Namibia

Namibia, ett stort men ödsligt land....
onsdag 20 november 2019 - Swakopmund, Erongo Region, Namibia

Kapstaden  – SwakopmundBusslivet börjar sätta sig på Bull och alla är med i matchen, härligt att man trots ganska enkla förhållanden och noll kännedom om varandra kan funka så bra ihop.Sen sist, det blev det bara halvvägs upp på Taffelberget då vinden var alltför hård för att gå

Etosha & La Rochelle
söndag 19 mars 2017 - D3047, Oshikoto Region, Namibia

På plats i Etosha har vi lyckats att se ett par svarta noshörningar och ett par lejon, i övrigt har det varit lite klent om man bortser från det vanliga utbudet(zebra, impala, springbok, giraff och div otyg. Efter vad vi har fått reda på har alla elefanter vandrat norrut :(. Vi lyckades inte

Mot Etosha
tisdag 14 mars 2017 - Halali, Oshikoto Region, Namibia

Vi lämnade verkligen Soussesvlei i ett rökmoln, det var nämligen så att medan vi körde ut från byn så drog en sandstorm in. Det är som en smutsbrun dimma som kommer i hög fart. Dessförinnan hade vi badat och duschat. Efter duschen var det som att kliva in i en hårfön. Tror aldrig att

Öken, torra flodbäddar och raka vägar
måndag 6 mars 2017 - Sossusvlei, Hardap Region, Namibia

En kall i handen, sittandes i en tältstol, vid vårt bord utanför tältet vi har på taket av bilen och känns lite som ett kontor fast med en mycket bättre utsikt och mer frisk luft!Vi har kommit fram till Sossusvlei och ska snart ut och känna på de, troligtvis, största sanddynorna i

Del åtta - Namibia
torsdag 23 februari 2017 - Namibia

Första stoppet i Namibia gjorde vi på en camping som heter Ngepi. Ngepi är en camping precis jämte en flod där det bor både flodhästar och krokodiler. Campingen har också en toalettsafari med en massa fina och speciella toaletter. Dagen vi kom hit fyllde Louise år vilket innebär att vi

2016-11-04 Namibia
lördag 5 november 2016 - Namibia

2016-11-04 NamibiaEfter den trevliga turen längs Sydafrikas östkust tog vi flyget från Kapstaden till Windhoek, Namibias huvudstad. Dels för att vi hade tid i väntan på att Morgan, bossen för alla våra reparationer, skulle vara tillbaka från sin filminspelning om flugfiske i Lesotho ( han

Sy Marieke Iii
MariekeIII i Världsomsegling
Senast aktiv - från Hörby, Skåne län, Sverige
Foton finns
fredag 21 oktober 2016 - Okaukuejo, Oshikoto Region, Namibia

Resdagboken håller på att ändra sin hemsida, så allt är inte riktigt på plats ännu. Vi har ändå lagt ut foton och kommentarer från Namibiaresan nyss. Mycket nöje!

Expedition Namibia
torsdag 13 oktober 2016 - Sossusvlei, Hardap Region, Namibia

Foton kommer i tidsordning: Klicka på Tidigare för nästa bild.Resrutt:  Stockholm  -  Windhoek (Namibia)  - Sossusvlei  - Swakopmund - Khorixas - Etosha National Park - Caprivi - Chobe National Park (Botswana) - Victoria Falls (Zimbabwe) - StockholmVi minns mest de fantastiska sanddynerna

Namibia, del 2
lördag 20 februari 2016 - Swakopmund, Erongo Region, Namibia

Precis som alla andra dagar gick vi upp tiiidigt idag. Kl fem gick vi upp och halv sex vankades det frukost. Sedan hoppade vi in i bussen igen för att åka till Swakopmund. Kl 15 var vi framme och då åkte vi direkt till "the adventure centre" för info. Jag bokade in mig på tre aktiviteter

Namibia, del 1
lördag 13 februari 2016 - Windhoek, Khomas Region, Namibia

Dags för Bull att rulla vidare till Namibia där vi ska vara i två veckor. Första campingen vi hamnade på var Ngepi Camp, en lite annorlunda camping. Vi gick på toalettsafari en dag. De hade byggt/ satt upp toaletter och duschar och badkar i en massa olika spännande miljöer. Typ med utsikt

