Sista Stoppet

torsdag 28 februari 2019 Doha, Qatar

20190225
Tack å hej då Bangkok!
Mot Doha som ska bli spännande! Resebyrån rekommenderade oss att ta med äktenskapsbevis, kunde behövas på hotellet! Vi läste på lite om klädkod och kultur inför avresan. Efter en riktigt skakig flygtur landar vi i Doha. Checkar in på Best Western och installerar oss på rummet som är fint men inte lika bra som det vi hade i Bangkok!  En kort promenad i omgivningarna före tidig middag! Restaurangen öppnar inte förrän klockan 18.30 ”but I can check if you can have your dinner now” Jodå det gick bra! ”no we can not serve any beer in the restaurant only in your room” …. But I can check if you can have your beer here” Jodå det gick också bra!!

20190226
Idag har vi besökt ”Museum of Islamic Art” som är Dohas landmärke nummer en häftig byggnad. Här finns världens främsta samlingar av islamisk konst, arkitektur, hantverk och just nu också en separatutställning om Syrien.
Av Dohas befolkning, ca 800 000, är ca 77 % män. Många män är klädda i arabisk/beduin kläder, helvita eller helsvarta, några med vita huvuddukar och några med typ palestinasjalar! Många kvinnor bär burka men de flesta har sjal. Ingen strikt klädkod för övrigt, mer än när du besöker heliga platser.
Efter museet gick vi förbi hamnen med de gamla träbåtarna som verkligen står i kontrast till ”skylinen” runtomkring! Vi gissar att båtarna ägs av Quatar men att de sköts av män från Indien el Pakistan!
Inte långt från hamnen ligger den gamla marknadsplatsen ”Souq Waqif” där man kan köpa allt från småfåglar till möbler! Många mysiga restauranger och kaféer.
En takbar är ett måste även i Doha! ”Pure Lounge” på Hilton skulle vara” lyxigt och modernt inredd” men den beskrivningen var nog gammal!
20190227
Idag hade vi planerat en långpromenad längs med havet! Vi konstaterade snart att det vi trodde var en ö, i själva verket var en halvö, med alla de enorma byggnaderna som vi sett från ”vår” sida. Många byggen har lämnats halvfärdiga troligen på grund av pengabrist eller felsatsningar. Trots detta fanns en del nybyggnation. Enorma byggnader den ena mer futuristisk än den andra, breda gator och massor av bilar men området är ”jävligt tråkigt”! Långt ifrån det myller av människor och aktiviteter som vi mött framförallt i Thailand. Efter att ha konstaterat att vi inte skulle kunna promenera runt vände vi om. På vägen tillbaka reflekterade vi över vår resa! Vi har sett och upplevt enormt mycket. Det finns gott om ”highligts” från oktober till februari! 21 500 steg idag!
Det är inte möjligt att beställa från menyn i restaurangen! på kvällstid (serveras endast buffé) så det fick bli ”roomservice”. Nått ska man unna sig så här sista kvällen på vår Global Tour, i morgon bär det av till Svedala efter nästan 5 månader.
20190228
Grattis Anna!  Födelsedag och namnsdag!

Kerstin & Jonny Andersson
Senast aktiv - från Doha, Qatar
Kommentarer
Postat av Ing-Marie

Vilka fina foton och vilket avslut på er fantastiska resa! Så kul det har varit att följa er !