Sabah

Bussresan till Sandakan
onsdag 1 augusti 2018 - Semporna, Sabah, Malaysia

Som ni alla förstår så blev det inte många timmar sömn i natt efter gårdagens traumatiska upplevelse. Vi läste på nätet att det är ca 2000 personer som är utan hem. Det spekuleras även om att det är en anlagd brand eftersom att det har skett mer än 5 stycken det senaste halvåret just

Stor brand i Semporna
tisdag 31 juli 2018 - Semporna, Sabah, Malaysia

(Mimmi vid pennan)Vi anländer igen till Semporna efter att vi har lämnat Mabul Island. Vi måste sova minst en natt här innan vi fortsätter vår resa. Anledningen är att man inte får flyga på minst 24 timmar efter sista dyket. Vi hade bestämt från början att vi skulle sova två nätter i

Slutplädering av 4 dagar på Mabul
lördag 28 juli 2018 - Mabul Island, Sabah, Malaysia

EftermiddagsdyketEfter lunchen skulle vi ut och dyka igen. Eller rättare sagt Musse och den danska tjejen skulle ut på sitt andra dyk. Mimmis instruktör skulle ha ett uppdyk med en annan tjej. Så eftersom Mimmi inte hade samma kunskap som de övriga två, kunde hon inte följa med ut på dyk

Resan till Mabul Island och första dyket
fredag 27 juli 2018 - Mabul Island, Sabah, Malaysia

Vi fick leta upp ett ställe som kunde servera frukost kl 6.30. För det fanns ingen matsal på hotellet City Inn. Detta hotell var det enda i Semporna som var ledigt när Dykcentret Big John skulle boka till oss. Det är högsäsong här under juni, juli och augusti så se till att boka i tid.Vi

Flygresorna
torsdag 26 juli 2018 - Mabul Island, Sabah, Malaysia

Flyg till DohaDet skulle ha blivit en mellanlandning på tre timmar men slutade med sju. Vad kan man då säga om fygplatsen? Det är oerhört rent och all personal är mycket serviceminded, men allt är dyrt här, som det är på flygplatser välden över kan jag tro.Det finns gott om lekplatser

Samlade erfarenheter och restips
måndag 25 juni 2018 - Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

Nu närmar det sig. Imorgon em flyger vi till Singapore för att spendera våra sista dagar där innan vi flyger hemåt på lördag. Vad passar då bättre än lite sammanfattning av vår resa med barn? Våra erfarenheter och vilka misstag gjorde vi? Vad hade varit en bättre reseplanering? Vad

Näsapor och lata dagar

Sista dagarna i Sepilok och östra Borneo hade vi tänk ägna åt poolbad, men barnen ville mer. Så vi tog shuttlen till Näsapornas sanctuary en timme bort. Jösses vilken action!!! Det första som hände var att alphahannen sprang fräsandes över plåttaket på plattformen där vi stod och sen

3 dagar i djungeln - andra dagen
måndag 18 juni 2018 - Kota Kinabatangan, Sabah, Malaysia

Dag 2. Del 1.Klockan ringer 5.15. Dags att dra på kläder igen. Det är iskallt i rummet av en väldigt effektiv Ac. Vi går tysta på träbroar tillbaka till floden och sitter där en stund och njuter av att se djungeln sakta vakna till liv när solen går upp. Vi går ombord på båten igen och

3 dagar i djungeln - första dagen
måndag 18 juni 2018 - Kota Kinabatangan, Sabah, Malaysia

Dag 1. Del 1.Vid 9.30 blev vi upphämtade för att åka till Gomantong cave, också kallad batcave. Först ett stopp på en malaysisk mataffär, alltså en riktig, inte den för turister. OMG - vilket liv, vilka dofter, vilket kaos.. om det här är deras vanliga ställe måste de vara mäkta

Rehab i djungeln
fredag 15 juni 2018 - Sepilok, Sandakan, Sabah, Malaysia

Efter en kort flygtur har vi nu hamnat på Sepilok Jungle Resort - en riktig oas både för oss och för orangutangerna och sun bears. Vi bor 2 min gångväg från två av Borneos topsights - Sepilok Orangutang Rehab center och Sepilok Sun Bear rehabcenter. Dessa två ställen är inte bara en fin

Borneo med Mimmi & Musse

Borneo med Mimmi & Musse

25 juli 2018 - 16 augusti 2018

Ett äventyr som kommer ta oss genom regnskogar och djupa vatten. We will be prepared!

Familjebackpack i Malaysia -18

Familjebackpack i Malaysia -18

2 juni 2018 - 1 juli 2018

Sydostasien

Sydostasien

23 december 2017 - 10 april 2018

Resa med ryggsäck, utan bestämda planer. Bara att vi ska hålla oss i Sydostasien och njuta av tillvaron.

Hunt for Orang Pendek

Hunt for Orang Pendek

10 november 2016 - 18 december 2016

5 veckors intensivt sökande efter Orang Pendek på/i Bali, Yogyakarta, Jakarta, Singapore, Kuala Lumpur, Langkawi, Georgetown, Kota Kinabalu, Manila, Cebu & Surigao.

Borneo -ett litet äventyr?

Borneo -ett litet äventyr?

16 mars 2016 - 5 april 2016

Hoppas på en spännande resa med sol o bad, regnskog och många vilda djur -både små och stora....

Borneo mars 2016

Borneo mars 2016

25 februari 2016 - 20 mars 2016

2:a resan till Sabah på Borneo. Hoppas att få mycket naturupplevelser, djurmöten med reptiler, apor och insekter. Ser också fram mot att få nya smakupplevelser och träffa spännande människor. Kommer inte att kunna vara uppkopplad hela resan men uppdaterar då jag har möjlighet.

Borneo 3:e gången gillt

Borneo 3:e gången gillt

25 februari 2016 - 20 mars 2016

Äntligen får jag åka tillbaka till Sabah på Borneo för tredje gången. Åker denna gång liksom förra tillsammans med min äldste son Mikael. Vi kommer att tillbringa 10 dagar i regnskogen.

Borneo och Australien

Borneo och Australien

27 december 2015 - 30 januari 2016

Borneo, Brunei och Filippinerna november 2015

Borneo, Brunei och Filippinerna november 2015

1 november 2015 - 25 november 2015

Flyger till Kuala Lampor på Malaysiska fastlandet och flyger till Malaysiska Borneo och via Brunei vidare till Filippinerna. Detta med Rosa Bussarna.

Regnskogsplantering

Regnskogsplantering