Dag 4 - Hong Kong

onsdag 21 november 2018 Hongkong, Hongkong

Firar mina Hong Kong dagar med att dricka afternoon tea på klassiska Peninsula hotel.. ett fullständigt svullande i lyx...men när det hela afternoon tea paketet kostade 400 kr fick jag hicka... var inställd på kanske 250 men inte 400... men jag hade väntat på ett bord o kunde ju inte bara gå då.. o dessutom är wifi bra här o jag har ont i foten.. så den snåla svenskan dealade till sig ett halvt tepaket t halva priset.. o nu njuter jag bara av miljön o flärden... ska avsluta kalaset med att låna muggen innan jag går tillbaka till mitt råtthål o hoppas hitta mitt bagage någonstans.
Imorse vaknade jag redan 7 o försökte mig på någon slags yoga m det var lättare sagt än gjort i mitt lilla kyffe. Efter duschen fick jag med stor ansträngning ihop väskan efter att jag avlägsnat ett handbagage f nattens flygning. Min värdinna förstod inte ett smack bär jag försökte förklara att jag hämtar det kl 6.
Sen ägnade jag ett bra tag åt att leta efter min BigBus o redan där var dagens motion avklarad. Sen åkte jag till Mong Kok området där medelklassen bor. Fick veta att HK har världens näst högsta levnadsålder e Japan.. fascinerande. Kanske är det all Tai Chi som gubbarna o gummorna ägnar sig åt i de små parker som finns insprängt mellan skyskraporna lite här o var. Där sitter för övrigt vanliga människor o läser, surfar e pratar. Inga fyllon som ockuperat bänkarna o inte ett skräp så lång ögat kan nå. Dessutom råder rökförbud, vilket är vanligt i HK. Istället samlas folk runt stora orange soptunnor m askkopp som står uppställda här o där eller i rökzoner. Ännu en sak för Sverige att lära sig av!
Tänkte ta en nudelsoppa t frukost m med vissa språkförbistringar på första försöket i ett gatukök fick jag en pinne med fyra bollar på en pinne nedstuckna i en papperspåse... hmmm... det visade sig vara ostfyllda fiskbollar, ganska goda m inte så mättande m intog dem på några betongkubbar under en bro tillsammans med kvarterets tanter. Intressant! SEN hittade jag ett super-nudelställe a la Vapianostuk. Först valde man viljen sorts nudlar man ville ha, sen buljongen, sen grönsakerna o sen tillbehören o såsen. Supergott o billigt!
Därifrån styrde jag kosan mot guldfiskmarknaden, intressant företeelse... känns inte som en bra marknadsidé i Sverige. Hundratals små vattenfyllda påsar m olika antal o storleks fiskar hängde på väggarna, bara att välja. Priset stod skrivet m tusch på påsen.. Efter det blev det blomstermarknaden som doftade ljuvligt o då önskade man att man bodde här. Lustigt var att stora rosor var förpackade med ett litet skydd ( påminner om det man får i skumplast för flaskor) på varje enskild ros i paketen. En containerfrakt f Japan anlände o då halva marknaden stod o väntade o fotade var jag ju också tvungen att kolla vilket spännande innehåll den skulle innehålla eftersom förväntan var så stor. 4 kineser klippte plomberingen baxade upp de tunga dörrarna. Ett vattenfall kom ut o sen såg man innehållet, JULGRANAR!! En hel containerlast! O ville man inte köpa en äkta gran kunde man gå next door t ett varuhus fyllt t brädden med plastgranar o bling bling.
Sen blev det bird garden där folket rastar sina burfåglar... eller låter dem umgås m andra eller vad de nu gör? Man kunde även köpa fåglar, fröer o olika levande insekter att mata sina älsklingar med. Passade på att låna den publika toan som var hur fräsch som helst...  På lätta ben fortsatte vandringen till Ladies market full av kläder o annat turistkrams o så den lokala marknaden den jag fascinerades av en burkdemonstration. Även här behövs matlådor alltså...
Sen vandrade jag på en massa roliga gator. På en sålde de knivar, på en annan skärbrädor o kastruller i alla storlekar o på en annan golv, tapeter och badrumsinredning. Underbart!
Sen åkte jag en sväng till med bussen o när jag tröttnat på den tog jag en timme båtfärd i hamnen, gäller att utnyttja biljetten till max!.
Nu måste jag ladda ner en app för min kommande flygning medan jag har batterier kvar på mobilen o checka in så jag har inte tid med detta mer..
Vi hörs från Australien nästa gång!  Chiao!

PS. Så ljuvligt var inte intertnet, misslyckades m att ladda upp bilder f igår o idag så det får bli en annan dag...

Tine Asplund
Senast aktiv - från Wanaka, Otago, Nya Zeeland
Kommentarer
Postat av Agneta Blixt

Låter som du har det mysigt i HongKong med spännande mat:). Senast jag intog afternoon tea på Savoy i London betalade jag 90 pund... så var inte allt för upprörd:).
Flyg säkert!
Kram