Resan börjar i Köpenhamn

måndag 18 februari 2019 San José, San Pedro, Costa Rica

Vi smygstartade semestern med ett dygn i Köpenhamn tänkte vi. Främsta anledningen till att vi gör detta är inte för att slippa gå upp ap-tidigt för att hinna till flyget utan för att gå på museum tro det eller ej! Men inte vilket museum som helst utan en utställning som jag förstått kanske inte alla uppskattar...det är bra med vänner med udda intressen helt enkelt! Vi har alltså varit och sett Body worlds på experimentarium https://www.experimentarium.dk/udstillinger/body-worlds-english/
Väldigt speciell utställning må man säga...sjukt häftigt att det är riktiga människokroppar som som har behandlat på ett sådant sätt att de har kunnat bevara och visa exakt hur det ser ut inuti, även bara ”tagit bort” huden så musklerna syns helt tydligt och hjärtat i genomskärning, en livmoder med ett foster i...osv. Lite creepy och häftigt på samma gång. Men vi hade båda förväntat oss lite mer/större, det gick ganska snabbt att gå igenom det. Men sen passade vi på att vara barn igen en stund på experimentarium;)
Blev en helt okej middag på Scandic efter och sen i säng, väldigt bra nytt hostel nära centralen, vi hade 6 sängar för oss själva;)  störigaste med detta rummet va att om jag rörde mig lite för mycket i sängen tändes lampan i badrummet...haha ganska irriterande mitt i natten! Men vi kom iväg till Kastrup imorse i tid och är nu halvvägs till Costa Rica ungefär:) och note to self; beställ alltid vegetarisk mat innan👌🏼 då får man mat först och nog faktiskt fräschast mat också, sen får man också ett nytt fint namn på köpet: Miss A Hehmanssun!
Men vi kom till Toronto och sen även fram till San José, såklart ska ju någonting krångla för oss (speciellt när det är jag som bokat hotell;) vi får aldrig något svar från hotellet om där är någon i receptionen når vi kommer och ingen svarar när vi ringer...så en snäll tjej på flygplatsen hjälper oss och vi tar taxi till San José istället för att bo precis vid flygplatsen som vi tänkt. Det är lättare att ta bussen imorgon bitti här från San José. Vi hittade tillslut ett annat hotell och ska nu sova! Så skönt att inte frysa längre😃 här är det ljummet och fuktigt och inatt ska vi lyssna på en trevlig takfläkt...😄
Godnatt

Marie Hermansson
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Emma

Så kul att du skriver här om resan, jag kommer följa slaviskt! Och fasiken, jag tyckte den utställningen lät såå spännande, om än lite creepy :)

Ta hand om er, och njuuuut av sem!

Postat av Christel

Skönt att ni kom fram utan större problem. Det ska ju alltid vara något som händer när ni är på väg, men det brukar lösa sig på något sätt!

Ha det så skööönt och ta hand om varandra!
Kram/Mor

Postat av Karin Kile

Härligt att ni är på väg nu :)
Jag var och såg utställningen för en del år sedan när den var i Köpenhamn. Helt fantastiskt, men som du säger lite creepy samtidigt.
Ha det nu riktigt bra och trevligt.

Kram
Karin

Postat av Sabina

Så roligt att få följa er resa! Skönt att veta att ni kommit fram! Ha nu det helt underbart, ser framemot massa bilder och uppdateringar 😍 kram Sabina

Postat av Adelen Nilsson

Ska bli kul att följa er resa! Men fy sååå äcklig utställning...
All special st kommer först på flyget 🙏😎 Så kan man sova sen 😁