Contrasten in Georgie

tisdag 9 augusti 2011 Batumi, Georgia, USA

Dag allemaal,

Hoe gaat het met jullie?
Ik ben ondertussen mijn laatste dagen in Georgie aan het doorbrengen.

De laatste keer mailde ik vanuit Kutaisi. In de homestay waar ik was zat ook een groep locals die een training als sociaal assistent kwamen volgen. 's Avonds moest ik meedoen met de zangstonde rond de piano en ook een locaal danske placeren.

Daarna ben ik naar de Zwarte Zee getrokken. Batumi is 'the place to be' met dure hotels, hippe bars en een grote verzameling dure auto's... een paar honderd meter verder oude Russische flatgebouwen die dringend opgeknapt moeten worden. Ik ben zelf een stukje buiten Batumi gaan logeren, dat is net iets kalmer maar ook daar al veel nieuwe hotels en bars. Ik zat daar op ongeveer 10 km van de Turkse grens.

Van daaruit heb ik een minibus genomen over een prachtige route door de bergen (wel erg langzaam want de chauffeur heeft nog een hoop marchandise bij voor de dorpjes onderweg natuurlijk) richting Akhalstikhe (niet zo ver van de Armeense grens). Het uitzicht onderweg was prachtig maar de contrasten kunnen hier niet groter zijn.

Batumi is het zomerverblijf van de rijken met een Sheraton en een Radisson Sas waar ze paraderen in hun Porsche Cayenne en een miniskule bikini.
De dorpjes in de bergen staan vol houten huisjes, koeien met de bel om, mensen die aan een centraal punt drinkwater gaan halen, vrouwen met lange rokken, een heelrijke stilte en zuivere lucht...
Georgie heeft het allemaal...

Ondertussen heb ik Akhaltsikhe maar vooral Varzia en Sapara monastery bezocht. Vardzia is een kloostercomplex in de rotsen met tunnels en grotten. Dit werd gebouwd tussen 1150 en 1250 ergens door king George en zijn dochter. Een van de monikken deed de kerk voor me open met prachtige muurschilderingen. Je kan er door de tunnels lopen en verschillende grotten ontdekken. Ik moest natuurlijk ook drinken van het heilige water. Er woonden vroeger 700 monikken, vandaag nog 10.

Ook het klooster van Sapara heeft weer in prachtige ligging en indrukwekkende muurschilderingen. Na de trip moest ik van de taxichauffeur mee naar zijn winkel voor verse meloen. Hij had ook al een lunchpakket bij van zijn vrouw voor 's middags... leuk!

Voila, morgen ga ik richting Tbilisi en dan terug naar ons Belgenland.

Tot binnenkort!

Groetjes