lite buss och båt

fredag 15 december 2017 San José, San Pedro, Costa Rica

Lite buss och båt.

Då har det blivit fredag och vi har nu kommit till San Jose.  De sista dagarna har vi mest tagit det lugnt och haft det gott.  Lite förberedelser men det får bli lite varje dag man vill ju inte ta ut sig helt.   I alla fall så steg vi upp med tuppen idag.  Klockan var ställd på fem men den behövde vi inte idag.  Sammy e som en påg på julafton och han var uppe innan fyra tokig som han e.   Själv blev jag väkt av aporna som hände vid huset innan fem.   Det blev en god kopp kaffe innan vi var redo.  Bussen skulle gå från Santa Teresa kl 6 och vi lär ju inte oss så vi var ute i god tid 10 min innan.  Men Santa Teresa e en lång lite by med dåliga vägar så jag intalar mig att det är därför bussen kommer rullande vid halv sju.  Vi hade för bokat biljetter och sittplaster på bussen men när vi kommer på e det inte på denna bussen utan bussen som vi ska åka efter båtturen.  Jag hade bestämt för mig att det skulle vara bättre buss med AC.  Var inte riktigt så och Sammy lovade mig heligt att detta är sista gången han åker buss.  Om han hade haft möjlighet hade hoppat av i Tambor och flugit till San Jose.
Själv tyckte jag det kändes ok det är ju ett äventyr.  Efter 2 timmar kommer vi till färjeläget.  Mer eller mindre kaotiskt men det var bara och hänga med.  En relativ stor färja och om man kör bil så får bara 1 person vara i bilen när man kör på, övriga måste gå så kön var lång.  Vi blev avsläppta
och fick promenera på.  Man använder 1 och samma brygga.  Båten kom strax efter vingått av bussen.  Då ska först hur många som helst gå av, sedan ska alla bilar köra av, sen ska alla vi glada som ska med gå på och sedan ska alla bilar köra på.  Båten skulle gå 9 men vi lämnade inte hamnen förrän 9.30 men va gör det, det e ju ett äventyr.  Båten tar ca 1 1/2 timme.  Det är världens partymusik på hög volym hela vägen.
När vi väl kommer i land så hittar vi snabbt vår buss och det tar inte allt för lång tid innan vi e på  och då får vi våra reserverad platser längst fram sen bär det iväg igen.  Betydligt bättre vägar på denna sidan vattnet och 2 1/2 timme e vi framme i San Jose. Bussen stannade på flygplatsen och där hoppade vi i en taxi och åkte til vårt hotel.
Frukosten idag bestod av banan, 2 torra små muffins och lite maria kex så när vi kommer till hotellet e klockan efter 14 och vi e sjukt hungriga.  Ni som rest med oss tidigare vet ju vart det var dags att bege sig till.  Vi tog en taxi och åkte till närmsta mall City Mall och där fanns en MC Donalds sjukt gott.  Vi har sedan gått dår och strosat, Sammy var hos frissan och fixade till håret.  I San Jose e säkert 5 grader svalare här men det är skönt att inte gå coh svettas hela tiden.   Det blev en kaffe och nutella pannkaka innan det var dags att åka tillbaka till hotellet och där e vi nu.  Om 2 timmar är det dags att bege sig till flygplatsen och möta fam Fäldt.  Ska bli superkul.  Får bli en liten stänkare när vi är tillbaka på hotellet innan vi alla dyker i säng.  I morgon bitti flyger vi vidare ner till Puerto Jimenez och i morgon kväll
ska vi på kvällstur i djugeln.     Önskar er alla en fin helg hemma kramar från oss.

Christel Söderstjerna
Senast aktiv - från Santa Teresa Beach, Puntarenas, Costa Rica