Koh Chang, Koh Phayam och Koh Kho Khao

torsdag 3 januari 2019

Sawadee

Nu har vi tillbringat några dagar på ett par Thailändska öar. Piren vi hamnade på var rätt men ändå inte för det var extremt lågt vatten så inga båtar kunde ta sig in till piren. Det var med andra ord ett bra ställe att bygga en pir på :). Vi fick gå en bit för att komma till en pir där longtailbåten kunde skaka sig låss från leran. En lite rolig (men också tragisk) sak som hände under tiden han försökte göra sig loss var att det fastnade en lång plastremsa i hans propeller. Efter en stunds meckande så fick han tills sist loss den men vad tror ni han gjorde med plastremsan? Jo, han kastede så klart i den i vattndet igen så fem minuter senare fastnade den igen. Efter ett par rensningsuppdrag så var taket på longtailbåten halvfullt med skräp. Lite tragiskt att man bara kastar skiten i havet utan att tänka på att naturen är deras mest värdefulla inkomstkälla. Hur som helst kom vi iväg ca 30-40 minuter försenade.

Första stoppet var Koh Chang. Då talar vi inte om den stora Koh Chang ön som ligger på östsidan utan en liten ö ett stenkast från Burma. Vi hade bokat ett ställe som hette Big Boss. Longtailkillen som släppte av oss på stranden pekade upp mot djungeln och sa ”go that way”. Ok, vi traskade på med våra väskor på en lite väg in mot djungeln. Efter ett par 100 meter var vi framme och luften gick liksom ur oss direkt. Stället såg ut som ett hemligt tillhåll för snubbar som odlar marijuana(vilket vi faktiskt också tror att det var vid närmare eftertanke).  Konstiga byggnader som var skjul som byggts på med andra skjul. Hela stället badade i rök från eldar som de tänt för att bränna sopor (hoppas vi).

Vi möttes av en kille med bar överkropp och maxat med tatueringar. Han blev superglad och se oss och skrek efter en annan kille precis som de inte trodde att det verkligen var sant att de skulle få gäster. Andra killen var lite mer balanserad och visade oss till vår bungalow. Enl bokningen skulle den vara 40 m2 och rymma 9 pers. Den vi kom in i hade en dubbelsäng med presenning och var knappt 10 m2. Den var dessutom helt öppen så alla djur utom möjligtvis elefanter kunde ta sig in utan problem J. Vi förklarade att det måste blivit något fel för detta var inte det vi bokat och att vi ville se en annan bungalow. Han förklarade att de hade 3 bungalows och att alla var lika stora (läs små). Han tyckte dock det var lugnt för vi kunde på in en extramadrass och så kunde vi få ett extra myggnät så att en kunde sova ute. Här tyckte till och med våra luttrade barn att det kändes på gränsen. Extramadrassen kom fram och jag har sett skivor av formfranska som varit tjockare. Vi sa då att det inte dög och sa att de fick hämta en riktig sängmadrass. Ok, inga problem sa de och började gå för att hämta en från en annan bungalow. Vi frågade då vad våra kompisar skulle sova på när de kom lite senare sa de ”visst fasen”.  Ungefär här sa vi att vi fick leta efter annat boende även om vi kände att det kunde bli svårt att hitta på denna lilla ö. Efter en liten stund hittade vi faktiskt ett mysigt ställe (B-bird Bungalows). Det var rent och fint även om det bara fanns el mellan 18-22, ingen ac eller fläkt och även här fanns stora glipor mellan väggar och tak. I jämförelse med Big Boss var detta dock rena lyxen så vi tog det och messade familjen Modig om de ändrade planerna.

Själva ön var väldigt sömnig och de turister som fanns bestod mest av gamla backpackers som försovigt sig och missat planet hem. Man kan dock leva här ganska länge på väldigt lite pengar. Vår bungalow som inhyste hela familjen Komstedt kostade 120 kr natten och då hade vi ändå fått betala extra för en extrasäng :).

Havet var klart och stranden hur fin som helst och i princip helt tom på turister då de satt och i barerna och drack Chang, rökte på och berättade historier från ett annat liv. Vi njöt av värmen, solade och badade och det slog oss att vi inte haft en enda timme med regn sedan vi kom till Asien. Maten på stället vi bodde på var fantastisk så vi lyckades faktiskt inte ta oss därifrån för att äta någon annan stans.

Efter 2 dygn så tackade vi för oss för att ta en longtailbåt till grannön Koh Phayam. Denna ön var betydligt livligare och Karro hade bokat ett perfekt ställe (Ban Klong Kleng resort) på stranden. Vi fick två stycken rum som var sammankopplade med en gång så det passade oss superbra. Ägaren var en kvinna (65+) med namnet Lalita. Hon var mycket bestämd men samtidigt väldigt gullig och snäll om personkemin klaffade. I vårt fall klaffade den bra och hon ringde upp en tidigare gäst som bodde i Helsingborg för att berätta att vi bodde hos henne. Jag fick telefonen och sen fick Lalita annat att göra så hon gick och jag fick sitta och småprata med Joel som han hette.
Vi badade ett par timmar i havet och här var sanden ännu finare än på Koh Chang.

