Luang Prabang

lördag 22 december 2018 Luang Prabang, Laos

Hej,

Det var ett tag sedan vi skrev. Då tänker ni kanske att vi inte skriver för att vi inte har något kul att berätta men icke sa Nicke. Vi har helt enkelt haft ett grymt  tempo.

Nu har vi kommit till Laos. Ett av min absoluta favoritländer. Maten är god, människorna supertrevliga, fantastiskt vackert och det kostar inte så mycket. Turisterna här är också trevligare och inte så högljudda och stökiga.

Vi hade bokat ett ställe som heter Paradise Resort i Luang Prabang. Ett helt fantastiskt fint ställe som låg lite utanför centrum. De hade en stor pool och mysiga ställen att hänga på. Familjen Komstedt fick en hel villa på över 100 m2 med 2 sovrum och ett stort vardagsrum. Riktigt fint men det kostade dock 1 miljon per natt.  Då talar vi i och för sig Kip som är valutan i Laos och en miljon Kip = 1000 SEK  :)

Tjejen som vi haft kontakt med heter Noi och hon är supergullig. Hon fixar och håller koll så att vi känner  oss som riktiga VIP gäster.

Första två dagarna tog vi det lite lugnt och strosade runt i de gamla kvarteren där tempel och Franska kolonialhus avlöser varandra. Hela gamla delen av Luang Prabang har varit med på Unescos världsarvslista i över 20 år så det var sig likt sedan Jag och Karro var här 2002. Nattmarknaden har dock blivit mycket större och nu stänger man av huvudgatan framför det gamla kungliga palatset för att alla försäljare skall få plats. Det är supermysigt att strosa omkring och maten är fantastisk. Den påminner mycket om det Thailändska köket där fräscha grönsaker och en fin balans av fisksås gör att smakerna blir super.

Dag tre ställde vi klockan. När vi kom upp till frukosten hade Noi snappat upp vad vi brukade äta på frukostbuffén. Så på ett givet kommando började kom det in massor av färsk frukt, pannkakor och annat gott. Smaskens…  Vi tog Tuk Tuk till vattenfallet Kuang Si. Det är ett vackert vattenfall med flera naturliga pooler som man kan bada i. För att göra oss förtjänta av badet så gick vi en lite djungeltur upp ena sidan fallet och sedan ner på andra. Det var ganska brant och värmen och luftfuktigheten gör det ju inte lättare. Barnen kämpade på utan att klaga men när vi så en orm simma ut i en av poolerna så skrek de till och tänkte minsann inte bada här för allt ris i Laos (läs smör i småland). När vi kom fram så bytte vi dock om till badkläder och sakta men säkert plumsade de flesta barnen och jag i. Efter ett svalkande dopp drog vi oss tillbaka mot bilen men stannade till på vägen för att titta lite på ett resque center för Laobjörnar som man räddat från privata hem som haft dem som husdjur under vidriga förhållande. Vi åt en enkel lunch som till stor del bestod i stekt ris och kyckling. Ett säkert kort i Laos. Tillsammans med en iskall 64 cl Laobeer  så får man nya krafter på nolltid. Vi åkte hem, badade lite i poolen, slappade lite i solen och tyckte livet allmänt härligt. Även denna kväll bjöd på en tur till gamla stan då det inte finns så mycket restauranger ute vid oss. Vi dödade några timar innan det var dags att vända hem och sova.

Förmiddagarna är lite disiga då det ligger berg runt hela Luang Prabang. Det spricker upp runt 12-13 varje dag vilket gör att man helst hittar på aktiviteter på förmiddagen för att ta poolhäng på eftermiddagen. Så blev det även denna dag då vi började med en tripp till Phu Si som är ett litet berg mitt i stan med ett gammalt tempel på toppen. Vi gick de nästan 300 stegen upp till toppen och njöt av utsikten. Det var just här som jag friade till Karro för drygt 16 år sedan så det var kul att vara tillbaka. Tea blev förbannad för att det satt folk och sålde småfåglar i små burar som man skull släppa ut vid templet för att få lycka. Fåglarna satt i bambuburar som inte var mycket större än en tennisboll så de kunde inte ens veckla ut sina vingar. Till slut lugnade hon sig och vi gick för att äta lunch vid Mekongfloden. Vi hamnade på ett ställe där Barak Obama tydligen druckit ur en cocosnöt, det blir inte mycket större än så…

Vi tog oss hem för att slappa lite för nästa dag skulle vi göra ett dagsverke på en risodling och då gäller det att vara utvilad :)

Ha det så bra så hörs vi snart igen.

Kram, kram.

Jonas Komstedt
Senast aktiv - från Ao Nang, Krabi, Thailand
Kommentarer
Postat av Ia

Underbart att läsa om ert äventyr! Fortsätt ha det lika bra och ta hand om er. Stor kram från Ia & familj.

Postat av Anna Ekberg

Så härligt det låter😍ni skriver så målande, kan se det!!Njut och ha det super! Många kramar från oss