Africa on tour - Jakten på Big 5

Africa on tour - Jakten på Big 5

6 november 2019 - 3 januari 2020

...äventyrsdags igen, även denna gång med den Rosa Bussen! 55 dagar med hetta, upplevelser, nya vänner, buss-sova m.m, ja ni vet... Denna resa går till en för mig ny kontinent. Suget av Afrika har väl inte varit det största men har växt med tiden. Nu finns längtan och då är det bara att göra slag i saken! Sagt o gjort! Start i Sydafrika och slut i Kenya, däremellan ska Namibia, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi och Tanzania passeras… alla länder hyggligt lugna och utan allt för många oroshärdar. Robben Island, Godahopsudden, Etosha NP, Victoriafallen, Malawisjön, Zanzibar och Maasai Mara är bara några av de platser som ska besökas om allt går enligt plan. Jäkligt spännande! Om det blir bungyjump, vithajsdyk och andra spektakulära aktiviteter får känslor och stämning bestämma, kanske försäkringen också... Ska som vanligt försöka leverera små rapporter löpande men ibland (säger erfarenheten) är det långt mellan fungerande wifi och svårt att få iväg det man vill... Nu kör vi! 

Kenya-Sydafrika

Kenya-Sydafrika

11 januari 2017 - 8 mars 2017

Rosa bussarna

Familjeäventyr i södra Afrika

Familjeäventyr i södra Afrika

13 januari 2017 - 14 april 2017

Tre vuxna och två barn på 7 och 5 år ska vi bila Sydafrika runt, sedan dumpar vi en vuxen och drar vidare ut till Mauritius för 11 dagars slappande med sol och bad. Efter detta styr vi kosan mot Namibia, Viktoriafallen och Botswana. Sen är både pengarna och tiden slut!

2016-09 Namibia Botswana Zimbabwe

2016-09 Namibia Botswana Zimbabwe

22 september 2016 - 7 oktober 2016

Rundresa med Temaresor: http://www.temaresor.se/Resor/Afrika/Namibia/Expedition-Namibia/

En Smilla på vift i Afrika!

En Smilla på vift i Afrika!

11 januari 2016 - 8 mars 2016

Tänkte testa på en ny kontinent och ett nytt sätt att resa. Så nu bär det av med Rosa Bussarna från Kenya till Sydafrika i knappt två månader. Känner inte en kotte (än så länge) och det kommer att bli ganska primitivt. Sova på busstaket, ingen air-condition eller toa på bussen. Blir spännande det här! ;-)

Picton Castle

Picton Castle

1 januari 2015 - 23 maj 2015

Mönstrar på Picton Castle i Kapstaden 3/1 2015 för mitt livs äventyr!

Ökensand & Vattenfall

Ökensand & Vattenfall

22 december 2014 - 12 januari 2015

Med en stor 4X4 bil avser vi att resa från Windhoek i Namibia till Victoriafallen i Zimbabwe. Vi reser över sanddyner, genom flodbädden i Fish River Canyon i södra Namibia, vänder norr ut till och mot kusten innan vi flyger vidare till Zimbabwe och Vic falls. Besöker en stor nationalpark i Botswana före hemfärden från Johannesburg i Sydafrika. Ett äventyr på tre veckor. Avser att förboka ett och annat boende. Vi kommer inte att besöka The No. 1 Ladies' Detective Agency i Gaborone, Botswana. Tyvärr...

Södra Afrika

Södra Afrika

16 oktober 2014 - 7 november 2014

Resan börjar och slutar i Johannesburg. Däremellan har vi varit i Namibia, norra Botswana och Zimbabwe.

7 mars 2014 - 29 mars 2014

Dags för Afrika igen. Denna gång får färden mot Namibia. Skall delta i ett Volontärprojekt i år igen. I Namibia finns det ökenelefanter som ställer till det för lokalbefolkningen och då uppstår det lite konflikter. EHRA (Elephant Human Relation Aid)är en organisation som genom kunskap skall försöka minska konflikter mellan djur och människor. www.desertelephant.org

Afrika, Asien USA

Afrika, Asien USA