Val och delfinsafari

tisdag 17 juli 2018 San Juan Capistrano, Kalifornien, USA

Vi inledde dagen med frukost på hotellet. Himlen var grå och det kändes ganska så svalt så koftorna togs med på utflykten.

Hamnen var jättemysig så efter att ha checkat in och fått våra biljetter till utflykten strosade vi runt och tittade på båtarna, människorna och djurlivet. Vi såg många som paddlade på stand up paddleboards varav en fick oss att utbrista, hon skall bara iväg och handla en liter mjölk och ett bröd. Det kändes verkligen som den äldre kvinnan som åker skidor i Sällskapsresan.

Vi såg många krabbor som kravlade sig upp på stenar för att äta, fiskar och kul tång, en häger som landade på bryggan och så de roliga pelikanerna förstås! Plötsligt fick vi också syn på en stor bläckfisk som rörde sig över stenarna på botten. Det var jätteroligt att se hur den ändrade färg och blev brun när den kröp ihop och beige när den sträckte ut sig.

Det var gott om folk på båten när vi tuffade ut ur hamnen. Tyvärr låg det en död val strax utanför hamnen som flutit in. Men strax fick vi se roligare saker, sjölejonen hade kravlat sig upp på en stor boj ich låg uppepå varandra i en stor hög för att få plats.

Lite längre ut såg vi plötsligt hur det rörde sig i havet och plötsligt var det delfiner överallt. Vi såg flera hundra runt om båten, en del lekte framme vid båtens för, de hoppade och var så eleganta. Sötast var nog bebisdelfinerna förstås.

Vi körde längre ut och det gungade en hel del så tur vi givit barnen tabletter på morgonen! Tyvärr fick vi inte se några valar idag, vi visste att det inte var bästa tiden på året men ibland dyker de upp inallafall. Men inne i hamnen kom det plötsligt en säl som dök in under båten så lite mer djurliv fick vi allt se.

Efter fish and chips på kajen körde vi fram och tillbaka en liten stund längs kusten på highway one innan vi stannade på stranden och lekte i vågorna tillsammans med surfarna.

Per-Kerstin-Sofia Lindholm
Senast aktiv - från Fort Lauderdale, Florida, USA