Dag två (nyårsafton) åkte Jag, Erik och Iris ut för att snorkla på Koh Surin medans Tea tog hand om Karro. Vi åkte en speedboat i ca 45 minuter rakt ut i the Andaman sea. Väl framme lade vi till i en liten bukt, drog på oss fenor, cyklop och snorkel och hoppade i. Herre vilken sanlös sikt det var i vattnet, kanske 20 meter. Runt om oss fanns det fiskar och under oss ett väldigt vackert korallrev. Erik är ju som ni vet som en fisk i vattnet så kan dök djupt ner och utforskade anemoner och andra spännande saker. Jag var lite osäker för hur det skulle gå för Iris för det är ganska djupt och man kan inte simma in till land. Min rädsla var dock helt obefogad för hon bara hoppade i och simmade runt som värsta proffset. Hon simmade t o m ut över branten där man inte kan se botten vilket gör det lite läskigt. Vi såg mängder av fisk: Morish Idol, clownfisk (Nemo), papegojfisk, Unicornfish, surgeonfish, triggerfish mfl.  Vi såg även en ganska stor bläckfisk som liksom smälte fram över korallerna, det såg helt sjukt ut. Under oss kom en 1,40 m lång havsål vilket jag vid första anblicken trodde var en moräna. Lite stirrig blev jag och om man nu kan hoppa i vatten så gjorde Iris det och närmast flög upp på min rygg. Hon lugnade sig snabbt och de första 45 minuters snorkling var över.

Vi klättrade upp i båten som tog oss till nästa dykställe. Här fanns det mest döda koraller men det var mer öppet hav så vi kunde se lite större fiskar. Jag hoppades se haj men det blev det inte. Vi fick dock simma runt med ett par havssköldpaddor vilket var helt magiskt. De ser ut att flyga i vattnet och bilden tycks etsa sig fast på näthinnan.

Efter det åt vi lunch på båten och den var förvånansvärt  god för att vara utflyktsmat.
Vi gjorde två dyk till som också var fina med mycket fisk och fina koraller. Efter det åkte vi hem. Efter bara ett par minuter så stannade båten tvärt för tydligen hade 2 ganska stora hajar gått upp till ytan precis framför båten. Vi han inte se dem men det var tur att vi inte stötte på dem vid sista dyket för då hade vi nog blivit rädda.

När vi kom tillbaka till stranden stod Tea och väntade på oss. Hon och Karro hade haft en supermysig dag på stranden och hon var hur nöjd som helst att hon inte följde med.

På kvällen åt vi hos Lalita och alla fick välja vad de ville för idag år det ju nyårsafton. Lalita hade fixat så att vi fick tända rislycktor för att fira det nya året. Barnen var riktigt duktiga och fick iväg flera stycken som lyfte sakta ut över havet. När kl blev 23 var alla trötta så vi gick tillbaka till vår hus och familjen Modig åkte hem till sig. Tea ville ner och se om de sköt raketer vid 24.00 så vi gick ner de ca 75 meterna igen. Stranden var helt öde och knappt en lampa var tänd. Ja, det blev till att smyga in 2019 vilket kändes ur bra som helst.

Den 1/1 var en resdag för oss och familjen Modig för då skulle vi åka till Koh Kho Khao. Detta är Anja och Emils (kusinerna) favorit ö. åkte moppe ner till piren, Erik blev skjutsad på en och vi andra åkte tre och tre tillsammans med våra moppetaxikillar. Inget konstigt alls.

När vi kom in till Ranongpiren stod vår minibuss och väntade. Karro hade fixat den med Mem som känner Josse och Jesper sedan deras resor till Koh Kho Khao. Vi åkte ett par timmar och sedan fick vi åka en liten båt ett par minuter för att sedan åka tuk tuk sista biten till hotellet. Smidigt. Vi och familjen modig checkade in på Cousin Resort och vi hade bokat ett familjerum med extrasäng. Vi blev dock uppgraderade och fick hela övre våningen i en villa. Sjukt nice och det klart lyxigaste boendet för oss på denna resan. Resorten låg precis vid stranden och här var sanden som mjöl. Dagarna här bestod av att bada, sola och äta. Inte konstigt att Skalman är en sköldpadda, man faller lätt in i hans takt när man är i sköldpaddornas miljö.

Efter två nätter var det dags för oss att åka till AoNang där vi har vårt andra hem.

Vi hörs snart igen.

Kram kram