Men du forstar val an nr.2

torsdag 2 oktober 2008 Dublin, County Dublin, Irland

Hej igen

rakt pa sak.

som sagt dagen borjade med att vi tog oss till Egyptiska museet, fullsmockat med turistbussar men vi klamde oss in i en grupp och kom in tillslut.

Biljett in kostar 50 pund och det ar det val vart. Vad som kan vara bra ar att man laser pa lite innan om vad det finns for krussiduller och dundergrejer darinne for det ar MYCKET.
Helst ska man val ha en guide me.
Det hade inte vi men blev facinerade till 100 enda.
Coolaste: Tutankhamuns guld mask och allt annat guldoverdad han var kladd i... vilka detaljer!

Mumier av faraoer och aven djur.. ojoj. Man kunde se naglar, har, tander... Sa valbevarat efter sa manga tusen ar!
Vacker intresse sa nu haller jag pa att lasa pa om dom, ska bli expert!

Efter museet gav vi oss av i en taxi till Islamiska Kairo.
Det var.. annorlunda. Dom varnade oss att inte ga vilse.. neeejda. Vi gar in pa smagatorna in i damm,smuts,kryddor,barn,djur,skrap,fattigdom.
Sinnes. Bor dom sahar? Det var markligt att ga dar men spannande... och vi gick ju saklart vilse. Ingen fattade ju engelska heller.. stirrade bara.
En man pa en moppe fattade vinken och guidade oss ut ur labyrinten och vi blev glada. Besokte en moské, det var intressant.. Mycket mer chillat an i en kyrka.. dom bara ligger och degar darinne och barnen springer runt och lattjar.. vissa ber da forstass men verkar som en trevlig samlingsplats.

Sen gick vi och kopte lite teer och kryddor av en schysst nisse som hade varit i Mecka. Sen fall morkret och vi kande inte att vi ville vara kvar da... hela vagen var blockat i nagra kilometer sa det var HOPPLOST att fa en taxi.. dom som stannade fattade inte engelska och drog illa kvickt..
Aja.. loste sig och vi kom hem efter manga om och men.
Det ar ingen lek att aka taxi i Kairo... dom stannar HELA tiden.. var 50 meter och fragar folk om vagen.. alla ar lika sjalvklart vetande och pekar och hoger och vanster.. sa pekar nasta at ett annat hall. Pa nat vanster kommer man ju hem men det tar sin lilla tid.. man kan inte ha brottom direkt..

Vi gjorde oss i ordning for att vi skulle aka pa en tur pa nilen och ata middag.. tyvarr blev det installt och vi vart lite dystra. Men tog oss till Hard rock cafe i stallet. Najs det me.

Nar vi sen ar pa vag hem och gar en promenad langs Nilen blev sa hors vi ett skrik. Jossan stannar till och drar andan och jag upptacker ganska fort vad som sker.
Vagen vi gar bredvid ar tungt trafikerad och hastigheterna ar maxade.
En kille haller just pa att bli totalt overkord. Han ligger pa huven och forsoker halla sig fast i passagerar fonstret medan bilen bernar pa som vanligt.. saktar inte ens in.
Killen skriker och ramlar tillslut av och rullar omkring mitt i gatan medan bilarna bara kor och kor. Hans huvud var pa snudden att hamna under och det var helt sjukt...
Han klarar ta sig in til trottoaren och faller ihop mot en vagg.
INGEN stannar. INGEN bryr sig.
Han sitter bara dar rakt upp och ner. Vi kunde omojligt ta oss over till andra sidan.. da skulle vi oxa bli pladask pannkaka.

Nar senare akte forbi med en taxi satt han dar och det stog nagra samlade runt om. hoppas hoppas han fick hjalp.
Var finns medmanskligheten? Mitt i ramadan.. da man ska tanka pa varandra i fattigdom. Aven om det ar 20 000 000 manniskor och detta sakerligen hander dagligen sa kan jag inte forsta.
Jag har oxa san fruktansvard angest att vi inte gjorde nagot.. men vi kunde inte och jag vet inte vad vi skulle gjort om vi hade kunnat ta oss over vagen heller.

Hur som helst. Ar i ett tryggt irland nu. Soker jobb och medan bor jag hos min kara van Damien har i Limerick.. tacksamt!
Det ar skont att vara tillbaka, hoppas att jag ska fa jobb snart sa jag kans tanna en liten stund.. har fatt lite samtal sa vi far se var det leder till.

Nu ska jag dricka en kaffe pa fiket har nere.. maste hitta pa saker att gora fram tills damien slutar klockan 6..

Puss och kram!

Vanessa Sarén