Nya Zeeland

Little states and a chinese invasion
måndag 19 februari 2018 - Queenstown, Otago, Nya Zeeland

I expected New Zealand to feel a bit more european, especially after travelling South America, but it feels like an extra state to USA. The achitecture is the same as the countryside in Nevada with premade movable houses in bleak colours. New Zealand definitely needs some architects to immigrate

Adrenalinhöjning med forsränning
söndag 18 februari 2018 - Arthurs Point, Otago, Nya Zeeland

Vi körde bilen mot Queenstown från Lake Hawea och kom fram under förmiddagen. Idag hade vi bokat platser för forsränning och vi var både taggade och lite pirriga för vad som komma skulle.Vi åkte ut till Arthurs Pass där upphämtningsplatsen var och bytte om till våtdräkter och fick

100 timmar
måndag 19 februari 2018 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Det är något speciellt när man byter plats varje dag. Dagarna känns så oändligt mycket längre samtidigt som de flyter ihop till en enda massa. Den lilla byn som pryder foten av Nya Zeelands södra glaciärer är i mitt huvud det samma som stränderna vi låg på för tre dagar sedan. Den

Gråa Blåa Pooler och surfing med paddelbräda
lördag 17 februari 2018 - Wanaka, Otago, Nya Zeeland

Vår dag började med en regnig biltur längs med Lake Hawea och sedan Lake Wanaka. Vi åkte in i Aspiring National Park och stannade några minuter från vårt mål, The Blue Pools/De blåa sjöarna. När vi närmade oss poolerna såg vi att de inte alls var blåa utan mer grumligt grå. Eftersom

Inget guld men gröna skogar
fredag 16 februari 2018 - Lake Hawea, Otago, Nya Zeeland

Vi lämnade vårt hus klockan 10 mot nya mål. Idag skulle vi åka norrut förbi Queenstown (där Fredrik och Emma är) och först åka till Arrowtown. Arrowtown är en mysig liten by som hade sin storhetstid på 1860-talet då man fann guld i floden Arrow River. Den lilla innerstaden ser precis ut

Fyra årstider i Milford Sound
torsdag 15 februari 2018 - Milford Sound, Southland, Nya Zeeland

Vi gick upp tidigt för att bege oss till Milford Sound, en isolerad fjord mitt ute i vildmarken. För att ta sig dit måste man åka förbi Te Anau och köra cirka 2 timmar för att nå fjorden mitt ute i Fiordland National Park. Fiordland är en av flera nationalparker som tillhör det gigantiska

16 Feb: Semlor, Sverigebesök och Skype
fredag 16 februari 2018 - Invercargill, Southland, Nya Zeeland

Fredagen var en ganska vanlig skoldag för Ellen och Ludvig. Deras matlådor till skolan har tidigare bestått av hemlagad vanlig lunch, men de har nu istället valt att ha mackor att värma som de andra barnen... På fredagar finns annars ”lyxen” att kunna köpa korv med bröd... På Vilmas

Guys, it’s time for a walk
lördag 17 februari 2018 - Nya Zeeland

Bussföretaget vi åker med heter Kiwi Experience. Förutom att de skjutsar runt oss i landet så är chaufförerna guider också och tar oss till platser som jag tror vi inte hade kommit till ensamma. En dag på bussen börjar oftast tidigt på morgonen och efter en timme eller två är det

Frisk luft i Te Anau med hästridning och fika
onsdag 14 februari 2018 - Te Anau, Southland, Nya Zeeland

Dagen gick i betydligt lägre tempo än föregående dag. Vi vaknade upp på motellet med vacker havsutsikt och bestämde oss för att åka in till Riverton för att äta frukost. Där åt vi några slags ’fattiga riddare’ och eggs Benedict med smoothie och long black coffee (min favorit här

Födelsedagsfirande och skydive
fredag 16 februari 2018 - Takaka, Tasman, Nya Zeeland

Vad är det för en dag? För det är ingen vanlig dag. Nej det är ingen vanlig dag, för det är Tobias födelsedag HURRA HURRA HURRA! Nu sitter jag här på uteplatsen i Takaka och fixar med det sista (inte direkt något jättejobb. Jag lyckades smuggla in mig själv på New World (matbutik) och

Ida Matteusson Appelgren
Idaho i 2018 the Aussie-Kiwi Safari
Senast aktiv - från Greymouth, West Coast, Nya Zeeland
Ekstrand i Ohope beach

Ekstrand i Ohope beach

15 februari 2018 - 15 februari 2018

Äntligen är det fina vädret tillbaks. Har haft en underbar dag. På beachen och i poolen idag . Efter vi besökt Hobbiton i Matamata och vulkaner och geisrar i Rotorua . Har vi äntligen återvänt till kusten. Och tänker så fortsätta.

