Livet utan en biltuta

söndag 13 november 2011 Knivsta, Uppsala län, Sverige

Heeeej alla suecos :)

I torsdags landade vi pa bangkoks flygplats och nej det var ingen oversvamning dar sa vi hade kunnat stanna men ist drog vi vidare direkt till Kambodja.
Men for att ta oss dit var vi ju tvungna att hitta bussen dit, sa vi borja fraga runt hur vi kom till en busstationen dar vi kunde finna en buss till kambodja. Alla skickade oss till olika stallen tills vi hoppade pa en shuttle bus som var "thailandska = fee" = free och det var ju bra for vi var igentligen inte helt sakra pa att detta var ratt buss att ta men vi kommer till en busstation iaf. Vi borjar igen fraga efter hur vi tar oss till Bangkoks huvud busstation sa vi kan hitta en buss till Kamodja. En kille hjalper oss kopa en biljett som vi glatt betalar for, vi hade ju inte sa mycket annat val, vi forstar inte helt dom och inte dom oss heller. Men vad vi uppfattade sa skulle vi aka den har bussen forst som skulle ta 20 min till busscentralen men vi aker och aker och efter ca 1,5 timme inser vi nog att detta ar bussen till Kambodja (hoppades vi). Men vi hade ingen aning hur lang tid det skulle ta eller vart vi skulle av, vi hade inte heller lust att sitta allt for manga timmar pa den bussen for vi fick platser langst bak och det luktade ratt fint fran toaletten, thaibajs ar en riktig suring!

Men vi hade iaf snappat upp en annan tjej som skulle till kambodja sa vi holl koll pa henne men jetlaggen var tung att strida emot, sa vi sov lite om varann.
Men den tjejen var iaf guld vard for oss for hon hjalpte oss med allt sa dar sparade vi manga timmar. Hon hjalpte oss fixa visa in i Kambodja, vilka vi skulle lita pa och inte, vilket som var ratt pris och ja igentligen allt vi behovde dar och da, till och med sa vi kom till den staden vi skulle till och ett hostel att bo pa!

Forsta staden blev Siem Reap och vi fick ett valdigt bra hostel 3 dollar = ca 20kr/natten och inga insekter sa langt ogat nar!
Andra dagen vi var dar akte vi tuk tuk (som ar en moppe med slap) till nagra sten tempel som kallas Angkor Wat. Det var faktiskt valdigt kul och nice stalle att ga runt i.
(Hoppas jag ska kunna fa upp nagra bilder pa vara bleka face, men jag har tydligen glomt sladden fran kamran till datan :( men det brukar alltid losa sig for mig, hihi.)
Nar vi kom tillbaka hem fran den varma dagen tog i oss en glarre pa Svensens, tydligen Kambodjas basta! (Jag foredrar glassiaren i Karlskrona ;) ).

Men vi akte ganska snabbt vidare till nasta stad med buss, battre lukt an den forra, phju! Men det tog enda en ca 7-8 timmar sa man ville ju sova men enda inte for utsikten var sa jakla fet hela tiden, det var typ som hydder/trahus byggt lite langre over marken och vissa lag bara mitt i vatten sa man fick ta en liten kajak fram till stegen som gick upp till huset. Det mesta var lika men enda sa olika sa dar hade vi absolut den dagens njutminut!
Staden vi kom till heter Phnom Penh, en storre stad och lite rikare, kandes lite gott.
Innan jag sager vad for aktiviter vi har gjort har maste jag bara saga, det enklaste sattet att ta sig runt har ar oftast tuk tuk och i detta land ar trafiken igentligen helt vild. Fragan ar om det finns nagra trafikregler, skulle inte tro det. Nagot battre var det i Phnom Penh dar det faktiskt syns till nagra rodljus och rondeller men annars ar det faktiskt ganska fritt. Tutan anvands JAVLIGT flitigt, man kan fraga sig vad deras liv hade varit utan den, den anvander dom for att visa att - har kommer jag, - nan gor fel, man vill att nagon ska flytta pa sig eller bara for kul skull antar jag. Kora gor dom igentligen med eller mot trafiken, svanger nar det kanns lage, kor om pa dom mest olampliga stallen eller varfor inte kora om den som kor om. Sa det finns filer men inte i deras huvud. Men konstigt nog har vi inte satt nagon skadad eller olycka, pa natt satt loser dom det och ar valdigt "hansynsfulla".
Med det sagt iaf det vi har hunnit med i Phnom Penh ar att varit pa Genocide Museum TUOL SLENG Former office S.21 prison, ett tortyr fangelse som existerade mellan 1975-1979 och som drevs av en galning Pol Pot. Just det var inte sa bra tyckte jag men kanske hade det varit battre med en guide. Men vi akte vidare efter till Killing fields, som hor ihop med fangelset. Dar dumpade dom alla doda kroppar och aven dar pagicks det tortyr, valdtackter och annat jobbigt. Men dar kunde man fortfarande se klader och tander fran liken och da blev det mer verkligt. Dar hade vi headset som man fick lyssna i, sa pratade dom om dom olika platserna medans man stod dar det hande. Sa man skulle igentligen kunnat skippat det forsta stallet men nu ar det gjort :)

Inatt aker vi vidare till Shiankoville, sa jag far se nar jag skriver nasta gang.

Ha det super allihopa och ta hand om er.

Peace & love <3

Julia Jakobsson Blom