Äntligen vardag!

onsdag 6 mars 2019 Kempten, Bayern, Tyskland

Äntligen vardag! Jobbar ca 7.30-14.30, med fika och lunch. Fredagar brukar man kunna gå hem vid 12-12.30. Fantastisk tant lagar lunch med kärlek i tis-tors för en billig penning.

Johan och Svante hittar till stan, öppna förskolan och den närmsta utsiktspunkten uppe på Marieberg.

Jag har gjort de flesta analyserna i labbet. Just nu är vi två Evor där. En student/tidigare anställd har kommit för att jobba på sitt mellan-termins-lov.

Jag ska klättra lite mer på alpincentret. Har hittat ett gulligt gym i kvarteret med sympatisk personal och bastu. Har även provat simhallen inkl. den gigantiska "bastu-världen", med totalt typ 20 bastusar, som finns både inomhus samt flera i egna små hyttor på gården utanför.

Jag har lagt in semesterplanering för mina TOLV(!) semesterdagar. Woop woop! Jag ska bla till Berlin på egen hand och hänga med syster. Så kommer även familjen hit till Kempten om två veckor.

Jag vet hur man handlar på närmaste matbutiken (man måste ha med sin egen kasse, finns även inga kundkorgar) och var saker står i affären.

Noterat om Kempten; det är inte helt ovanligt att det går förbi en häst. Och att det ligger hö och hästbajs på den stora parkeringen i stan, är liksom bara lite konstigt. Har däremot inte sett en enda ko, trots att vi är i hjärtat av mejeri/ost land. När är det ko-släpp i Bayern?

Skulle förklara vad en gruva var på jobbet. Det slutade med en klassisk Disney-referens, till Snövit och "de små männens" arbetsplats. Bergbau. Är en gruva, på tyska.

Jag lyckades dock inte förklara den något långsökta referensen till att man känner igen sin egen hund bland hundra av samma hundras, även om alla andra bara ser en massa hundar. Apropå att känna igen olika coola mikroorganismer, bakterier och smådjur som finns i avloppsvattnet och som man måste känna igen i mikroskop för att kunna räkna dem och bedöma om allt står rätt till. Ville inte dra fler liknelser kring olika raser, blir lätt politiskt inkorrekt.

Imorrn ska jag på en utbildningsdag för folk från flera olika reningsverk. Det ska vara på ett hotell lite utanför stan. Jag hoppas mest på att vi får god lunch.

Har även bakat semlor. Blev helt ok, men lite svårt med ny ugn och tysk torrjäst.

Jag har även gått på en snöskotur. Dock hade så många snösko-lämmlat fram där innan mig, så det var så upptrampat att man inte behövde några snöskor.

Även hittat kul lekplats i stan, bla med flera rutschkanor och en balansgång på lina.

Grüß Gott! Prisa Gud!

Eva Westin
Senast aktiv - från Tyskland
Kommentarer
Postat av Lovisa

Kul att läsa att ni kommit in i er tyska vardag. Hade också gärna sett en och annan häst titta förbi på gatan här. 😊 I måndags började jag och Jesper på babysim - roligt men vi var båda helt slut efteråt. 😅 Kram!