Ekstrand i auckland

Ekstrand i auckland

10 februari 2018 - 10 februari 2018

Nu är vi tillbaka i Orewa beach efter att vi varit uppe i cape Reinga och vänt. Sett jätte trädet Tane Mahuta 1500 år gammalt och badat i Rarawa beach , strand som är som potatis mjöl.

Ekstrand på Delfinsafari

Ekstrand på Delfinsafari

5 februari 2018 - 5 februari 2018

Ekstrand på resa

Ekstrand på resa

4 februari 2018 - 4 februari 2018

Lämnade Sandy beach i morse( Northland). Grattis camping på stranden. Bad i 2 meters vågor. Riktigt kanon. Inatt kom det in en storm och massa regn. Tur vi bor i husbil. Stackarna som tälta sidan om oss. Har kört kustvägen upp till Russel . Fantastiskt vacker vägsträcka. stannade och badade på vägen. Är nu på en Topp 10 camping i Russel. 27 grader och kanon väder. Ska ner i byn och äta seafood. Imorgon blir det bad och båttur. Varma hälsningar till alla där hemma. Familjen Ekstrand

Anna och Ann till NZ

Anna och Ann till NZ

6 februari 2018 - 6 mars 2018

Äntligen är det dags, ryggsäcken packad och resfebern på topp!! Vi åker först till Auckland och hälsar på en barndomskompis till mig. När vi ändå är åt det hållet reser vi lite i Australien också innan en avslutande vecka på Nya Zeeland igen! Ute ett halvår?? Näe bara en månad tyvärr så det blir att ligga i, men klagar inte!!

Bagpacking 2018

Bagpacking 2018

2 februari 2018 - 2 juni 2018

Nya zeeland, Australien, Indonesien, Malaysia, Thailand, Kambodja och Vietnam. Sen får vi se om vi kommer hem.

Oceanien 2018

Oceanien 2018

28 januari 2018 - 7 mars 2018

Resenärerna Johan, Karolina, Fredrik och Emma beger sig långt bort från Sveriges kalla väder. En länge efterlängtad resa till andra sidan jorden är snart här och börjar den 28 januari 15.30 med 6 timmars flygresa från Kastrup till Doha i Qatar med Qatar Airways. Där har vi 2 timmars väntetid innan vi tar nästa plan till Auckland som ligger på Nya Zeelands norra ö. Flygtiden är 16 timmar där vi även kommer förlora tid på grund av tidszonerna. Morgonen den 30 januari kommer vi landa i Auckland och vårt äventyr kommer börja på riktigt!

