Franz Josef Glacier

Franz josef glacier
söndag 17 februari 2019 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Efter en natt i delat rum tillsammans med ett trevligt par från Tyskland startade vi dagen med en rejäl frukostbuffé, med riktigt kaffe åt Annelie! Dagens stora plan var helikoptertur upp på glaciären Franz Josef. När vi kom till samlingsplatsen var det dock osäkert om det skulle bli några

Dag 5 Kör dag!
lördag 16 februari 2019 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Idag hämtade vi ut vår lilla hyrbil och lämnade Queenstown. En inte helt enkel omställning att köra bil på fel sida, som Annelie dock löste med den äran. Flera timmar på slingrande bergsvägar är dock hårt jobb så vi pausade i Wanaka där det var full fart med en stor triatlontävling.

Queenstown Arrowtown Västkusten
söndag 13 januari 2019 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Sön 13/1Frukost på rummet. Målet idag är glaciärerna på Västkusten. Stannar strax i Arrowtown, den bäst bevarade guldgruvestaden i regionen. 1862 hittade några guldgrävare guld i Fox river och snart växte Arrowtown till 7000 invånare. Regnar idag men vyerna är otroliga. Vi stannar till

Ingela Johansson
Droemmen i Nya Zeeland 2019
Senast aktiv - från Bangkok, Thailand
100 timmar
måndag 19 februari 2018 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Det är något speciellt när man byter plats varje dag. Dagarna känns så oändligt mycket längre samtidigt som de flyter ihop till en enda massa. Den lilla byn som pryder foten av Nya Zeelands södra glaciärer är i mitt huvud det samma som stränderna vi låg på för tre dagar sedan. Den

Abel Tasman och Franz Josef glacier 26-29 dec
lördag 30 december 2017 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

26decResdag Wellington-Nelson(Tahunaui). Morgonen började med den tidiga färjan Wellington-Picton, som var fullproppad denna dag, som tur var så var jag ute i god tid för incheckning av mina väskor.(Man får bara ha ett litet handbagage med sig ombord på båten) Överfarten tog 3,5h, tyvärr

Ännu ett bakslag......
måndag 30 januari 2017 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Började dagen med en vandring kring Lake Matheson och sedan körde vi till Franz Josef.Väderprognosen var uppklarnande vid 13-tiden och sedan stor sol. Då vi kom till Franz Josef konstaterade vi att prognosen gick åt motsatt håll och strax efter lunch fick vi besked att det inte skulle bli

Susanne Persson
Thefantasticfourontour i Down under
Senast aktiv - från Hongkong
Ösregn
söndag 29 januari 2017 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Regntunga skyar mötte oss denna morgon. Vilken tur vi hade med vädret igår👍😎Vi körde norrut mot Wanaka och då vi körde upp över bergen stack solen genom molntäcket och skapade den mest fantastiska regnbåge vi någonsin sett😄Tyvärr orkade solen inte skingra molnen och hela vägen

Susanne Persson
Thefantasticfourontour i Down under
Senast aktiv - från Hongkong
Kontrasternas kontraster
fredag 30 december 2016 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Hej! Här kommer gårdagens inlägg. Dåligt Wifi gjorde att vi inte kunde lägga ut inlägget. Nu har vi landat i Franz Josef som är ett litet samhälle. Känt mest för sin namne glaciären som ligger ca 5 km från byn. Allt är uppbyggt kring glaciären. Vi startade ganska tidigt från

Peter & Magnus Ae
PoMAroundTheGlobe i NZAS167
Senast aktiv - från Melbourne, Victoria, Australien
Fox- Franz Josef glaciär

När vi hyrde bilen fick vi tips om att ta vägen som går längs kustremsan och vi undra varför men nu vet vi varför. Vilken fantastisk utsikt, förutom regnet! Nåja,vi får hoppas på fint väder på vägen tillbaka. Väl framme i Fox glaciär så hade vädret blivit bättre och vi ha tid

Kerstin  Hjortsberg
KerstinHjortsberg i Nya Zeeland
Senast aktiv - från Christchurch, Canterbury, Nya Zeeland
brrrrrrr
torsdag 5 februari 2015 - Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Det är svingit kallt och regnar så mycket att man inte ser vart man går ens. Vi gick en guidad promenad till glasiären här och tillbaka. Det var 10 h sen, fryser fortfarande. Vi har badat i hot pooles oxå. 36,38 och 40 grader. Efter det blev det en powernap på 4 h och läste ut ytterligare

Nya Zeeland

11 februari 2019 - 3 mars 2019

Tomas och jag reser till Nya Zeeland! En drömresa går i uppfyllelse.

Nya Zeeland 2019

1 januari 2019 - 25 januari 2019

Bagpacking 2018

4 februari 2018 - 2 juni 2018

Nya zeeland, Australien, Indonesien, Malaysia, Thailand och Vietnam. Sen får vi se om vi kommer hem.

Hongkong-Fiji-Nya Zeeland-Australien

3 december 2017 - 25 januari 2018

Sol och bad i söderhavet, Nya Zeeland runt samt Sydney och Melbourne. En resa med mycket natur och kultur. Snorkling, glaciärvandring, hiking, mountainbike, valsafari, tennis samt en och annan pub!

Down under

25 december 2016 - 17 februari 2017

NZAS167

22 december 2016 - 16 januari 2017

Nu kör vi ytterligare en vinterresa till Down Under. Denna gång blir det mest Sydön på Nya Zeeland och sen Surfers Paradise i Australien och sist men inte minst en sväng till Singapore. Ut- och hemresa sker på samma sätt. Göteborg-London-Singapore-Sidney med slutdestination Auckland. Där blir det lite inrikesflyg och hyrbilar innan vi tar samma resa tillbaka till Göteborg. På resan kommer vi stöta på goda vänner några gånger. Skall bli roligt! Häng med om du har lust! Känns hoppfullt att Resdagboken har fått en välbehövlig uppdatering! Grattis till det!

Nya Zeeland

14 februari 2016 - 14 mars 2016

Nya zeeland/bali!

15 januari 2015 - 5 mars 2015

Äventyr 2015!!!

2 januari 2015 - 27 mars 2015

Mot nya platser!!! O kanske några gamla och bekanta!!!

New Zeeland

29 januari 2014 - 6 mars 2014

Då var ett kapitel skrivet och minnen förevigade. Australiens östkust är nu avklarade och vi har haft en magisk resa så långt! Nästa stop är det omtalade Nya Zeeland!