scotland 15-18 may

fredag 15 maj 2009 Pitlochry, Skottland, Storbritannien

Hej och ha,

Lite seg med att skriva men tankte att jag skulle uppdatera efter min aventyrliga helg.

Fredag efter jobbet for jag direkt till Shannon airport, motte upp min danska van Pania. Aven fast vi hade checkat in online sa fick vi spriiiinga till gaten och flyget.
Destination Glasgow. Val framme gick vi direkt och hamtade nycklarna till varan hyrbil. Koppla upp var Roadbitch ( las: GPS ) och for ivag med mal Caputh.. sjalvklart uttalas det KAPUTT, dar vi hade bokat in oss pa hostel for de nast kommande 3 natterna.
Caputh va inte sadar lattjo eftersom de var mitt i ingenstans sa vi tog bilen till Dundalk, nagot storre by med typ 2 pubar. Roadbitch hade vissa komplikationer "re-calculating" vilket gjorde att mat inte langre serverades och vi fick gott noja oss med typ twix till middag.

For tillbaka till hostlet i tidig timma, eftersom vi skulle upp morgonen darefter och avverka varat oplanerade schema.
Pa morgonen traffade vi den enda andra gasten i varat hostel- Engelska Nigel 40+ fagelskadare/cyklist. Men oppna for nya manniskor som jag och pania ar sa bestamde vi dejt senare samma kvall. Han var verkligen en san dar typ med en artighets-benmarg som bara engelska manniskor har.

aja, jag och pania akte till pitlochry och kikade in ett slott och ett whiskey bryggeri darafter akte vi till varan inboka tur: TUBING. Wiiihhoooo! Det var vi och ungegar 10 andra och 2 turledare som akte till River Tay, pa med vatdrakter och ner i varsinn gummiring sedan flog vi fram i forsen. Helt sjukt kul, sedan var det valfritt hopp fran olika klippor.. jaaaattehoga men modiga som vi va hoppade vi fran allra hogsta!
Hela turen tog ungegar 3 timmar, svinkallt aven fast man hade vatdrakt. Men det var helt underbart att ligga i en ring ( nar vattnet var lugnt ) och aka igenom den vackra naturen, kandes mer som en djungel vattenfall och hoga berg :-)
Foretaget heter NAE limits och ar val vart ett besok om man har vagarna forbi skottland!

Sen akte vi hem och tog en snabb varm dusch. var van Nigel hade lagat en utsokt middag till oss. Efter maten akte vi till Pitlochry och deras teater for att ga pa musikal.
"whiskey galore- a musical". Jag har aldrig vart pa en musikal forr men jag aaalskare! Tank om varlden kunde va sadar.. sjunga nar man tjaffsar ;-)

Hem bums i sang och sen ivag till NAE limits for Riverrafting (forsranning). Da satt man i en gummi bat och paddla ner for en fors, hade blivit lite uppskramd eftersom en kompis sa att hans van hade inte kunnat ga pa tva ar efter han gjort det..!
Men sa farligt va det inte i denna fors.. men skoj! Har grymma bilder som jag ska lagga upp senare.
Efter turen va det pa med klader och in i bilen. Nu aker vi till Loch Ness i norra skottland.. for forbi Blair Castle med, coolt slott rummen ar bevarade sedan 1700 talet (inte helt saker pa artal ) och hade jattefin samling av bade konst och gamla antika mobler.. gjorde aven mig intresserad som inte kan ett dyft om sana saker.. :-)
Efter slottet plockade vi upp en liftare och akte till sjon med det farliga monstret Nessie.
Dumpade av liftarn och for runt sjon.. gick aven pa en ustallning om Nessie. Hur vackert som helst och vi saaaag faaaktiskt nessie!

Vi tog en slingervag hem tillbaka till hostlet och gud sa fint.. akte genom dalar i solnedgangen, massa renar och sjoar, samtidigt som vi lyssnade pa skotsk musik ( think braveheart ) .
obeskrivligt.

Var ganska trotta sa sov ut till hela 9 dan efter - varan sista dag vilekt vi spenderade med Nigel. Akte till Loch Leven och akte med en liten fiskebat till ett slott- tydligen varsta
historian men eftersom det OSREGNADE sa kande jag mig inte direkt sugen pa att lara mig om det sa jag har lovat mig sjalv att lasa pa om det snart.. tackar for wikipedia.

Hann med saaaa mycket pa bara 3.5 dag for san billig slant.
LA ut 350euro och da ar allt inraknat: flyg,hyrbil,bensin,boende,rafting,tubing,mat (haggis,sushi),musikalbiljett,intrade till loch ness utstallning och blair castle,souvenirer och myceket annat!
Det galler att ha en liten plan i huvet over vad syftet med en resa ar.. nu akte inte vi och festade utan ville se sa mycket av skottland som mojligt pa liten tid.. och det tycker jag verkligen att vi har gjort!

Hade askul i skottland. Nu ar jag tillbaka i irland men snart ar jag hemma i svea.
Har sagt upp mig ifran mitt jobb och kommer hem efter 18e juni!!

Skriver nagon gang inna jag kommer hem.
haha inser att det har ar nog det langsta inlagget nansin! VAKNA DET AR OVER NU! ;-)

Vanessa Sarén
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige