Snipp snapp snut så var även denna resa slut...

fredag 9 januari 2015 Viksjö, Stockholms län, Sverige

Återigen sa det bara pang så hade en månad i paradiset förflutit men vi har haft en underbar tid. Dessvärre bråkade resdagboken med oss en del så det gick inte at logga in. Efter den första tiden i Karbi och Koh Jum drog vi vidare till Koh Lanta och Nick´s Garden på Klong Ninstranden. Då vi blivit bortskämda med lugnet på Koh Jum blev upplevelsen kanske inte lika positiv som vi förväntat oss. Dock så träffade vi familjen Brovertz som bodde ca 15 minuters bilresa från oss. Mathias och Erika hann bli magsjuka av något de ätit eller fått i sig på okänt sätt. De repade sig efter något dygn och var återställda innan avresan till Phiphi där vi skulle fira jul med Jocke samt familjerna Brovertz och Spanos. Phiphi blev en annorlunda upplevelse då det var väldigt "buzy" och inte så fint som man kunnat föreställa sig. Det var väldigt roligt att träffa Jocke och se vart han jobbar. Här fick också Saga smaka på lite magsjuka så när hon och Therese höll sig hemma passade vi övriga på att besöka Bamboo Beach för lite snorkling. Helt ok om man bortsåg från de hundratal kineser som guppade omkring i sina neongula flytvästar. Tsunamin 2004 hade också lämnat ganska djupa sår i naturen kring ön som ännu ej var åtgärdade. Med lite vemod lämnade vi Jocke och familjen Spanos efter några dagar och drog tillbaka till Koh Jum tillsammans med Brovertz. Dagarna som följde där blev nog de mest avslappnade på hela resan då de präglades av sol, bad, god mat och promenader på den relativt öde stranden. Mathias lyckades springa in med foten i en korall och fick besöka sjukan för lite omplåstring. I övrigt höll vi oss på benen och kunde lämna ön vid gott mod för några dagars shopping i Bangkok. Där tog vi in på Pahtumwan Princess som låg dörr i dörr med shoppingcentret MBK. Mycket trevligt boende tyckte nog alla. Vi träffade också Stephan vilket var jätteroligt och han verkar trivas som fisken i vattnet med att plugga och leva i Bangkok.

Sammanfattningsvis var resan riktigt lyckad. Lite magsjuka blev det. Priserna på mat och shopping har gått upp en aning. Turismen har satt rejäla avtryck på de flesta ställena vi besökte vilket känns lite trist. Vi fann en riktigt trevlig "oas" som vi säkert kommer att återvända till men några fler besök på phiphi eller Koh Lanta blir det nog inte.

Nu blir det att börja spara för att nytt äventyr. Vart det kommer att bli är i nuläget skrivet i stjärnorna men Bali och Thailand är heta kandidater. US, AUS, NZ får vänta tills tjejerna växt på sig lite.

Jo en sak till... Nästa gång blir det direktflyg då transfer med 3 timmars väntan mitt i natten inte var någon höjdare.

På återseende och kolla in de nyuppladdade bilderna.

Kram från oss

Jonas Lindblad