Old Town och halvvägs runt ön

tisdag 5 mars 2019 Koh Lanta, Krabi, Thailand

Vi vaknade ganska tidigt, trots att Lilo kom i säng vid kl 22 igår, så vakna runt kl 8. Räknar lite Matte, arbetar med läsförståelsen och sedan körde vi och åt en frukost på Living room i frukost tid..
Testade de gluten- och mjölkfria havregrynspannkakorna med Färsk frukt som vi delade plus lite äggröra, rostade mackor med honung och kanel. Lilo fick sin vanliga "passionfruitshake no sugar please", för än när får man sockerlösning i allt. Iskaffe, frukshake, smoothies. Den thailändska devisen verkar vara, är det inte sött är det inte gött.
Pannkakorna var tjocka, lite som om man gjort Havregrynsgröt och inte kokat den riktigt , blandat i banan och ägg och sedan stekt kakor. Med lite kanel och frukten till så var de faktiskt jättegoda. Vi ska ge oss på det där hemma någon gång.

Efter frukost så tänkte vi att lite bad i havet var på sin plats ,  så vi körde bort till LYMs/Long Beach Chalet och parkerade moppen. Beställde en iste  på Esc Coffee "no sugar please" för att få sitta på de bekväma flätade standstolarna och kunna hänga i hängmattorna utan att skämmas.
Havet är så klart och rent, kristall mintgrönt nästan mot turkost. Det går inte att motstå. Man vill helst bara vara i hela tiden. Men viss tid måste ägnas åt drippdropp slott, Sandcafét måste ju ha kunder som köper deras fina skapelser, så man kan ju inte bara ligga och flyta med vågorna minsann.

Efter några timmar så kändes det mycket varmt, och att hungern började komma krypande. Så då pratade vi om var vi skulle hitta någon mat. Att köra moppe mott på dagen är rätt skönt, vinden svalkar och det känns inte så tryckande varmt. Så vi sa att vi kör till old town igen och hittar någon god mat. Spolade av oss sandresterna i uteduschen vid LYMs. Sedan damernas och bytte om från badkläder till torra kläder och lite mer solkräm.
Lilo tvingade mig att ta bild på toalettsymbolerna ...
Sen tog vi vårt pick och pack och stack.
På andra sidan poolen på hotellet står tre Andehus. Där är även ett gäng påfåglar och en falsk hjort som lurar i buskarna.
Andehusen är till för att de onda andarna, de som hittar på lite hyss och bråkar med människor ibland, ska vilja gå och bo i de husen istället för att komma in o husen där människorna bor. Så man gör extra fint, de ska gärna vara mycket guld och bling, blommor, så sätter man upp frukt och läsk och lägger kakor och goda saker där varje dag. Andarna är små och därför är husen små, och har små stegar från marken upp så att ändarna kan ta sig dit. Lilo tycker det är mycket intressant och alla Andehus ser lite olika ut, och de får olika saker av olika människor.

På med hjälmarna och iväg på Hondan.
Svängde i första korsningen över den röda sanden/jorden som ligger där, den är rödbrun som terracottakrukor, och man tänker inte så mycket på att jorden är en annan färg. Jord är ju bara jord. Men så olika.

Förbi lite olika hus, Slacklines hostel, djungel med djungel ljud, Lilo som frågar "det är väl inte här det bor tigrar" genom det gröna gröna på den slingriga vägen, värmen som kommer och går. På vissa ställen är det som att öppna en bastudörr, värmen kommer som en vägg emot en och är plötsligt runt om hela kroppen.
Sedan blir det svalare , och när vi når andra sidan, den andra T korsningen så blåser det lite.
Bananpalmer kantar vägen under de tillsynes rickiga elstolparna med ledningar som hänger i lite olika höjd och koncentration. Ibland undrar jag om folk bara drar en ny ledning själv när de ska bygga ett hus, det ser inte helt proffsigt ut...

Klara Kullberg
Senast aktiv - från Koh Lanta, Krabi, Thailand