Uppackat
Uppackat

Hemma igen.....

måndag 18 februari 2019 Göteborg, Västra Götalands län, Sverige

Ja, nu har vi landat i verkligheten igen. Jisses vad snabbt det byts från sol, värme och palmer, till småkyligt, disigt och vardag. Tvättkorgen är överfull och första omgången ligger och snurrar i tvättmaskinen.

Hemresan har gått bra, men från att vi lämnade hotellet, tills vi klev över tröskeln hemma på Apelsingatan, hade det gått 28 timmar! 😴

Till vår stora glädje var det Niel som hämtade oss, vilket vi hade hoppats men han var egentligen ledig. Wow sicken ”kille”. Han tog oss först till ett ställe som jobba med att ta hand om sköldpaddor. De samlade MASSOR av ägg och när de var kläckta fick de små pyttesköldpaddor växa till sig i tre dagar innan de blev släppta i havet i mörker så de minskade risken för att bli uppätna. Skadade eller sjuka djur fick stanna hos dem tills de var starka nog att komma ut i frihet. Några blev kvar där i en tråkig cementbassäng, men de fick mat och uppmärksamhet.

Sedan fick vi en rundtur i Colombo, och fick mer historia om landet. Och det var väldiga kontraster mellan moderna skyskrapor, oftast ägda av rika från andra länder, och kvarteren där vanligt folk bor. Och precis ute vid havet vid ett väldigt fint område som britterna en gång hade fixat till för förlustelser som kricket, hästtävlingar mm, där hade Kina tillförskansat sig MYCKET mark. Mestadels bestående av vatten, som de fyllde igen med sten och sand och höll på att bygga en ny stadsdel. Om det var kinesiska staten eller vem fattade vi inte riktigt, men Niel sa ett det tillhörde Kina. Ett sånt projekt.....

Till slut var det i alla fall dags att åka till flygplatsen.Niel erbjöd oss två veckors all-inclusive hemma i hans hus, nästa gång vi kom och då tyckte han vi skulle stanna två månader, så vi hinner med allt. Ja, just då var det i alla fall väldigt lockande. Det var med stort vemod vi sa hej då en gång till, men vi ska hålla lite kontakt via Mail, vi har lite bilder som han vill ha bland annat.

Vi försökte hålla oss vakna första etappen till Mombay i Indien. Där fick vi testa tålamodet kan man säga. Dels gick vi lite fel och hamnade i klorna på en ung streber i uniform och sedan var det en radda av kontroller av vårt handbagage, passen ochboardingpassen. Om och om igen av personer som stod med 20 meters avstånd ungefär. Sedan väntade den långa resan och vi hade lyckats boka så att vi satt bara vi två och det gick över förväntan att sova. Om än inte så sammanhängande. Jag vaknade till en gång och tittade ut i mörkret och jat tror vi var över Irak. I alla fall så var det helt klart väder och vi flög över ett väldigt bergsmassiv det såg jag. Och jag kunde se hur det lös från några större städer men även mindre byar eller nåt. Helt magiskt!

I Amsterdam fick vi nästan springa mellan gaterna för att hinna och på Landvetter väntade Roger med varm bil för sista delsträckan. Och nu sitter vi här med lite tomma blickar och undrar vad som hände 😉

Vi har haft den allra bästa bästa resan och är sååå nöjda😁😁🙏

Solveig Högberg
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige