Oktoberfest

söndag 4 oktober 2015 München, Bayern, Tyskland

Alla borde besöka Münchens oktoberfest åtminstone en gång i sitt liv. Det var en märklig upplevelse. Mina vänner vet ju att jag är ganska lättpåverkad av alkohol, men att jag samtidigt har lite svårt för att inte försöka hålla de andras tempo, så det här var ju liksom en riskabelt resa. Dock förflöt den ganska lugnt faktiskt. Även om begreppet "flöt" nog är ganska signifikant för resan, för den var blöt... Det här är definitivt den första, och förhoppningsvis den sista, gången då jag börjat morgonen med en återställande öl vid 09, varit lullig i öltältet vid 10-tiden, ganska onykter vid 12, lite småbakis vid 14, nykter vid 16, lite lullig igen vid 18, och tämligen onykter vid 20 igen. Så rullade vissa av dygnen på. Men det sköna var att det var lika för alla, och att ingen råkade dricka för mycket. Dock ska väl erkännas att jag var den enda (troligtvis i hela München) som beställde in en sejdel med VATTEN i ett av öltälten den första tältdagen. I luftgevärsskytte prickade jag stolt in 9 av 10 på festivalområdet den ena dagen, och var grymt besviken över att inte få ett stooort pris för den lulliga bedriften.

Många resturangbesök blev det, och en hel del småplockstallrikar med korv och ost. When in German, do as... A, tyskar och deras korv ni vet... För min del blev det en bakfylle-äppelpaj till middag den ena dagen på en märkligt stor resturang där halva gänget gick vilse innan vi tillslut hittade varandra och sedemera även hittade ett bord. Sjukt mycket folk överallt. Och över lag mycket bra mat. Dock måste jag hävda att Brezels (de klassiska kringlorna i öltältet) inte är gott. Däremot lärde jag mig att veteöl var min grej, och Paulaners Weissbier blev en standardbeställning.

Staden var förvånansvärt vacker med de många torgen och den fina arkitekturen, och när vi inte var på festivalområdet hängde vi mest på Marienplatz. Det var där vi bl.a. träffade den rödhårige mycket kortväxta killen som firade sin födelsedag med sina två polare. Killen hade en t-shirt med texten "Have you ever fucked e ginger midget?" och det var definitivt mer Jägermaister än blod som cirkulerade i hans ådror. Underbar kille som totalt hämningsbefriat satte sig i knät på den han ville och stötte på allt och alla, inklusive killarna i sällskapet. Lotta låg i farozonen ett tag, och killen hade nog sin längd att tacka för att han inte blev golvad av Patric.

Vi gjorde en utflykt till Olympiaparken en dag, och delade där upp oss. Jag och Maria strosade runt, käkade lunch, njöt av parken och kedjerökte vid vattnet, medan de andra drack öl och hittade en erotikmässa. Beskrivningen från den mässan klargjorde att jag och Maria definitivt inte hade missat något.

En girlsnight hann vi också med, då vi trängdes i källaren (?) på en irländsk pubb med liveband. Det var trångt och svettigt med bra musik och bra stämning, till jag lyckades bli utkastad av vakterna för att jag nitade en närgången kille. I efterhand insåg vi att Maria hade tappat sin dyra klocka och att Lotta hade blivit av med plånboken, men fram tills dess var kvällen lyckad.

Helena Rosenqvist
Senast aktiv - från Upplands Väsby, Stockholms län, Sverige