Öken, öken, öken...

tisdag 17 november 2009 Douz, Kebili, Tunisien

Så var det då dags - att begå Sahara.
Visst skulle man gärna ha velat backa ut en egen kamel ur garaget och sakta vaggat fram e en vecka till en oas. Men så fungerar det tyvärr inte.
Vi fick istället betala för att åka en fyrhjulsdriven bil rätt in i Sahara - över förtorkad mark och upp och ner över sanddynerna... Ibland var det rena berg och dalbanan.
Flera gånger slogs ci av likheterna med fjällen - samma känsla på ett väldigt tydligt sätt.
Efter fyra timmar och 13 mil kom vi fram till oasen Ksar Ghilame
Den bara låg där - precis som i sagan - omgiven av dadelpalmer och tamarinträd.
Flera "campingplatser" fanns i oasen - vi bodde i ett redan uppställt tält - med massor av tjocka täcken - vilka senare skulle visa sig behövas!
Ett par timmars kamelfärd ut i öknen för matt iaf komma bort från känskan av att ha fuskat med att ha åkt 4W drive ut i öknen...
Såg solnedgången från en gammal fästning romarna byggt - och red sedan tillbaka.
Jo, det VAR mycket romantiskt!
Middag och kvällen avslutades med massor av musik. Trummor och den beryktade "getmagen" dvs en halv get minus huvud som fungerar som säckpipa. (Lägger upp bilder senare).
Gick ut för att titta på stjärnorna när muciken tystnat och dieselkraftverket slutat.
Ökennatten var svart - och kall- men häftig!
Ingrid

Micke Svanström