HDCS Roadtrip 2010 Ystad- Svenljunga

måndag 12 juli 2010 Svenljunga, Västra Götalands län, Sverige

HDCS Roadtrip 2010

Söndagen ägnades åt att ta sig till Ystad där starten av HDCS Roadtrip 2010 har sin början på måndagsmorgonen. Lunchen intogs hos Bosse Blomlöf i Brömsebro
där Göran hade beställt räkmackor som var suveränt goda, kan garanterat rekommenderas.
Därefter fortsättning på vår väg till Ystad. Värmen skall man inte klaga på, men det var som att sitta framför en hårfön som fastnat på varmaste läget. Övernattning skedde på vandrarhem i Ystad's hamn. Efter en dusch och intagande av kvällsmål med vin alternativt öl var det VM-final i fotboll.
Klockan var satt på 06.45 för att hinna äta frukost och packa innan det var dags att träffa övriga som skall ge sig av på vår Roadtrip till Haparanda strax efter åtta, avfärd är satt till 09.00.
Väckninge skedde dock betydligt tidigare med hjälp av Tors hammare som smällde på ordentligt + att regnet smattrade rejält mot taket, som tur var så lugnade det ner sig lagom till vår promenad till frukoststället.
Det var 33 ekipage som hade samlats på Stortorget och alla fotograferades plus att de som hade tänkt göra hela resan till Haparande samlades på en särskild bild, det visade sig att 14 st har tänkt att göra hela resan. Avfärden skedde i stort sett på klockslaget 09.00 och det var inte som man sjunger om att gå över daggstänkta berg utan här var det regnblöta vägar i stället.
Tuffa som vi är så skippades regnkläderna, man är väl en biker, vi hade tur då regnet inte tilltog utan
höll sig kvar i de gråa moln som svävade över oss och läckte bara lite grann.
Vädret svängde över till det bättre och solen tittade fram lagom till att vi kom till Karlshamn.
Torget i Karlshamn blev platsen för vårt lunchuppehåll och då var värmen påskruvad för fullt.
Antalet hojar hade ökat till ca 55 st inför vår nästa etapp som gick till Växsjö, här blev det ett oplanerat stopp som berodde på att molnen ovanför oss, de hade kommit tillbaka, började läcka så vi stannade för påsättande av regnkläder som sedan fick sitta på fram till Växsjö där de packades ned i sadelväskorna igen. Från Växsjö åkte vi vidare mot Värnamo där vi stannade till på torget och blev intervjuade av Värnamo tidning. Efter Värnamo så tog EG över och förde oss på diverse krokiga och roliga vägar fram till dagens etappmål Svenljunga. Här var det ordnat med diverse aktiviteter med middag och inkvartering, så det går ingen nöd på oss. Det är till och med ordnat med frukost
i morgon bitti.

I morgon bär det av mot Vingåker.
Ha'de
Åke