Hemma igen

torsdag 29 mars 2012 Norrtälje SO, Stockholms län, Sverige

Resan hem gick utan förseningar eller andra missöden. Vi hade gott om tid både i Hong Kong och London. Endast en mellanlandning är det optimala så klart men......då blir det dyrare!
Vi klev innanför dörren i Sth 00.30 den 28 mars efter mer än 30 timmar på resande fot varav drygt 24 i luften.

Nu har vi varit både på östkusten och västkusten men ändå bara sett en bråkdel. Det mesta upplevde naturligtvis förra gången då vi körde 1200 mil. Den här gången blev det ca 140 mil men vi hann se mycket ändå även om vi "bara" har varit i sydvästra hörnet av WA. Då är det verkligen bara ett lite hörn av Australien.
Vi har ju Darwin i Northern Territory och norra Western Australia kvar. Dit är bästa tiden att åka när vi har sommar här hemma för att inte riskera att regna eller blåsa bort. Nationalparkerna är dessutom stängda under regnperioden så dit kan man inte ta sig.
Att åka "The Ghan", tåget som går mellan Darwin och Adelaide, skulle inte vara helt fel. Från Perth till Sydney kan man också göra en tågresa av världsklass. Med "Indian Pacific" tar man sig från Indiska Oceanen till Stilla Havet på sisådär 70 timmar! Alla tågresorna är svindyra om man vill ha det bekvämt.

Förra gången lärde vi oss bla detta:

- att ALLTID besöka deras förträffliga "Informationscenter" som finns i varje stad, hjälpsamma, trevligt bemötande och det finns massor av matnyttiga broschyrer. Alltid skyltat vid infarten, lätt att hitta dit. BEMANNADE.

- att det bergis finns mest Public Toilets i hela världen i Australien. Alltid rent och snyggt och man behöver aldrig leta länge. Väl skyltat. Även i storstäderna. Det är GRATIS!!!!

Informationscentren har försett oss med massor av värdefull information om platserna vi besökt. Guideboken vi har är ovärderlig (lånad av Frida)och har styrt våra mål många gånger. De har också varit varit bra källor till inläggen i Resdagboken både på förra resan och den här. När vi gått igenom våra bilder kommer dagboken att kompletteras.

Christina Von Schedvin
Senast aktiv - från Isla Plana, Murcia, Spanien