Allt nytt

måndag 11 februari 2019 Kempten, Bayern, Tyskland

Nytt hus, ny stad, nytt land, nytt språk, nytt jobb, ny mataffär. Efter en månad i bil. Vi håller nog fortfarande på att landa lite. Väldigt fint här, bergsutsikt överallt och dagsljus i överflöd (jämför med Norrbotten i januari). Flera gulliga bäckar och promenadvägar utanför husknuten.

Jag har överlevt första veckan på jobbet med nästan bara hitte-på tyska. Nu är vi dock sjuka. Jag har varit svinförkyld hela helgen och Svante har feber.

Vi tycker nog den tyska tanten vi hyr huset av är lite knäpp. Jag blev nog surast för att hon har låst alla garderober i sovrummet samt en stor klädbyrå i hallen. Väldigt svårt att packa upp då. Men, hennes hantlangare, som bla gett oss nyckeln, trollade fram en garderob, och vi har rotat fram lite andra lådor och hänggrejer, så vi klarar oss. Det är även fullt med skit i många andra lådor och skåp. Man bär ner en kasse i källaren då och då. Det jag prioriterat att ta bort av hennes grejer är:

-- Arga lappar typ; "dra inte ut den här sladden", eller "måste hållas in tills det spolat klart", eller "vattnet är avstängt". De kändes argare när jag tog bort dem. Störiga hursom.

-- Olika luktoljor i olika skålar och vaser samt parfymerade badrum. Parfymallergisk i själen.

-- Diverse dammiga dekorationspryttlar typ en koala i ett porslinsbamburör, stora plastväxter, affischer med alternativ medicin.

-- Skitiga och trasiga köksredskap, gammal mat och omaka random typ plastgrunkor. Kökshitlrar (verb).

Johan och Svante har hunnit åka massa skidor och gå på öppna förskolan. Jag har hunnit skriva in mig i stan och väntar på medlemskortet till det tyska sjukförsäkringssystemet. Tänk er att vänta i fel kö, för att sen på rätt ställe inte ha rätt papper med. Lyckades dock redan på andra försöket!

Planerar snösko- och skidturer för bättre dagar. Och megabadhuset med bastusar vi har som granne. Dock först kurering.

Eva Westin
Senast aktiv - från Tyskland
Kommentarer
Postat av Karl-Martin

Oj, ni har fullt upp hör jag! Låter helt klart som att hyrestanten har lite kontrollbehov :) Hoppas att ni blir friska snart!