En liten, liten semester senare

tisdag 6 december 2011 Serrekunda, Gambia

Jag har blivit en bumster. Kör med samma repliker som killarna på stranden. ”Hej! Känner du igen mig? Det är ju jag, Mariama från Kololi.” Han tittar lika förvirrat på mig som jag brukar göra på killarna som dyker upp och säger ”Det är ju jag, Lamin från hotellet”. Men jag känner verkligen igen honom.

Vi gick på huvudgatan i byn Kartong när vi passerade två män som stod med en cykel vid gatan. Det går så fort. Jag ser dem, jag kopplar ansiktet till någon jag sett tidigare och en sekund senare står jag där med min fråga. När vi klarat ut hur vi känner varandra (eller hur jag känner honom för han kommer fortfarande inte ihåg vem jag är) skrattar han lite förvånat resten av förmiddagen ”du har ett väldigt bra minne, väldigt bra minne!”. Senare kommer vi på att han har ett kort på mig hemma. Den fula gruppbilden från en fest där jag står blek i min lila klänning.

Det är en liten värld. På så sätt får vi en guide genom byn, han tar med oss till krokodilpoolen där det aldrig finns några krokodiler och till en liten Eco-lodge vid strandkanten. Där tycker han att vi ska ta en paus och vi slår oss ner och dricker varsin varm coca-cola. Han menar att det syns på Fredrikas ögon att hon tycker om öl, för att de är röda. Vi skrattar åt denna ”komplimang” och skyller det röda på solen.

När han lämnar oss en stund senare nere på stranden skakar han än en gång på huvudet ”du har ett väldigt bra minne”. Jo, ibland så!

Det blev en kort men skön mini-semester i Kartong, byn med paradisstranden. Vi bodde på en liten lodge som man hittar genom att leta efter en vit och orange skylt vid infarten till Kartong. ”I use to say that my sign is The Best in the West!” säger ägaren när han ger vägbeskrivning över telefon. Några hyddor mitt i naturen och en uteservering med fuktskadade rosa batiktyger i taket. En kort promenad ner till den nästan folktomma stranden. Precis sådär lugnt och avslappnat som man kan önska sig. Ändå kliar det lite i fixar-fingrarna när man ser hur det skulle kunna vara ännu trevligare om man bara sopade bort lite löv från gångarna, lagade palmbladstaket, hade matchat batiktygerna i rummet lite mer… bara gjorde det där lilla-lilla extra.

Jag tror inte vi är så bra på att ha semester. Efter en dag var det nog. Då var vi nöjda. Ägaren körde oss till grannbyn Gunjur med en av de anställda hopkrupen i bagaget på bilen. Därifrån tog vi en lokalbuss hem. Lite brunare, lika trött… Eller nej inte riktigt lika trött för giftet (nya malariatabletter) som tröttat min kropp senaste två veckorna är på väg att försvinna ur mig.

På kvällen åkte vi och åt pizza, verkligen ”The best in the west” om ni frågar mig som tycker att pizza kan vara ganska äckligt ibland.

Mirjam Granrot
Senast aktiv - från Serrekunda, Gambia