Mot alla odds....

onsdag 18 november 2009 Douz, Kebili, Tunisien

En dag som ägnades åt att resa - och som det senare skulle visa sig - att överleva!

Resan från öknen gick bra - tog med mig en flaska Saharasand för att plantera kaktusar i!
Tillbaka i Douz åt vi en snabb lunch för att sen fortsätta med lounge - minibuss - till Gabez där vi skulle byta för att fortsätta till Sousse.
Väntade någon timme i Douz på att minibussen skulle fyllas.
Efter ett par timmar anlände vi till Gabez - samma väntan där - innan alla åtta platser är fyllda kör inte bussen.

Den här bussen såg redan från början rätt så anfrätt ut - innanmätet liksom ramlade sönder och varje gång skjutdörren öppnades måste den stängas med en ståltråd...
Men vi hade inget val.

Fyra timmar skulle resan ta och det började redan bli mörkt.
Trafiken var rätt så tät och när vi skulle köra om en långtradare - blev det istället en panikinbromsning - gasvajern hade gått av.
Den fixades i skenet av ficklampor och en assisterande minibuss. Men vid det laget hade vi tappat ståltråden som höll ihop vår buss - så alla började leta på marken i skenet av mobiltelefonerna...

Sedan kom DIMMAN - vit och ogenomskinlig och tjock! Eftersom vår buss hade extremt dåliga lysen kröp vi fram - allt gick bra tills chauffören tog fel avfart från motorvägen - men istället för att köra av började han vända på uppfarten och körde mot körriktningen - vilket ingen såg eftersom allt var bara vitt...
Till slut kom vi hem - något kallsvettiga....