Söderhavet

Söderhavet

14 januari 2018 - 18 februari 2018

Vi lämnade Stockholm 14/1 för en kortare tripp till Köpenhamn där vi böt till Singapore airlines för en väsentligt längre trip till Singapore. Vi kom fram på morgonen och då stod en buss och väntade på oss för en stadsrundtur då vi ändå inte fick checka in på hotellet före 14.00. Vi är en grupp på 17 personer med en svensk guide som besökte China Town, little India och botaniska trädgården med en underbar orkidépark. Sen till hotellet uttröttade efter 12 timmar i planet och 7 timmars tidsskillnad var det skönt att vila en stund. På kvällen tog vi en promenad ner till China town och åt middag. 16/1 Här hade vi en ledig dag fram till 17.00 när vi skulle till flyget för avresa till Christchurch. Vi valde att besöka en nyanlagd park på nyanlagd mark ute i havet som man byggt med hjälp av avfall. Där var vi i en artificiell regnskog som dom byggt med massor av vackra blommor och växter. Sen åkte vi upp i Sands hotell som är tre huskroppar som är hopbyggda på toppen med restauranger och pool på 57é våningen urhäftigt! Efter en bit mat i China town var det dags att gå till hotellet för att resa vidare. 17/1 Christchurch, efetr ytterligare 10 timmar i flygplan och 5 timmars ytterligare tidsförskjutning har vi 12 timmars tidsskillnad mot hemma. Eftersom vi landar på morgonen så får vi vänta på incheckning genom att åka runt med bussen. Här kan man tro att man hamnat i England med tanke på hur husen ser ut och vad gatorna heter. Vi besöker en botanisk trädgård och tittar på återuppbyggnaden av centrala delarna som blev totalförstörda vid en jordbävning 2011. Det fanns ett monument med 185 stolar som var de stolar de 185 som omkom vid katastrofen satt på när jordbävningen kom. Efter incheckning och en stunds vila var det dags att ta en promenad och äta middag. 18/1 Idag åker vi ett Transalpin tåg ett s.k. sienic train över bergen från den östra till den västra sidan genom ett bergspass på 954 m.ö.h. Massor av tunnlar och otroligt landskap var upplevelsen här här vaskade man guld på 1800 talet och anlade kolgruvor. På andra sidan bergen mötte bussen upp och vi åt lunch och reste vidare till Frans Josefs glaciär. Detta är en by som lever på att ta turister upp till en glaciär på alla möjliga vis. Vi hade ett gäng i gruppen som flög helikopter dit. 19/1 Idag var det en lång dag med mycket bussresa och en hel del aktiviteter. Vi följde en flod genom bergslandskapen och kom så småningom till Haast där vi bordade en Jetboat för en Safri uppför floden med medhavd Picknick. Båten gick i nästan 50 knop och behövde bara 10 cm vatten. Tjejen som körde visade massa roliga trick man kunde göra med denna farkost. Häftigt. Vi färdades nästan 3 mil på floden och en höjdskillnad uppåt på 200 m. När vi kom fram stod bussen åter där för att ta oss ner till Queenstown en riktig äventyrsstad. Vi gjorde några kortare stop på vägen bl.a. på en fruktfarm där man kunde köpa det mesta som finns i fruktväg. På kvällen var det egen tid för promenad och middag i stan. Vi lyckades hamna på en dålig restaurang med engelskt kök. Ingen höjdare. 20/1 vi började med att åka och titta på där hela BungyJump rörelsen startade vid en bro med 43 meter ner till Vattnet. Där gjordes dom första kommersiella hoppen i världen i mitten på 1980 talet.Det kostade 1300 kr för att göra ett hopp men vi avstod. Sen åkte vi till guldgrävarstaden Arrowtown och var på ett Museum för att se hur det var i slutet på 1800 talet under sökandet efter guld. Sen var det lunch på en vingård där vi fick smaka nya Nyzeeländska viner och se hur dom tog hand om sina druvor. Ledig eftermiddag för vila och tvätt. På kvällen åt vi ost och vin till middag i trädgården på hotellet en ljum och härlig sommarkväll.. 21/1 Idag hade vi en ledig dag som vi spenderade i en fågelpark med bl.a. Kiwi fåglar och en show där dom visade hur dom tar hand om utrotningshotade arter. Sen promenerade vi i staden och åt lunch i en park där vi satt alldeles nära stranden där folk badade och använde massa vatten aktiviteter.. På kvällen åkte vi ett gammalt ångfartyg till en fårfarm där vi först åt en god buffe och sen fick se hur man klipper får och hur hundarna vallar fåren.. 22/1 Idag var det åter buss resa ner till vad man kallar tempererad regnskog där det växte oerhört mycket mossa på alla träd förutom att vegetationen var helt fantastisk. Sen bordade vi en bå i en fjord där bergen stupade rakt ner i vattnet och det var hundratals av vattenfall som rann utmed bergskanterna. Vi såg pälssälar och delfiner utmed båten. Kvällen tillbringade vi på hotellet i Te Anahu med ett dopp i deras pool och en Pizza på stan. 22/1 Idag var det en lugn dag med buss resa till Dunedin där vi avslutade kvällen på ett bryggeri med middag och ölprovning. Under dagen åkte vi genom landskap med fårfarmar och hjortfarmar. Strålande väder med sol och ca 25 grader.

1 januari 2018 - 1 januari 2019

Vårt stora äventyr på andra sidan jorden!

4 reissu

4 reissu