Malawi

Sista dagen i Malawi
lördag 9 februari 2019 - Salima, Centrala regionen, Malawi

Ja, då var den kommen då, sista dagen här i Malawi. Lördag idag o då är det pannkaksfrukost. Så gott med pannkaka o nutella. Det hade börjat vräka ner regn igår kväll o fortsatt så under natten, lugnade sig lite ibland o sen vräkte det på igen. Men det hade slutat frampå

Klänningen är i huset!
fredag 8 februari 2019 - Salima, Centrala regionen, Malawi

Gick upp runt 6 men hade då varit vaken ett bra tag innan. Fortfarande ingen ström o därför inte något vatten nu heller. Gick alltså inte att spola i toan så jag fick vänta ett tag innan jag gick dit. Isaac höll på att ta in vatten i en stor hink o fyllde på toan så jag kunde snart

Ingen outreach idag heller :(
torsdag 7 februari 2019 - Salima, Centrala regionen, Malawi

Regnade när jag gick upp o det hade det nog gjort nästan hela natten. Avtog innan vi skulle ge oss iväg på våra aktiviteter men pga regnet så blev det inte någon tur till byn som stog i tur för att få besök idag o därför fick vi inte väga barn idag heller tyvärr. Jag, Vicky o Sina

Det bidde ingen klänning, det bidde........
onsdag 6 februari 2019 - Salima, Centrala regionen, Malawi

Onsdag o då var det mandasi till frukost igen, mums!! Jag o Vicky skulle iväg till Chisomo, förskolan som startar 8.00.Innandess så instruerade jag Andres som skulle åka till Salima tillsammans med Sina för att handla. Han skulle få ta ut lite kontanter i bankomaten, handla lite o hämta min

Creative Corner
tisdag 5 februari 2019 - Salima, Centrala regionen, Malawi

Svettig natt som nästan alltid. Varmt o soligt när jag o Andres gav oss iväg till Kliniken idag. Dags att räkna piller igen. Det var låst när vi kom fram men vi hittade Diana så småningom. Hon kom med sin dotter på ryggen, skulle vägas mm idag, det var outreach vid kliniken o fullt med

Shopping i Salima
lördag 2 februari 2019 - Salima, Centrala regionen, Malawi

Hade inte något mobilnät från igår vid lunch tills jag idag var på väg till Salima. Då satte det igång igen o telefonen surrade hela tiden av nya meddelanden. Fick så småningom skickat meddelande till Angelica o gratulerat på födelsedagen. Därför börjar jag här med ett Hipp, Hipp,

Malawisjön
onsdag 7 juni 2017 - Cape Maclear, Södra regionen, Malawi

Det känns bra att avsluta vår resa med Malawisjön. Det känns som en av höjdpunkterna på resan. Malawisjön är den tredje största sjön i Afrika och nionde största sötvattensjön i världen. Den är upp till 500 meter djup och här lever en mängd fiskarter som jämförts med fiskeutbudet

Mulanje
måndag 5 juni 2017 - Mulanje, Södra regionen, Malawi

Helgen spenderade vi i Mulanhebergen som ligger i Malawis sydöstra hörn som gränsar till Moçambique. Här finns många teodlingar och bergen är populära att vandra i. Vi bodde på en liten lodge vid foten av berget i byn Likhubula. Vi var de enda gästerna. Vi fick en egen guide som vandrade

Sista dagen på sjukhuset
fredag 2 juni 2017 - Blantyre, Södra regionen, Malawi

Två veckors praktik har gått jättefort. Idag var vår sista dag. Vi har fortsatt varit på gyn sista tiden. Jag tror jag har glömt att nämna att alla doktorer här pratar engelska med varandra. Själva läkarutbildningen verkar vara helt på engelska. Däremot pratar de på chichewa med

Family planning
onsdag 31 maj 2017 - Blantyre, Södra regionen, Malawi

Senaste dagarna har det varit riktigt kallt och blåsigt. Runt 15 grader, mulet och regnskurar. Tröja och regnjacka har inte suttit fel. Vi fortsätter praktiken denna vecka på gynkliniken. I måndags var vi på gynavdelningen. Hit kommer patienter efter olika operationer eller efter

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

Rosa Bussarna till Gorillorna samt återbesök i Malawi

7 januari 2019 - 11 februari 2019

Först reser jag med Rosa Bussarna till Rwanda och Uganda. Besöker Bergsgorillorna i Uganda. När denna resan är över, 22 januari, så åker jag inte hem utan flyger till Malawi för att återse byn Lifuwu och mina vänner där. Ska volontärarbeta med Help2kids igen.

Malmström doctors go Africa

Malmström doctors go Africa

19 maj 2017 - 10 juni 2017

Brorsan och jag åker till Malawi för att praktisera på Queen Elisabeth Hospital i Blantyre.

Kenya-Sydafrika

Kenya-Sydafrika

11 januari 2017 - 8 mars 2017

Rosa bussarna

En Smilla på vift i Afrika!

En Smilla på vift i Afrika!

11 januari 2016 - 8 mars 2016

Tänkte testa på en ny kontinent och ett nytt sätt att resa. Så nu bär det av med Rosa Bussarna från Kenya till Sydafrika i knappt två månader. Känner inte en kotte (än så länge) och det kommer att bli ganska primitivt. Sova på busstaket, ingen air-condition eller toa på bussen. Blir spännande det här! ;-)

Äventyr i östra och södra Afrika

Äventyr i östra och södra Afrika

27 november 2015 - 9 januari 2016

Några veckors äventyr i östra och södra Afrika.

Afrika

Afrika

1 december 2014 - 3 januari 2015

Fick en brilliant idé:) Avslutar min Bussutbildning me en bussresa! Dax att testa på Rosa Bussarna och resmålet blev plötsligt... Afrika:)

Volontärresa till Malawi

Volontärresa till Malawi

18 oktober 2014 - 7 december 2014

Den 18 oktober åker jag iväg på en volontärresa igen. Det blir Afrika igen men denna gången ska jag till Malawi och en by som heter Lifuwu vid stranden av Malawisjön. Jag åker med en schweizisk organisation som heter help2kids, www.help2kids.org

Mexico + Mama Africa

Mexico + Mama Africa

9 december 2013 - 12 februari 2014

En efterlängtad äkta backpacker resa i södra Afrika med en inklämd sista minuten tripp till Mexico. Kan inte bli bättre blandning! :)

Afrika = rosa lejon

Afrika = rosa lejon

11 januari 2014 - 11 mars 2014

Kenya - Zimbabwe med rosa bussarna i en månad och sen volontärjobb med lejon i en månad vid Victoriafallen!

Med bil genom södra Afrika

Med bil genom södra Afrika

27 juli 2013 - 31 augusti 2013

Bil genom Botswana, Zambia, Malawi, Moçambique och Swaziland.

Bodil Kvick
MammaBodil