jag är så glad över att vara här, att promenera omkring i

Gambia 2011

Gambia 2011

21 oktober 2011 - 18 december 2011

Än en gång till Gambia. Nu två månader för att göra informationsbroschyrer och plugga på distans.

Kakuma, Kenya

Kakuma, Kenya

9 mars 2011 - 19 maj 2011

10 veckors praktik i flyktinglägret Kakuma (Kenya) på organisationen LWF.

Gambia 2010

Gambia 2010

8 mars 2010 - 16 mars 2010

En plötslig resa till Gambia...

Gambia -09

Gambia -09

22 januari 2009 - 22 maj 2009

Tillbaka till Gambia. Denna gång 4 månaders praktik hos Gambiagrupperna och förhoppningsvis en massa äventyr!

The return - gambia

The return - gambia

21 oktober 2008 - 7 november 2008

Tillbaka till mitt Gambia! Denna gång med sällskap av syster och Monica! Läääängtar!!

Iran- in my dreams

Iran- in my dreams

26 juli 2008 - 16 augusti 2008

Tre veckor i Iran med familjen Bergstrand!!! Hälsa på deras släkt, gå på fester och bröllop, se Teheran och ev. mer av landet!!!

Indien

Indien

10 februari 2008 - 9 maj 2008

Praktik genom Erikshjälpen i södra Indien hos organisationen SAC-CCC!!

Gambia- the big adventure

Gambia- the big adventure

30 oktober 2007 - 19 december 2007

Praktik på Gambiagrupperna nere i Gambia under sju veckor. Jag hoppas att ni här hemma vill följa med på min resa genom dagboken!!

Än en gång i London

Än en gång i London

31 mars 2007 - 5 april 2007

Resa till London med Fredrika och Monica...Min syster skulle ha varit med men opererades for bildtarmen dagen innan och Fredrika blev ersattare=)

Paris

Paris

6 juli 2006 - 11 juli 2006

Mamma pratade i telefon med sin kompis monica och jag satt bervid...hon nämde något som "och mirjam vill bara resa.." varpå monica frågar "vart då?" "Till Paris kanske"sa jag "då åker vi dit!" var ungefär svaret!! Hon och jag var i Paris i fem intensiva dagar och såg allt ifrån Eiffeltornet till män i basker! Paris var inte som jag tänkt mig, men bra!!

Vi kommer att skicka ett mail till dig när Mirjam uppdaterar sin resa