West Coast

Hike
tisdag 19 februari 2019 - Cape Foulwind, West Coast, Nya Zeeland

Vidare från fyrbent till fyrhjulat när vår guide Yvonne hämtade oss i sin knallgula jeep och satte fart mot Kahurangi National Park. Efter en knapp timme på snirkliga trånga grusvägar nådde vi så starten för dagens första vandring med målet Honeycomb Hill Caves. En promenad som

Franz josef glacier
söndag 17 februari 2019 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Efter en natt i delat rum tillsammans med ett trevligt par från Tyskland startade vi dagen med en rejäl frukostbuffé, med riktigt kaffe åt Annelie! Dagens stora plan var helikoptertur upp på glaciären Franz Josef. När vi kom till samlingsplatsen var det dock osäkert om det skulle bli några

Dag 5 Kör dag!
lördag 16 februari 2019 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Idag hämtade vi ut vår lilla hyrbil och lämnade Queenstown. En inte helt enkel omställning att köra bil på fel sida, som Annelie dock löste med den äran. Flera timmar på slingrande bergsvägar är dock hårt jobb så vi pausade i Wanaka där det var full fart med en stor triatlontävling.

19 januari: Guldvaskning i en guldgrävarstad!
lördag 19 januari 2019 - Greymouth, West Coast, Nya Zeeland

På söndagsmorgonen  när vi vaknade, var utsidan av vårt innerfält fyllt med sandflies som ville komma in. När vi kom ut ur tältet insåg vi att det var bättre att åka vidare och äta frukost för att inte bli alldeles uppätna av sandflugorna. Vi körde vidare och kom efter ca 20 minuter

Franz Josef, Panncake Rocks och Otira Stagecoach Hotel
måndag 14 januari 2019 - Otira, West Coast, Nya Zeeland

Mån 14/1 Soligt och fint ute. En dag med både ”glass” och ”pannkakor”. Efter frukost beger vi oss till Franz Josef igen nu när vädret är så bra. Björn följer med förbi första utsiktspunkten där glaciären slutade 1908, när mormor Maja föddes. Längre fram när det går brant

Droemmen i Nya Zeeland 2019
Queenstown Arrowtown Västkusten
söndag 13 januari 2019 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Sön 13/1Frukost på rummet. Målet idag är glaciärerna på Västkusten. Stannar strax i Arrowtown, den bäst bevarade guldgruvestaden i regionen. 1862 hittade några guldgrävare guld i Fox river och snart växte Arrowtown till 7000 invånare. Regnar idag men vyerna är otroliga. Vi stannar till

Droemmen i Nya Zeeland 2019
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand
Nu passar vi på ,, vi har bra wifi
söndag 11 november 2018 - Reefton, West Coast, Nya Zeeland

Idag har det varit ännu bättre ,,, vi har vandrat över NZ s längsta hängbro , 160 m över Buller River o vidare till Ariki vattenfallet ,, Ytterligate ett möte med så vacker natur Stopp för lunch vid Lewis pass , med bergen , forsen och solen , vi lagar omelett o sallad ,,, smakar som på

Fox Glaciär
fredag 27 april 2018 - Fox Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Resans första regndagar...Vi bor på ett backpackerställe som är riktigt bra. Har haft rum med uteplats och kök för oss själva. Läget perfekt. Har inget mot regn i måttliga mängder men det här är inte måttliga mängder. Tog en promenad runt sjön vid soluppgången igår men

100 timmar
måndag 19 februari 2018 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Det är något speciellt när man byter plats varje dag. Dagarna känns så oändligt mycket längre samtidigt som de flyter ihop till en enda massa. Den lilla byn som pryder foten av Nya Zeelands södra glaciärer är i mitt huvud det samma som stränderna vi låg på för tre dagar sedan. Den

Tre smockor i Reefton
torsdag 15 februari 2018 - Reefton, West Coast, Nya Zeeland

Tjo!Från Whataroa gick färden vidare mot La Fontaine för ett kort stopp. Den hade väldigt mycket vatten som gjorde det svårt att sighta någon fisk. Den var dock lika fin som vanligt. Jordbävningen (4.3) i Whataroa var en ny upplevelse. Plötsligt kändes det som en långtradare hade kört in

11 februari 2019 - 3 mars 2019

Tomas och jag reser till Nya Zeeland! En drömresa går i uppfyllelse.

Nya Zeeland 2019

Nya Zeeland 2019

1 januari 2019 - 25 januari 2019

Anne och Arne Reser

Anne och Arne Reser

5 oktober 2018 - 19 december 2018

16 april 2018 - 29 april 2018

NZ har aldrig funnits i våra reseplaneringar men så började dottern studera i Aus och vi skulle såklart hälsa på. Då blev det ett par veckor till Sydön på NZ. Vi var lite för nära för att kunna låta bli... Här kommer vår dagbok från resan... ett stöd för vårt minne men kanske även inspiration för någon som funderar på att besöka NZ.

Bagpacking 2018

Bagpacking 2018

4 februari 2018 - 2 juni 2018

Nya zeeland, Australien, Indonesien, Malaysia, Thailand och Vietnam. Sen får vi se om vi kommer hem.

1 januari 2018 - 1 februari 2019

Vårt stora äventyr på andra sidan jorden!

Down Under

Down Under

3 december 2017 - 26 januari 2018

Diary about Matilda and Philipp's Honeymoon. In the 2 months, they are going to explore Australia, Tasmania and New Zealand.

Hongkong-Fiji-Nya Zeeland-Australien

Hongkong-Fiji-Nya Zeeland-Australien

3 december 2017 - 25 januari 2018

Sol och bad i söderhavet, Nya Zeeland runt samt Sydney och Melbourne. En resa med mycket natur och kultur. Snorkling, glaciärvandring, hiking, mountainbike, valsafari, tennis samt en och annan pub!

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

Jaris och Eva-Helens kombinerade studie och upptäcktsresa

17 oktober 2017 - 19 juni 2018

Den här gången ska vi resa runt i Nya Zeeland och Australien. Vi börjar med Nya Zeeland under ca 6 månader innan vi åker till Australien. Naturupplevelser utöver det vanliga, vandra, dyka, vinprovningar m.m. under totalt 8 månader.

New Zealand 2018 Revivel-Tour

New Zealand 2018 Revivel-Tour

15 januari 2018 - 26 februari 2018

Vi skall återuppliva gamla minnen och fisken från vår premiärresa 1995.

Annelie Jönsson
Annelie_och_Tomas